vlak_cd__192x128_.jpg Ve Ždírci nad Doubravou na Vysočině se srazil osobní a nákladní vlak. Podle ředitele krajských záchranářů Lukáše Kettnera bylo třináct lidí zraněno, deset jich bylo převezeno do nemocnic. Dva lidé byli zraněni těžce. Nikdo nezemřel, nikdo není v bezvědomí, řekl Kettner.

"Sedm lidí bylo převezeno do havlíčkobrodské nemocnice, z toho šest na traumatologickou ambulanci, další dva skončili v novoměstské a jeden v jihlavské nemocnici," upřesnil. U těžce zraněných pacientů je podezření na vnitřní krvácení do břicha, což lékaři v nemocnici buď potvrdí, nebo vyvrátí. Zbytek zraněných utrpěl většinou pohmožděniny hrudníku, břicha hlavy a končetin a také tržné rány, popsal Kettner.

"Neštěstí se stalo ve 12:55, srazil se osobní vlak jedoucí z Pardubic s posunujícím se nákladním vlakem," informoval mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar. Na trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem bude v úseku mezi Hlinskem a Ždírcem zavedena náhradní autobusová doprava, sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"Nehoda se stala před vlakovým nádražím u přejezdu na ždíreckou pilu Stora Enso v Nádražní ulici," řekl starosta města Jan Martinec. Na hlavní koleji tam podle jeho informací posunoval nákladní vlak soupravu směrem na Hlinsko a osobní vlak, který přijížděl od Hlinska, do něj narazil. Zda na železničním semaforu svítila zelená či červená, netuší. Nákladní vlak podle něj stál už na místě.

"Rychlost osobního vlaku při příjezdu k nádraží byla naštěstí nízká, někdo odhaduje ještě deset metrů a už to strojvůdce ubrzdil. Náraz asi proto nebyl tak velký," dodal. Lokomotiva je lehce poškozená. V osobním vlaku jelo celkem 15 lidí, z toho osm bylo zraněno, uvedl starosta. Šlo o osobní motorovou soupravu Regionova se dvěma vagony.

Čtěte více:

Podle Šťáhlavského by odstraňování škod nemělo trvat dlouho, vlaky zůstaly i po srážce stát na kolejích. Příčinu podle něj určí až vyšetřování. Předběžně ale vyloučil selhání zabezpečovacího zařízení, které už několikrát v různých stanicích neregistrovalo vlak stojící na kolejích.

Podle jízdního řádu měl osobní vlak do stanice přijet ve 12:56 a čekat do odjezdu směrem na Havlíčkův Brod do 13:16.

Podobná srážka nebyla první 

Je to už několikátá podobná srážka vlaků za letošní rok. Poslední taková se stala 8. září ve Vráži u Písku. Osobní vlak, který jel od Prahy, narazil do prázdného motorového vozu stojícího na nádraží. V jedoucím vlaku v tu chvíli sedělo asi 15 lidí, tři z nich se při nárazu zranili. 

"Strojvedoucí věděl, že pojede na obsazenou trať. Do stanice vjížděl rychlostí 35 kilometrů v hodině a i přesto, že použil pískování, tak se mu nepodařilo dobrzdit," řekl k nehodě Jan Kučera z Drážní inspekce.

Při srážce dvou vlaků v Moravanech na Pardubicku v květnu letošního roku zemřel strojvedoucí. Lokomotiva ČD Cargo tam narazila čtyřiceti až padesátikilometrovou rychlostí do osobního vlaku, který se pomalu rozjížděl a ve kterém sedělo v tu chvíli 12 lidí. Tři z nich se zranili, strojvůdce lokomotivy zahynul.

Podle drážní inspekce srážku zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a chyba zabezpečovacího zařízení. Množství písku pod nápravami osobního vlaku přerušilo obvod v kolejích a zabezpečovací zařízení potom vyhodnotilo kolej jako volnou a pustilo na ni další lokomotivu.

Drážní inspekce uvedla, že zabezpečovací zařízení selhalo i v září v Hodoníně, kdy se ale vše obešlo bez nehody a zranění. Zařízení ukázalo kolej nejprve jako obsazenou a následně jako volnou, i když na ní vlak po vystoupení cestujících stále stál a byl vidět na monitoru kamerového systému .

Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly vlak při brzdění nepískoval, jako tomu bylo například u nehody v Moravanech. Náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera uvedl, že v Hodoníně je stejný typ kolejových obvodů a zabezpečovacích zařízení jako v Moravanech.