Dne 14. prosince přichází velká změna pro zákazníky Českých drah. Začne platit nový jízdní řád, s novými spoji a novými cenami - vyššími. Zdražení se nevyhnou držitelé zákaznických či věrnostních karet ani kilometrických bank.
Základní jízdné podraží o dvě koruny; v souvislosti s tím se zvedne i zákaznické jízdné. Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 Kč místo dosavadních 600 Kč. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka.
Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let, kteří s takzvaným Senior pasem mohou jezdit vlakem zdarma. Za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Více zaplatí i studenti, kteří dosud měli slevu 55 procent z obyčejného jízdného, od prosince to bude 45 procent.
Vedle cestujících zaplatí za kolejovou dopravu více peněz také ministerstvo dopravy a kraje, které hradí ztráty z provozu rychlíků, respektive regionálních vlaků. MD dá příští rok 3,9 miliardy korun, což je o 300 milionů více než letos; kraje zřejmě zaplatí celkem 4,9 miliardy, letos to bylo 4,5 miliardy Kč. S kraji dráhy stále jednají, podle náměstka ředitele drah Petra Moravce budou smlouvy podepsány "během několika týdnů".
Z Prahy do Ostravy pod 3 hodiny
Nový jízdní řád posílí spojení mezi největšími českými a moravskými městy. A zruší naopak některé regionálních spoje. Například zkrátí jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo pendolino.
Kompletní jízdní řád je nově k dispozici v elektronické podobě na adrese www.cd.cz/jizdnirad
Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Nyní vlaky z hlavního města do jižních Čech jezdí pouze přes Tábor. Důvodem zavedení alternativního spojení je výstavba koridoru na táborské trase, která způsobuje řadu výluk a zpoždění. Drahám kvůli tomu ubývají cestující. Motorový rychlík přes Příbram pojede zhruba tři hodiny.
Na jižní Moravě vznikne rychlé spojení centra Brna se Slováckem. Nové spěšné vlaky ujedou vzdálenost Brno - Hodonín za hodinu a šest minut. Dráhy zároveň prodlouží dnešní rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav až do Brna. Vlaky tak na trase Brno - Hodonín pojedou ve špičce každou hodinu, mimo špičku každé dvě hodiny.
Přidáním nových vlaků se zkrátí intervaly mezi spoji také na trasách Praha - Ústí nad Labem, Praha - Turnov, Praha - Rakovník a České Budějovice - Brno. Vlaky přibudou především v dopoledních hodinách.
V regionální dopravě je zřejmě největší novinkou zavedení příměstského systému linek s označením "S" v ostravské aglomeraci. Tento systém zatím funguje pouze v Praze. K zásadním změnám dojde i v hlavním městě Praze, které si objednalo o 33 procent větší objem dopravy než letos. Například mezi Radotínem a Hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut.
Autovlakem do Košic
V mezinárodní dopravě se nově zavádí vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Jde vůbec o první přímé vlakové spojení Prahy se srbskou metropolí. Dráhy také posílí spojení na sousední Slovensko, kam vedle dosavadních spojů budou vypravovat nový noční vlak vyšší kategorie EuroNight a nový denní autovlak do Košic.
V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy ČD byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.
Vybrané změny ve vlakové dopravě od 14. prosince: |
- pendolina budou jezdit z Prahy Hlavního nádraží (nyní jezdí z Holešovic) - doba jízdy pendolin na trase Praha - Ostrava se zkrátí na 2:59 hod. (dnes 3:12 hod.) - některá pendolina pojedou s cestujícími až do Bohumína a z Bohumína (poslední dvaodpolední vlaky z Prahy a první dva ranní vlaky do Prahy) - mezi Prahou a Brnem pojede každou hodinu vlak vyšší kvality EC, IC nebo pendolino (z Prahy zpravidla vždy v půl, z Brna 41 minut po celé) - na trase z Brna do Německa přibudou nové vlaky EuroCity - nové rychlíky Praha - Příbram - Písek - České Budějovice - na trase Praha - Tábor - České Budějovice přibude pět nových rychlíků (v 5:14, 8:14, 12:14, 20:14 a 22:14 hod.) - nové přímé vlaky Brno - Hodonín - rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav pojedou až do Brna - v Moravskoslezském kraji budou příměstské vlaky jezdit v systému "S linek" - taktová doprava mezi Prahou a Kladnem - nový přímý spoj Praha - Bělehrad - nový vlak EuroNight Slovakia z Prahy do Košic - EuroCity Jože Plečnik pojede do Salcburku (nyní jede do Lublaně) - ruší se přímé lehátkové vozy Praha - Benátky, zavádí se přímý lehátkový vagon Praha - Záhřeb - zavádí se dva rychlíky Praha - Hradec Králové - Vratislav - ruší se rychlík Pannonia Praha -Bukurešť (čtk) |