V Praze byl v úterý slavnostně zahájen provoz dvou velkých železničních staveb. Jde o nová spojení, která mají vylepšit provoz mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a Masarykovo nádraží na straně jedné a mezi hlavním nádražím a stanicemi Libeň, Vysočany a Holešovice na straně druhé. Celá stavba přišla na zhruba devět miliard korun.
Modernizací pak prošlo pražské Hlavní nádraží. To otevřelo pro veřejnost opravené první a druhé nástupiště; zároveň s tím skončila rekonstrukce kolejiště, které se v severní části napojilo na takzvané Nové železniční spojení. Vše stálo zhruba 1,6 miliardy korun.
"Díky získané zvýšené kapacitě tratí v centru pražského železničního uzlu bude v Praze poprvé možné sestavovat jízdní řád podle potřeb dopravců a ne pouze podle dosud omezené kapacity dosavadních tratí a traťových spojek," řekl k novinkám v pražských spojeních generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.
Do hlavního nádraží budou tedy moci směřovat všechny dálkové vnitrostátní i mezinárodní vlaky osobní dopravy. Na nově postavených tratích budou moci vlaky jet maximální rychlostí 80 až 110 km/h.
Plný provoz bude fakticky zahájen od platnosti nového jízdního řádu, tedy od 14. prosince 2008. Novým spojením se má výrazně zrychlit pohyb vlaků po Praze.
První den zkušebního provozu s velkými problémy
Nová spojení už za sebou mají zkušební provoz, který však začal nešťastně. Hned v jeho první den doprava po celé Praze kolabovala a vlaky nabíraly mnohaminutová zpoždění.
Důvodem podle Českých drah ale nebyly novinky ve spojeních nýbrž výpadek proudu.
Stavba za 9,3 miliardy korun začala v červenci 2004 a úterní stříhání pásky na nádraží ji formálně zakončilo. Cestující se během stavby museli vypořádat s řadou výluk, zpoždění i výpadky spojů. Některá omezení především u spojů na Moravu potrvají až do 12. prosince.
První spojení centrem Prahy z jihu na sever
Nové spojení představuje soustavu viaduktů a tunelů pod vrchem Vítkovem, které mají zlepšit průjezdnost vlaků Prahou. "Toho využilo město, které si od nového jízdního řádu objednalo o 30 procent více městských linek," řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Vůbec poprvé například začnou příměstské linky projíždět centrem Prahy z jihu na sever.