beznin-cerpani__192x128_.jpg Cena benzinu by měla klesnou zhruba o 2,50 a nafty o 2 koruny za litr. Novelu zákona o spotřebních daních, která tyto změny zavádí, předloží její autor stínový ministr průmyslu a obchodu ČSSD Milan Urban na zářijové schůzi poslanecké sněmovně k hlasování.

Snížení spotřební daně u pohonných hmot ulehčí jak domácnostem, tak malým a středním podnikatelům i velkým zaměstnavatelům. V současné době rostoucích světových cen ropy je to návrh prospěšný pro celé hospodářství,“ uvedl v tiskovém prohlášení Milan Urban.

Urban podotkl, že z hlediska dopadů na státní rozpočet se jedná o návrh finančně neutrální. Pokles příjmů ze spotřební daně, který bude činit zhruba 7 miliard korun je totiž vykompenzován vyšším výběrem daně z přidané hodnoty z pohonných hmot, než s jakými původně rozpočet počítal. „Zároveň se výše naší spotřební daně dostane na úroveň obvyklou v zemích Evropské unie,“ dodal Milan Urban.

Řidiči u čerpacích stanic v České republice v současné době tankují natural 95 v průměru za 32,55 koruny za litr a naftu za průměrných 34,86 koruny za litr. 

Analytik: Jde o politické, nikoli ekonomické cíle

Takovéto návrhy mají podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky obecně charakter spíše politických cílů než nějakých ekonomických.

 

Přečtěte si také

 

"Pokud snížíme spotřební daň na to minimum, které nám umožňuje Evropská unie, nepocítíme to příliš na čerpacích stanicích. Část toho snížení by se stejně rozpustila v maržích rafinérií či maloobchodníků. Celý ten humbuk, který kolem toho je, by neodpovídal tomu konečnému ekonomickému efektu," okomentoval pro server iHNed.cz Hatlapatka.

Populistický krok s nízkou šancí na úspěch 

Podle politologa jana Kubáčka je Urbanův Záměr "populární taktikou, která je zacílena na řidiče." "Nahrává jí i fakt, že je léto, kdy jsou ceny vysoké a lidé hodně cestují," řekl Kubáček.

Politolog míní, že i kdyby si sociální demokraté vyjednali podporu jiných politických stran, stejně by jejich návrh hlasováním sněmovny neprošel. "Ta vůle totiž nebude dostatečně silná a jednotná ani v samotné ČSSD," řekl. Podle Kubáčka si je totiž řada sociálních demokratů vědoma totho, že snížením daňové sazby na pohonné hmoty by státní kasa přišla o jistotu pravidelného příjmu.

Pokud se něco v tomto směru má změnit, tak se to podle Hatlapatky musí řešit na úrovni celé Evropské unie, protože tam je to největší omezení v podobě minimálních daní, a to jak spotřebních, tak daní z přidané hodnoty.

"Z ekonomického pohledu by bylo daleko prospěšnější pro podniky a celou ekonomiku spíše ulehčení podnikům v jiných základech, snížením jiných daní, nákladů na sociální a zdravotní pojištění a podobně. A podporujme výzkum tak, aby naše ekonomika byla méně závislá na energiích. Česká republika je totiž velice nadprůměrně energeticky náročná," navrhuje Hatlapatka.