mechanik-auto__192x128_.jpgZkontrolovali technici všechny části vašeho vozu podle předpisů? Od prvního září bude na tuto otázku znát odpovědět ministerstvo dopravy. Spustí totiž dlouho slibovaný projekt centrálního elektronického dohledu nad Stanicemi technické kontroly.

Kamerový dohled má především zabránit tomu, aby se z kontroly vracely na silnice vozy, které nesplňují technické podmínky.

Během prvního měsíce provozu napojí ministerstvo do systému deset procent stanic. V říjnu dalších čtyřicet a do začátku listopadu mají mít pracovníci dohledu vizuální kontrolu nad všemi pracovišti.

O spuštění systému se hovoří zhruba dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběrové řízení na dodavatele.

Čtěte také

Díky počítačovému systému budou mít pracovníci dohledu on-line informace o tom, jaké vozidlo v daném okamžiku prochází kontrolou a jaký úkon na něm technik provádí. To pak budou moci porovnat se skutečným stavem. Později by se součástí dohledu měl stát i kamerový systém.

Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic nejčastěji setkávají s tím, že STK neprovede všechny předepsané úkony nebo její pracovníci správně neposoudí skutečný stav vozu. Do provozu se tak dostávají omlazené vozy, auta s pozměněnými identifikátory či jinými motory nebo vozy jejichž technický stav může znamenat hrozbu pro ostatní účastníky provozu.

Podvody často doprovází snahu o přihlášení dovážených ojetin, kterých bylo loni i kvůli toleranci některých STK přihlášeno rekordních 213.000 vozů z druhé ruky.

Celkem v tuzemsku funguje přes 330 STK a ministerstvo jich loni zkontrolovalo 52. Loni kvůli vážným nedostatkům uzavřelo STK v Rakovníku, Mostě a Drásově.

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musejí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky. Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje.

Související