Kamiony z českých silnic v pátek nezmizí. "Je téměř jisté, že letošní léto půjde podle platné úpravy," uvedl včera pro HN ministr dopravy Aleš Řebíček.

Čtěte také

Dosud nesmějí kamiony na české silnice jen v neděli odpoledne, stejně jako ve většině zemí Evropské unie. Rozšíření zákazu na celý víkend prosadila Strana zelených do programového prohlášení vlády.

Z toho vychází Svaz měst a obcí, který trvá na zákazu jízd kamionů především ve špičkách v pátek odpoledne. Tento požadavek byl dosud zahrnutý v návrhu ministerstva dopravy. Žádná země unie ale v pátek nákladní dopravu neomezuje.

Firmy: Stát by byl sám proti sobě

Páteční zákaz se nelíbil dopravcům ani průmyslníkům. Škody kvůli omezení dopravy by podle nich dosáhly jen v průmyslu 8,5 miliardy korun ročně. Skutečné ekonomické a společenské dopady ještě speciální komise analyzuje.

Již nyní ale ministr Řebíček jednostranné omezení jízd kamionů v Česku odmítá. Podle něj je vhodnější dohodnout se na jednotné regulaci dopravy v celé Evropě. "Intenzivně uvažujeme o možnosti otevřít v rámci českého předsednictví v Evropské unii v první polovině příštího roku diskusi o jednotné úpravě této problematiky," dodal ministr.

Změna postoje ministerstva se nelíbí Svazu měst a obcí. "Znamená to, že náš návrh smetli se stolu. Jednotná pravidla v Evropě jsou pseudoargumentem dopravců. Jiné podmínky jsou v Belgii a jiné třeba ve Španělsku. Sjednocení regulace kamionové dopravy nelze v dohledné době očekávat," řekl Jan Potměšil ze Svazu měst a obcí.

Dopravci považují sjednocení v rámci Evropy za rozumné. "Bylo by absurdní, aby Česko předsedalo unii s heslem Evropa bez hranic, a přitom se stalo špuntem volného obchodu, protože by jako jediný stát v unii omezilo jízdy kamionů v pátek," uvedl Jan Kratochvíl, ředitel dopravní firmy World of logistics.

Zákaz by podle jeho názoru výrazně omezil podnikání. "Stát z každého funkčního kamionu ročně inkasuje na daních a mýtném milion korun. Proč by mne měl někdo omezovat, abych mohl podnikat jen čtyři a půl dne?" dodal Kratochvíl. Omezení kamionové dopravy by se projevilo na výběru mýtného, kde dopravci platí stále větší sumy.

Vybrané mýtné na konci dubna přesáhlo dvě miliardy korun. Stalo se tak o tři týdny dříve než loni. Jen v samotném březnu vyneslo mýtné více než 517 milionů korun, což je o osm procent více než v březnu 2007. Loni se vybralo 5,6 miliardy korun, letos by to podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic mohlo být o miliardu více. V roce 2009 by měly být výběry ještě vyšší, protože mýtné začnou platit i malé nákladní vozy od 3,5 tuny.

Sjednocení pravidel pro víkendový provoz kamionů v rámci Evropské unie považuje za logické i Stanislav Huml, předseda představenstva firmy V.V.V. Expert.

"Pokud by Česko mělo jinou regulaci než okolní státy, budou se kamiony hromadit buď před hranicemi, nebo u nás," řekl Huml, expert na silniční a městskou dopravu. Podle jeho názoru je možné, že by se unie na určitých omezeních shodla. "Myslím, že kdyby se v pátek na dvě hodiny ve špičce provoz nákladní silniční dopravy zastavil, nic by se nestalo. Kamiony ale nemají kde zastavit, chybí odstavná parkoviště," dodal Huml.

Obce: Každá hodina navíc bez kamionů dobrá

Svaz měst a obcí chce i nadále s ministerstvem dopravy jednat, je ochotný k ústupkům. "Pro nás je důležitá každá hodina, po kterou nebudou lidé v obcích obtěžováni provozem kamionů. Chceme zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne kvůli dopravní špičce, dále částečně v sobotu a po celou neděli. Kompromisem by mohl být zákaz jízd v pátek a v neděli," dodal Jan Potměšil ze Svazu měst a obcí.

Na Slovensku, v Německu, Rakousku a Polsku nesmí kamiony na silnice celou neděli od rána až do deseti večer. V noci z pátku na sobotu nesmí jezdit kamiony jen v Rakousku. Jiná celoroční omezení v okolních zemích neexistují. V době prázdnin se zákaz rozšiřuje částečně i na pátek a sobotu.

Podle návrhu směrnice Evropské unie mají být celoročně zakázány jízdy kamionů od 22. hodiny v sobotu do 22. hodiny v neděli, o prázdninách se má začátek v sobotu posunout na sedm ráno.