Vlaky_nadrazi__192x128_.jpgPřestože České dráhy o víkendu opět výrazně zdražují ceny jízdenek, nedokáží ani za vyšší ceny zaručit vyrovnanou kvalitu cestování. Rozdělení vlaků do různých kategorií nedává žádnou jistotu, jak pohodlně nakonec lidé pojedou.

Cestující se může ve druhé třídě svézt bez příplatku v klimatizovaném voze, kde si připojí do elektrické sítě svůj notebook a na vyklápěcí stolek u sedadla si odloží svačinu. Za stejné peníze ale může jet vagonem bez klimatizace, elektrické zásuvky i odkládacího stolku. Svačinu si bude drobit do klína, protože ji nebude kam položit.

Vypadá to jako nepodstatný detail, ale právě na možnost pohodlného občerstvení lákají dráhy cestující ve svých reklamních textech: „Vlakem se můžete dostat z jednoho konce republiky na druhý za méně než 7 hodin, přitom se naobědvat a ještě si v klidu zdřímnout.“

České dráhy budou od neděle vypravovat více dálkových vlaků mezi největšími českými a moravskými městy, naopak regionálních spojů mírně ubude. Nový jízdní řád zkracuje jízdní dobu pendolin mezi Prahou a Ostravou vůbec poprvé pod tři hodiny. Na trase Praha - Brno pojede každou hodinu vlak vyšší kategorie.

Co a o kolik České dráhy zdraží:

Podrobný rozbor železniční nabídky odhalil i vážnější nesrovnalosti. Například porušování mezinárodních standardů, na které se odvolává další reklamní text lákající cestující do souprav třídy Eurocity: "Jsou to vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality přepravy osob,“ uvádí se v propagačním textu.

"Jde o tři položky, které musí vůz splňovat. Za prvé maximálně 6 míst k sezení v oddíle ve 2. třídě, druhá je prodyšný potah sedáků a třetí položkou je vlakový rozhlas," říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jenže je to slib, který dráhy ne vždy plní. Například vlak Fatra, který je v kategoriích vlaků Eurocity, ho porušuje v prvním bodě. V soupravě mohou být zařazeny i obyčejné vagony s kupé pro osm lidí.

"Jde o posilový vůz, který jede v době zvýšené frekvence," uvedl k porušení pravidla Šťáhlavský. Zároveň ale přiznal, že s touto nižší kvalitou se lidé musí smířit pravidelně každou neděli a také v čase všech svátků.

Klimatizace je jenom navíc

Další požadavky na pohodlí jsou podle Štáhlavského pouze rozšiřující a nejsou proto povinné, což je například klimatizace. Kdo pečlivě studuje nabídku, může si dopředu vybrat spoj s takovým vozem a koupit si v předstihu místenku právě na klimatizované sedadlo. Jenže nemá žádnou jistotu, že dráhy nakonec takový vůz opravdu v daném termínu zařadí.

„Řazení je plánované a pokud nedojde k nějaké mimořádnosti, pak je vždy stejné. Stejné samozřejmě nejsou vozy, protože některé oběhy souprav jsou vícedenní. Některé typy vozů jsou zastupitelné," přiznává Štáhlavský. Jenže drážní výklad zastupitelnosti je takový, že klimatizovaný vagon lze nahradit obyčejným bez klimatizace.

Čtěte více:

Zavádějící jsou i jednotlivé kategorie vlaků. Pod značkou Eurocity se může skrývat plně klimatizovaný spoj Gustav Mahler, ale také vlak Jan Perner, který má ve druhé třídě sedm vagonů bez klimatizace.

Na internetových stránkách nebo v propagačních letácích dráhy slibují, že ve vlacích vyšší kvality Intercity (IC), Eurocity (EC) a Supercity (SC) lze pohodlně pracovat nebo studovat. Ale například pro dnes běžnou práci s přenosným počítačem je potřeba mít štěstí.

Železničáři sice mají několik vagonů druhé třídy, ve kterých jsou elektrické zástrčky pro připojení počítače nebo dobití mobilního telefonu, ale nikdo nedokáže zájemci o jízdu říci, kdy a v jaké soupravě bude takový vagon zařazen.

Za "náhradní Pendolino" peníze zpět 

Nesrovnalosti doprovází i provozování souprav Pendolino. Ne vždy totiž na spojích třídy Supercity jezdí tyto nové rychlovlaky a dráhy občas sestaví stejný spoj z klasických starších vagonů. Podle oficiálních materiálů se za takovou cestu platí jízdné jako v rychlosoupravě Pendolino - tedy se zvláštním 200 korunovým poplatkem.

Na jeho vrácení má cestující nárok jen tehdy, pokud má vlak zpoždění 60 minut nebo na části trasy je náhradní autobusová doprava. O starších vagonech se nikde nemluví.

Na novinářský dotaz ale Šťáhlavský tvrdí, že pokud jedou místo Pendolina starší vozy, které neodpovídají kategorii Eurocity, příplatek 200 korun se vrací. Jenže cestujícím tuto informaci dráhy tají.

"V oficiálních materiálech se to neuvádí zřejmě proto, že nikdo nepředpokládá, že by taková situace vůbec nastala. Na nahrazení Pendolina jsou většinou speciálně připraveny soupravy, které odpovídají kvalitě Eurocity," říká Štáhlavský. Jenže i tady platí, že například klimatizované Pendolino může nahradit neklimatizovaný vlak, protože klimatizace není pro třídu Eurocity nutná.

Máme málo peněz 

Rozkolísanou kvalitu bez záruky některých služeb obhajují dráhy tím, že nemají dost peněz na pořízení odpovídajících vagonů. Proto prý nemohou cestujícím zajistit dopředu předvídatelný komfort.

Zároveň si ale každý rok říkají o více peněz za jízdenku. Loni v prosinci zvedly České dráhy ceny jízdného o 7, tento víkend navýší ceny o další 7,5 procent. Od státu a krajů navíc dostávají 8 miliard korun ročně. 

Stejná kategorie, ale rozdílná kvalita

Ve stejných kategoriích nabízí České dráhy rozdílnou kvalitu cestování a pohodlí ve vagonech. 

Expres 528 "Velehrad"

- kupé pro osm cestujících

Expres 141 "Beskyd"

- kupé pro šest cestujících

IC 516 "Leoš Janáček"

- kupé pro šest cestujících bez klimatizace

IC 581 "Ostravan"

- tři vagony s kupé pro šest lidí s klimatizací

 

EC 70 "Gustav Mahler"

- všechny vagony druhé třídy mají kupé pro šest lidí s klimatizací

EC 146 "Jan Perner"

- vagony bez klimatizace

EC 126 "Fatra"

- používá někdy v rozporu s mezinárodními standardy i vagony s kupé pro osm lidí