vlak-nadrazi__192x128_.jpgDne 14. prosince přichází velká změna  pro zákazníky Českých drah. Začne platit nový jízdní řád, s novými spoji a novými cenami - vyššími. Zdražení se nevyhnou držitelé zákaznických či věrnostních karet ani kilometrických bank. 

Základní jízdné podraží o dvě koruny; v souvislosti s tím se zvedne i zákaznické jízdné. Podraží i zákaznická karta na tři roky, za kterou cestující nově zaplatí 990 Kč místo dosavadních 600 Kč. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka.

Čtěte také

Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let, kteří s takzvaným Senior pasem mohou jezdit vlakem zdarma. Za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Více zaplatí i studenti, kteří dosud měli slevu 55 procent z obyčejného jízdného, od prosince to bude 45 procent.

Vedle cestujících zaplatí za kolejovou dopravu více peněz také ministerstvo dopravy a kraje, které hradí ztráty z provozu rychlíků, respektive regionálních vlaků. MD dá příští rok 3,9 miliardy korun, což je o 300 milionů více než letos; kraje zřejmě zaplatí celkem 4,9 miliardy, letos to bylo 4,5 miliardy Kč. S kraji dráhy stále jednají, podle náměstka ředitele drah Petra Moravce budou smlouvy podepsány "během několika týdnů".

Z Prahy do Ostravy pod 3 hodiny 

Nový jízdní řád posílí spojení mezi největšími českými a moravskými městy. A zruší naopak některé regionálních spoje. Například zkrátí jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny, z nynějších tří hodin a 12 minut na dvě hodiny 59 minut. Pendolina budou v Praze odjíždět z hlavního nádraží, dnes jsou jejich startovní stanicí Holešovice. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie, EuroCity, InterCity nebo pendolino.

Kompletní jízdní řád je nově k dispozici v elektronické podobě na adrese www.cd.cz/jizdnirad

Novinkou jsou také rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Nyní vlaky z hlavního města do jižních Čech jezdí pouze přes Tábor. Důvodem zavedení alternativního spojení je výstavba koridoru na táborské trase, která způsobuje řadu výluk a zpoždění. Drahám kvůli tomu ubývají cestující. Motorový rychlík přes Příbram pojede zhruba tři hodiny.

Čtěte také

Na jižní Moravě vznikne rychlé spojení centra Brna se Slováckem. Nové spěšné vlaky ujedou vzdálenost Brno - Hodonín za hodinu a šest minut. Dráhy zároveň prodlouží dnešní rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav až do Brna. Vlaky tak na trase Brno - Hodonín pojedou ve špičce každou hodinu, mimo špičku každé dvě hodiny.

Přidáním nových vlaků se zkrátí intervaly mezi spoji také na trasách Praha - Ústí nad Labem, Praha - Turnov, Praha - Rakovník a České Budějovice - Brno. Vlaky přibudou především v dopoledních hodinách.

V regionální dopravě je zřejmě největší novinkou zavedení příměstského systému linek s označením "S" v ostravské aglomeraci. Tento systém zatím funguje pouze v Praze. K zásadním změnám dojde i v hlavním městě Praze, které si objednalo o 33 procent větší objem dopravy než letos. Například mezi Radotínem a Hlavním nádražím pojedou ráno vlaky každých deset minut.

Autovlakem do Košic

V mezinárodní dopravě se nově zavádí vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Jde vůbec o první přímé vlakové spojení Prahy se srbskou metropolí. Dráhy také posílí spojení na sousední Slovensko, kam vedle dosavadních spojů budou vypravovat nový noční vlak vyšší kategorie EuroNight a nový denní autovlak do Košic.

V dálkové dopravě se počet spojů zvýší o čtyři procenta, v regionální dopravě se sníží o 1,1 procenta. Podle Luďky Hnulíkové z odboru osobní dopravy ČD byly zrušeny především krátké spoje do 15 kilometrů.

                         Vybrané změny ve vlakové dopravě od 14. prosince:

- pendolina budou jezdit z Prahy Hlavního nádraží (nyní jezdí z Holešovic)

- doba jízdy pendolin na trase Praha - Ostrava se zkrátí na 2:59 hod. (dnes 3:12 hod.)

- některá pendolina pojedou s cestujícími až do Bohumína a z Bohumína (poslední dvaodpolední vlaky z Prahy a první dva ranní vlaky do Prahy)

- mezi Prahou a Brnem pojede každou hodinu vlak vyšší kvality EC, IC nebo pendolino (z Prahy zpravidla vždy v půl, z Brna 41 minut po celé)

- na trase z Brna do Německa přibudou nové vlaky EuroCity

- nové rychlíky Praha - Příbram - Písek - České Budějovice

- na trase Praha - Tábor - České Budějovice přibude pět nových rychlíků (v 5:14, 8:14, 12:14, 20:14 a 22:14 hod.)

- nové přímé vlaky Brno - Hodonín

- rychlíky Olomouc - Hodonín - Břeclav pojedou až do Brna

- v Moravskoslezském kraji budou příměstské vlaky jezdit v systému "S linek"

- taktová doprava mezi Prahou a Kladnem

- nový přímý spoj Praha - Bělehrad

- nový vlak EuroNight Slovakia z Prahy do Košic

- EuroCity Jože Plečnik pojede do Salcburku (nyní jede do Lublaně)

- ruší se přímé lehátkové vozy Praha - Benátky, zavádí se přímý lehátkový vagon Praha - Záhřeb

- zavádí se dva rychlíky Praha - Hradec Králové - Vratislav

- ruší se rychlík Pannonia Praha -Bukurešť

(čtk)