První část povede až do Motola, a nikoli jen na Petřiny, jak se doposud předpokládalo, řekl před členy finančního výboru pražského zastupitelstva investiční ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy David Dohnal.

Chystaný šestikilometrový úsek povede čtyřmi novými stanicemi Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. "Předpokládá se, že Motol bude důležitý dopravní uzel," uvedl ředitel podniku Martin Dvořák. Dopravní terminál bude u stanice Veleslavín.

Ve stejnou by dobu by měla být podle Dohnala dokončena i rychlodráha mezi Prahou a Kladnem. První brána vstupu do metropole by tak byla na Dlouhé míli, kam by mohlo být metro dostavěno přes stanice Bílá Hora, Dědina někdy v roce 2017. O rok později by měla být podzemní dráha dovedena k letišti, novinkou bude zastávka i na starém letišti. Celkově by měla mít trasa prodloužení linky A 12,9 kilometru.

metro-plan-1-530-x.jpg
(Podívejte se na vizualizaci nových stanic pokračování trasy A)

 

Magistrát bude shánět finance

Na první úsek trasy A podnik využije dotaci z Evropské unie, která bude podle současného kurzu činit asi 7,3 miliardy korun. Podnik už bude muset mít schváleno spolufinancování městem.

Náklady na stavbu úseku mezi Dejvickou a Motolem se odhadují na 17,5 miliardy korun. Pokud bude muset pro provoz zmodernizovat 15 původních sovětských souprav, náklady budou asi 1,9 miliardy korun.

Pražský magistrát ale nebude mít dost peněz na to, aby souběžně stavěl zcela novou trasu D. Podle studie je možné financovat stavbu také prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), pomocí úvěru a úvěrem Evropské investiční banky.

"Jinou možnost než PPP projekt nevidím. Pokud to nebude možné, můžeme na novou linku v dohledné době zapomenout," uvedl předseda výboru Petr Hulinský (ČSSD). Podotkl, že město bude muset splatit do roku 2013 dluh 20 miliard korun, severozápadní část vnitřního automobilového okruhu bude stát 26 miliard korun, přestavba čistírny bude za deset miliard a další miliardy budou nutné na další investice.

Podle jeho stranického kolegy a člena dozorčí rady podniku Karla Březiny by PPP projekt nebyl pro město výhodný. "Byl by to největší závazek v dějinách města," uvedl. Finanční model je podle Březiny zpracován z pohledu investora. "Pokud se zpracuje z pohledu města, tak možná zjistíme, že PPP projekt není možný," podotkl. Mohlo by se stát, že po 40 letech splácení by Praha v posledním roce nebyla schopna uhradit 12 miliard korun a musela by si je půjčit, dodal Březina.

Výstavba nové linky D by mohla začít podle dřívějších plánů v roce 2010. První úsek by vedl z Pankráce do Nových Dvorů a stál by 20 miliard korun. Druhá etapa povede do Písnice, cena se odhaduje na 13 miliard. Poslední úsek za 14 miliard spojí Pankrác s Hlavním nádražím. Podle odhadů bude v provozu v roce 2018.

Finanční výbor bude záležitost projednávat ještě jednou. Na mimořádné pondělní jednání přišlo příliš málo členů a výbor se nemohl na ničem usnést.

O změnách v metru a celé pražské MHD