Z policejních statistik vyplývá, že při kolizích nejčastěji umírají motorkáři ve věku od 25 do 34 let. Doplácejí nejen na to, že na rozdíl od řidičů aut nejsou chráněni pevnou kapotou, ale také na to, že kvůli klesajícím cenám motocyklů si dnes může i mladý a nezkušený řidič pořídit extrémně silný stroj. Prodej nových motocyklů se v ČR za posledních deset let zvýšil na trojnásobek.

Od ledna do konce června zemřelo na českých silnicích 56 motocyklistů, což představuje téměř 13 procent z celkového počtu silničních obětí. Řidiči motocyklů zavinili celkem 967 nehod, z toho 30 karambolů měli na svědomí lidé jedoucí na mopedu a 107 nehod majitelé malých motocyklů.

Vyšší nehodovost motocyklistů

Policisté dlouhodobě upozorňují na to, že závažnost nehod motocyklistů je mnohonásobně vyšší než u osobních automobilů. Například loni připadalo na 1000 nehod na motocyklu téměř 39 mrtvých, u automobilů to bylo zhruba šest mrtvých, u cyklistů 28.

Příbuzná témata

Letos byl zatím pro motocyklisty nejtragičtější červen, kdy přišlo o život 21 z nich. Druhým nejtragičtějším měsícem je prozatím květen se 17 mrtvými. V dubnu zemřelo 13 lidí. Odborníci to přisuzují jarní "nerozježděnosti" řidičů, kteří po zimní přestávce znovu usedli na své stroje. Za loňský rok zemřelo při dopravních nehodách celkem 123 motocyklistů. O rok dřív jich zahynulo 95. Podle dříve zveřejněných údajů patří Česko v rámci Evropské unie k zemím, v nichž na miliardu ujetých kilometrů připadá nejvíce mrtvých motocyklistů.

nehoda__192x128_.jpgNejčastější prohřešky

Podle policistů na silnicích nejčastěji hřeší proti pravidlům překročením povolené rychlosti, nesprávným způsobem jízdy, nedáním přednosti v jízdě a zakrýváním své registrační značky. Odborníci soudí, že častou příčinou střetů motocyklů s osobními auty je obrovské zrychlení, které motocykl má. Často jej při předjíždění podcení nejen motorkář, ale i ostatní řidiči.

Za vyšším počtem nehod stojí mimo jiné i stoupající počet motocyklů na silnicích. Za poslední desetiletí se v ČR prodej nových motocyklů trojnásobně zvýšil. Jen za první pololetí si Češi pořídili 15.100 nových strojů, což je o desetinu víc než loni, a dovezli téměř 14.000 ojetých.

Více informací o nehodovosti

Skladba prodávaných motocyklů se výrazně změnila. Zatímco na konci 90. let dominovaly spíše mopedy a motocykly do 50 ccm, které tvořily až dvě třetiny prodeje, nyní se v této kategorii prodá jen asi pětina strojů. Motocykl již podle ředitele společnosti Suzamoto Jakuba Šebesty neslouží primárně jako dopravní prostředek například pro cesty do práce, ale k zábavě a trávení volného času.

Co se kupuje?

Největší zájem je o silniční motocykly bez kapotáže, customy a velké skútry. Se sílící korunou ceny motocyklů klesají, ale jejich výkon naopak roste. Mezi novými stroji lze za méně než 180.000 korun pořídit motocykl o objemu 600 ccm, který má výkon 100 koní, tedy více než většina menších osobních aut, a dokáže uhánět dvousetkilometrovou rychlostí. Podobně výkonnou starší motorku zájemce na inzerát pořídí už od 60.000 korun.Č

I když je v tuzemsku registrováno 888.964 motocyklů, ve skutečnosti jich jezdí jen menší část. Převážnou většinu parku jednostopých vozidel, jehož průměrné stáří je 32 let, totiž tvoří desítky let staré modely značek Jawa a ČZ, které mnohdy ani nejsou pojízdné, jen je jejich majitelé neodhlásili z provozu. Počet odhlášených motocyklů je podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka velmi nízký a pohybuje se v jednotkách tisíců.