České dráhy letos už podruhé zdražily ceny jízdenek, výrazně se podle nových tarifních podmínek prodraží i cestování na různé slevové karty. Zároveň opět změnily nebo upravily i jízdní řády některých vlaků.
Zdražování České dráhy často vysvětlují jejich podfinancováním ze státního rozpočtu. Každý rok přitom z něho čerpají na dotacích osm miliard korun. Rušení některých regionálních spojů, na kterých jsou obyvatelé menších obcí často závislí, zase svalují na rozhodnutí krajů, které si regionální dopravu u Českých drah objednávají. Jak je to doopravdy?
Dráhy zdražují. Kvalita vlaků je ale stále nejistá loterie
Jsou všechny změny a zdražování skutečně nutné nebo České dráhy "vykořisťují" cestující a hřeší na to, že v Česku nemají skutečnou konkurenci? Mají skutečně tak málo peněz? Proč je kvalita jejich služeb tak rozkolísaná a nejistá?
Jak dráhy zajistí, aby jejich vlaky jezdily včas? A proč jsou často špinavé a neudržované? Je šance, že se cestující dočkají nakoupení nových vagónů? Proč jezdí po českých kolejích často poloprázdné Pendolino a vlaky nebo rychlíky pro "obyčejné" lidi bývají plné k prasknutí?
Na tyto nebo další otázky, odpovídala v on-line rozhovoru ředitelka Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Luďka Hnulíková.