Ve čtvrtek v poledne byl slavnostně otevřen nový úsek zástupci magistrátu a Dopravního podniku hlavního města Prahy. První vlaky pro cestující vyjely po 16. hodině.

Podívejte se

Výstavba úseku, který měří 4,6 kilometru, stála 15,5 miliardy korun. Provoz na novém úseku bude stát zhruba 400 milionů korun ročně.

Otevření nových stanic však vyvolává rozpaky, konečná stanice Letňany je na samém kraji Prahy, kde má teprve zástavba vyrůst, zatím jsou zde pole. Pražský magistrát má sice s lokalitou plány, ale k jejich realizaci dojde až za několik let. Letňany by mohly být sídle olympijského stadionu a dalších sportovišť pro letní olympiádu. Měl by zde i vyrůst velký veletržní areál.

Změny v autobusových linkách v souvislosti s otevřením metra do Letňan nastanou v pátek. Přestane jezdit 12 autobusových linek, další asi tři desítky budou jezdit po upravených trasách. Metro na trase C bude jezdit častěji, ve špičce to bude 115 sekund proti současným dvou minutám. "Častější provoz souprav už není možný," podotkl radní Radovan Šteiner.

Čtěte také

Primátor Pavel Bém (ODS) v projevu uvedl, že metro dostalo 59. kilometr tratí a počet stanic vzrostl na 57.  "Jde o splněný slib a krásný dárek k výročí, který jistě potěší všechny Pražany," nechal se při proslovu slyšet Bém. Očekává, že soupravy na novém úseku přepraví kolem 50.000 cestujících denně. "Nezůstáváme u trasy C. Připravujeme devět stanic prodloužení linky A z Dejvické k ruzyňskému letišti a také deset stanic nové trasy D," řekl primátor.

Každá z nových stanic z dílny architekta Patrika Kotase je charakteristická svým vzhledem. Střížkov tvoří ocelová konstrukce a velké prosklenné plochy. Dominantou stanice Prosek jsou mohutné ocelové sloupy. Letňany charakterizuje zejména strop, který vypadá, že se pohupuje.

"Tisíce aut a stovky autobusů nemohou zajíždět mezi domy. Prvořadou funkcí stanice je právě autobusový terminál," zdůraznil Šteiner. Podle Béma je okolí stanice rozvojových územím, kde by měl být kamenný veletržní areál i případný hlavní stadion pro olympiádu a po hrách vysokoškolské koleje

Revoluce v dopravě

Radikální změna v dopravě se bezprostředně dotkne zhruba 150 tisíc lidí. Kvůli novým stanicím metra se změnily i desítky jízdních řádů autobusových spojů včetně nově umístěných zastávek. Podobně velkou změnu zažila Praha a okolí naposledy v roce 2004, kdy trasa C spojila s pražským centrem obyvatele Kobylis

U každé stanice metra budou nové autobusové zastávky. V Letňanech navíc vyrostl velký autobusový terminál.

"Změna se bude podle našeho hrubého odhadu týkat asi 150 tisíc cestujících," řekl před nedávnem iHNed.cz Filip Drápal ze společnosti ROPID, která zajišťuje příměstskou dopravu.

Jak budou umístěny nové zastávky autobusů v okolí stanic? Podívejte se na mapky.

Nové stanice jsou němé

Nové stanice nejsou pokryté signálem pro mobilní telefony. metroC-192.jpgProvozovatelé mobilních sítí se totiž nedohodli s vedením dopravního podniku, kolik by za pokrytí měli platit. Ten by si chtěl účtovat cenu, která je podle něj tržní. Ta se v současnosti pohybuje kolem 94 tisíc korun měsíčně. Operátoři přitom nyní za pokrytí stanic platí podle mluvčího Vodafonu Filipa Hrubého dvěstěkrát méně.

"Jsem překvapen tím, že operátoři uprostřed jednání o nových smluvních podmínkách využívají mediální publicitu k tomu, aby na nás vyvinuli tlak. Nestydím se říct, že se jedná o vydírání, které dalšímu vyjednání užitek nepřinese," uvedl v tiskové zprávě mluvčí DP Martin Dvořák, který je přesvědčen, že nabídka dopravního podniku je oprávněná.

Operátoři připouštějí, že současné nájemné je nízké a chtějí o jeho úpravě jednat, požadavek dopravního podniku ale považují za nepřijatelný nátlak. Jednání v současnosti stále probíhají.

"Nepružnost dopravního podniku zvyšuje riziko, že si cestující v nových stanicích z mobilu nezavolají, ani si nekoupí SMS jízdenku," řekla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Operátoři při pokrývání stanic metra postupují společně. Dovolat se z mobilu je v podzemí možné od roku 2001. Zatímco v Paříži nebo ve Vídni se dá telefonovat i během jízdy ve voze, pražští cestující nemají pokrytí v tunelech k dispozici.


 

 


Mapky

stanice-strizkov.jpg
 Z terminálu Střížkov budou autobusy směřovat například do Ďáblic nebo na Černý Most.
 
 stanice-prosek.jpg
 Z Proseku budou směřovat autobusy nejčastěji na Palmovku, do Brandýsa nad Labem nebo do Čakovic.
 
 stanice-letnany.jpg
 Nejvíce autobusových linek bude vyjíždět ze stanice Letňany, kde kromě parkoviště P+R vyroste nový terminál. Příměstské linky obslouží například Kostelec nad Labem či Brandýs nad Labem