Bodový systém, který platí pro řidiče na českých silnicích, se podle slov Josefa Tesaříka z dopravní policie osvědčil. Zhoršená dopravní situace, která nastala krátce po zavedení bodového sytému, měla podle Tesaříka nastat hlavně díky negativnímu přístupu médií k problematice tehdy nového silničního zákona. Podle experta na dopravu Stanislava Humla, systém neměl čas se ještě osvědčit. magistrala-doprava-provoz-silnice__192x128_.jpg

"Bodový systém, podle mého soudu, ještě nezačal plně účinkovat," řekl  Huml s odkazem na předpokládaný preventivní účinek trestných bodů. Huml se shodl s Tesaříkem, že kritika od médií i známých osobností, které byl systém zpočátku vystaven, značně snížila respekt řidičů k novému opatření.

"Teprve teď, po období dvou let, už začínají být někteří lidé opravdu vybodovaní a veřejnost si začíná uvědomovat, že rizika vyplývající z nějakého získání bodů je mohou skutečně ohrozit," vysvětlil Huml s tím, že by systému trestných bodů dal ještě zhruba rok, aby začal opravdu účinkovat. "Pokud by se (bodový systém) ještě i za rok míjel účinkem, pak by se asi mělo vyhlásit: Bodový systém se minul účinkem plně. Ale já věřím tomu, že nehodovost teď už půjde dolů," dodal Huml.

Nový silniční zákon začal platit v červenci 2006, tehdy zemřelo na silnicích 73 lidí, což je o 47 méně než v roce 2005. V červenci 2007 ale bylo policisty zaevidováno 120 mrtvých. Mírný byl v roce 2006 i srpen, který si vyžádal 79 obětí. Ve stejném měsíci o rok dříve zemřelo 103 lidí, o rok později pak 102. Září 2007 si pak vyžádalo 124 obětí, což bylo o 30 lidí víc než v předcházejícím roce a o 21 víc než v roce 2005.

Podle statistik ministerstva dopravy byl od července 2006 potrestán každý jedenáctý řidič. Na svých kontech má nejvíce lidí po dvou bodech a to 37 procent řidičů. Nejméně je řidičů s 11 body. Výrazně méně bodů mají ženy, těch bylo potrestáno na 15 procent z celkového počtu řidičů. Ženy přitom tvoří 40 procent českých registrovaných řidičů.

V tuto dobu se připravuje novela silničního zákonu, která přinese změny právě do bodového systému. Ta by mohla platit již od začátku příštího roku. Jednou z navrhovaných změn by měl být například šestibodový trest pro řidiče, kteří by bránili v předjíždění. Nově by se mělo také trestat nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání znamení při změně směru jízdy, oba přestupky by měly být trestány dvěma body. Odborníci se ovšem zatím neshodli, jakým způsobem se bezpečná vzdálenost bude definovat.