policie-kontrola__192x128_.jpgNově by se tak měla volat policie jen k nehodám, při nichž se někdo zranil nebo zemřel, když se účastníci nehody nedohodnou na tom, kdo nehodu zavinil. "A také v případě, když dojde ke škodě na veřejném zařízení, třeba na dopravním značení a nebo když bude při nehodě poškozené životní prostředí," říká mluvčí  ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

 

Čtěte také
 

"Policisté by tak jezdili k mnohem nižšímu počtu nehod než dnes - a to by jim uvolnilo ruce" říká člen ministerské komise Stanislav Huml. Podle něj dochází ke spoustě nehod, kde se škoda pohybuje kolem padesátitisícové hranice. Řidiči při nich pro jistotu volají policii, aby neměli problémy s pojištovnami. Podle expertů by ji nemuseli volat vůbec.

Jenže tato změna naráží na konkurenční záměr ministerstva vnitra, které se dohodlo s pojišťovnami, že se hranice jen zvýší. "Ministerstvo dopravy sice navrhovalo zrušení limitu úplně, ale nakonec platí dohoda, kterou uzavřel ministr vnitra s pojišťovnami na limit 100 tisíc korun," tvrdí Vladimír Řepka z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

V případě minsiterstva dopravy jde o záměr užší skupiny expertů. V následujících týdnech změny musí odsouhlasit celá skupina 35 expertů a potom je dostane na stůl ministr dorpavy Aleš Řebíček (ODS).

"Členové podskupiny i ministerstvo si uvědomují, že stejná problematika je v současné době projednávána ve sněmovně. Závisí nyní na dohodě ministrů dopravy a vnitra, jak s tímto dnešním závěrem podskupiny naloží," říká Hanzelka.

Předjíždět se bude méně

Podskupina expertů se ve čtvrtek shodla na tom, že navrhne zakázat předjíždění v křižovatce v obci i mimo obec, což je častým důvodem závažných dopravních nehod. "Pochopitelně s výjimkou předjíždění zprava, kdy se předjíždí vlevo odbočující vozidlo," dodává Hanzelka.

Některé změny v silničním zákoně už týmy dopravních expertů vyřešily. Do zákona by se mělo například dostat to, že řidiči všech aut musí použít reflexní vestu, když nouzově stojí s autem na silnici mimo obec. Stejně tak se experti shodli, že je nutné zachovat nulovou toleranci alkoholu v krvi řidiče.

Jedna ze změn se dotkne i toho, jak vyřešit výmluvu řidičů na to, že auto, které třeba zachytily radary, neřídili oni, ale osoba blízká. Tento argument připouští Listina základních práv a svobod a zneužívají ho desetitisíce řidičů.

Experti původně navrhovali, aby byl vždy za přestupek zodpovědný provozovatel auta. Na něm by pak bylo, aby řekl, kdo auto skutečně řídil. Na rozdíl od dřívějších návrhů ale provozovatel nemá být trestán za přestupek či trestný čin, ale bude to takzvaný správní delikt.

"Provozovatel bude postižen za to, že neví, kdo s jeho autem jel a páchal přestupek. Za to dostane pokutu, o jejíž výši se má teprve jednat, ale nebudou mu odebrány body," říká Hanzelka.