Vlak_holka__192x128_.jpg České dráhy letos už podruhé zdražily ceny jízdenek, výrazně se podle nových tarifních podmínek prodraží i cestování na různé slevové karty. Zároveň opět změnily nebo upravily i jízdní řády některých vlaků.

Zdražování České dráhy často vysvětlují jejich podfinancováním ze státního rozpočtu. Každý rok přitom z něho čerpají na dotacích osm miliard korun. Rušení některých regionálních spojů, na kterých jsou obyvatelé menších obcí často závislí, zase svalují na rozhodnutí krajů, které si regionální dopravu u Českých drah objednávají.  Jak je to doopravdy?

Čtěte více o kvalitě služeb Českých drah:

Jsou všechny změny a zdražování skutečně nutné nebo České dráhy "vykořisťují" cestující a hřeší na to, že v Česku nemají skutečnou konkurenci? Mají skutečně tak málo peněz? Proč je kvalita jejich služeb tak rozkolísaná a nejistá?

Jak dráhy zajistí, aby jejich vlaky jezdily včas? A proč jsou často špinavé a neudržované? Je šance, že se cestující dočkají nakoupení nových vagónů? Proč jezdí po českých kolejích často poloprázdné Pendolino a vlaky nebo rychlíky pro "obyčejné" lidi bývají plné k prasknutí?

Na tyto nebo další otázky, odpovídala v on-line rozhovoru ředitelka Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Luďka Hnulíková.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
faraway traveller
Dobrý den, chci se zeptat, jak jste spokojeni s krokem zrušit příplatky za vlaky vyšší kvality EC/IC. Podle mne a mých známých se to moc nepovedlo, vlaky jsou plné lidí jezdících na kratší vzdálenosti, zdá se mi, že se zhoršila kvalita nasazovaných vozů a celkově úroveň té přepravy...
Dobrý den, všem. Vzhledem k času přejdeme na odpovědi. Kvalita nasazovaných vozů na vlacích EC a IC je obrazem současně dostupného počtu rekonstruovaných vozů, kterými jsou ČD vybaveny. V letošním roce jsme byli nuceni zrušit 9 rekonstruovaných vozů jako důsledek námi nezaviněných nehodových událostí. Současně jsou v poměrně značném skluzu dodávky rekonstrukcí, které měly být k dispozici již v druhé polovině roku. Předpokládáme, že počátkem roku by se alespoň v této oblasti měla situace zlepšit. Nyní k příplatkům - postupná úprava systému příplatků na vlaky EC/IC, kdy k celé škále jízdních dokladů tento příplatek nebyl povinný nebo byl vázán jeden příplatek k jedné jízdence postupně zpřístupnila možnost užívání vlaků vyšší kvality většímu počtu cestujících. Přitom tržby za příplatky ani v době zavedení, kdy byl příplatek hrazen ke každému dokladu a v každém vlaku nepřinášel takové tržby, které byly schopny pokrýt ani zvýšené náklady na služby ve vlacích vyšší kvality,o dofinancování existujícího rozdílu mezi náklady a tržbou jízdného nemluvě. Odchylná pravidla však současně znemožňovala zahájit jednání o zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku dopravní obslužnosti státu, ačkoliv tyto vlaky byly a jsou její nedílnou součástí. Regulovat využití na krátké vzdálenosti je v tomto případě vhodné systémem zastavování.
Hnulíková Luďka
Kenny
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč když je u vlaku napsán v řazení vagon Bmz73, např u IC Manažera, tak pak k perónu přijede vlak s naprosto jinými vagony. Mohl byste mi tedy případně říct, jaká je pravděpodobnost, že vlak bude v jiném řazení než se chlubíte a uvádíte, a také jaké je označení vozu, ve kterém najdu funkční zásuvku? Protože ikonka sice svítí snad u každého vlaku, ale ve "dvojce" ji nenajdu a v "jedničce" možná na záchodě....Děkuji a přeji hezké svátky...
Důvody jsou zřejmé již z předchozí odpovědi - plánované řazení vozu vychází z dostupného počtu vozů v období sestavy jízdního řádu při zohlednění plánovaných oprav apod. Bohužel časový posun dodávek rekonstruovaných vozů od dovatele v souběhu s vynuceným rušením modernizovaných vozů v důsledku nehodových událostí nelze v plánovaném řazení postihnout. Svou roli hrají i dlouhodobé opravy vozů, které sice po nehodách nejsou určeny ke zrušení, ale jejich poškození je natolik velké, že jde o opravy v řádech měsíců. Stále pokračují jednání o dodávce vozů Bimz, které jsou určeny právě na vlaky vyšší kvality. Realizací tohoto záměru by se situace měla výrazně zlepšit.
Hnulíková Luďka
Milan
Dobré dopoledne, mám dotaz ohledně trasy Praha-Olomouc a dál...Neplánujete na této trase nasadit například parní vlaky? Třeba by na ně byla dražší jízdenka, ale aspoň komfortní a hezká projížďka. (nějaký takový český "Orient Express", ale upraven k českým poměrům a platům!!!) Podle mě by to časově zas tak špatné nebylo, podpořil by se tím turismus a možná i image Českých drah...
Je to zajímavý nápad, ale bohužel nikoliv. Vámi uváděná trasa je natolik frekvenčně vytížená, že každý vlak, který jede výrazně pomaleji, a toho bychom se v případě nasazení parní lokomotivy nevyvarovali, výrazně omezí nabízenou kapacitu dráhy a tím počet tras pro ostatní vlaky.
Hnulíková Luďka
LeJacques
Hezký pátek, mohla byste mi (a nejen mě) říci, kolik ČD nakoupí nových vagonů pro rychlíky a vlaky vyšší třídy? Případně jaké typy vagonů a kdy by měly být nasazeny na české tratě? Dále bych se chtěl zeptat, co vedlo ke zrušení IC/EC příplatku....nemůžu se totiž zbavit dojmu, že za tím stojí lobbing vagonek (ono už teď jde vidět, jak jsou "lepší" vagony více poničeny a troufám si tvrdit, že by byly méně, kdyby byl příplatek - a ono se lehčeji opravuje za cizí než za vlastní - to nemluvě o přeplněnosti takových vlaků bez přípatku)...Neuvažujete o tom (a podle mě a nejen mě byste měli) o obnovení poplatku za vlaky vyšší kvality? Děkuju za odpovědi
V jednání je dodávka rekonstruovaných motorových a řídících vozů, částečně určených k nasazení na rychlíky. Stávající vozy klasické stavby postupně procházejí alespoň minimální rekonstrukcí (viz vozy nasazované na produkt Brněnský expres), tak aby se zvýšil komfort pro cestující, v jednání je dodávka vozů Bimz, které jsou určeny pro vlaky vyšší kvality. V této etapě jde cca 100 vozů. Zrušení příplatků na vlaky EC/IC souvisí s možností zahrnout tyto vlaky do dopravní obsluhy státu, kdy sice tuto funkci dlouhodobě plní (jsou konstruovány dříve a systémeme vlaků Ex a R pouze doplňovány), ale veškerou ztrátu z jejich provozu dlouhodobě nesly ČD.
Hnulíková Luďka
karlito
Dobrý den, už dobré tři měsíce je v rychlíku č. 862 (4:56 Svitavy -> 7:22 Praha hl.n.) řazen vůz první třídy, který netopí (resp. topí velice slabě - odhadovaná teplota ve voze je cca 15 stupňů). Nepomáhají stížnosti u průvodčích (odpovědí je zpravidla: "To si musíte stěžovat někde jinde, já za to nemůžu"). Nepomáhají stížnosti ani na webových stránkách ČD. Tento vlak jezdí jen v pracovních dnech. Je opravdu takový problém v tomto voze např. o víkendu nechat topení opravit? Naštěstí zatím venku nepanuje nějaká zvlášť velká zima. Jak to ale v tomto vagóně bude vypadat až venkovní teploty klesnou třeba na -10? To bude ve vagoně první třídy kolem 8-10 stupňů......
Mrzí mne, že jsou oznámení vlakového doprovodu vůči příslušnému DKV bez kladného výsledku. Prověřím, věřím, že budu úspěšnější.
Hnulíková Luďka
Štěpán
Předpokládáte, že po 7 ranní jezdí do práce jenom manažeři, takže vlaků netřeba? Na 011 do Prahy dříve jezdily mezi 7 a 8 vlaky po 15 - 20 min. teď již něklik let interval 30 min. Kdo může, jede autem. Proč děláte dopravné průzkumy v době letních prázdnin (jako na výše uvedené trati)? 2. třídu bez zásuvky na notebook v moderním vlaku (Pendolino) považuji za urážku zákazníka, např. v Anglii si nikdo nic takového nezkusí.
Objednatel dopravy na trati O11 výhledově předpokládá vedení vlaků v intervalu 15, v některých případech 10 min. Bohužel, stávající situace v pracech na infrastruktuře, kdy v r. 2009 budou pokračovat stavební práce v úseku Praha Běchovice - Úvaly neumožňují zahuštění stávajícího intervalu. Proto jsou ve špičkách vedeny vlaky v sestavě 3 jednotky 471, t.j. nabízená kapacita příměstské dopravy téměř 1000. Nemáte pravdu, že dochází k upřednostnění dálkové dopravy - aby bylo možno již i existující nabídku regionální dopravy realizovat, jsou již druhým rokem vlaky dálkové dopravy vedeny trs Prahu Malešice, t.j. bez možnosti zastavení v Praze Libni. Přepravní průzkumy realizujeme 4x ročně, a to v lednu, dubnu, srpnu (sezonní výkyv) a říjnu. V oblasti PID probíhá ještě další průzkum ve spolupráci s organizátorem dopravy. Vybavení jednotek 680 je poplatné době, kdy probíhala jednání o realizaci zakázky, t.j. devadesátým letům minulého století. Postupný přechod dodávek mezi několika výrobci rovněž hrálo svou roli. Jednotka je přitom natolik složitý mechanismus, že dodatečné dodání zásuvek i do druhé třídy by si vyžádalo dlouhodobé odstavení jednotek z provozu a vysoké náklady na pořízení.
Hnulíková Luďka
Pavel
Dobry den, predpokladam, ze cilem zdrazeni je zvyseni Vasich trzeb. To je v poradku. Ale jste si jisti, ze tohoto dosahnete zvysenim cen? Podle meho nazoru tim mnoho lidi odradite a Vase trzby klesnou (tim spise v dobe, kdy ceny benzinu jdou vyrazne dolu). Ostatne, mnoho lidi z meho okoli (a to ze vsech moznych prijmovych skupin) nejezdi vlakem prave proto, ze je relativne drahy. Pro zvyseni trzeb bych doporucil naopak plosne zlevneni. Jsem presvedcen, ze byste ziskali zakazniky a Vase trzby by vzrostly. (A take ve sdelovacich prostredcich zni lepe "Drahy zlevnily" - psalo se toto vubec nekdy? - nez "Drahy opet zdrazily").
Každá uprava cen je vedena snahou zlepšit finanční situaci podniku. V tomto případě je nutno ještě dodat, že jde i o dorovnávání výpadku DPH, kde ke zvýšení došlo k 1.1.2008. Vnitrostátní tarif musí být v kontextu s mezinárodním tarifem, kdy je závazným termínem nahlášení změn 15. srpen běžného roku - v srpnu 2007 nebylo ještě zdaleka rozhodnuto, zda ke zvýšení DPH dojde. Je nutno rovněž vnímat, k jakému zdražení dochází - u základního jízdného jde o navýšení o 2,- Kč/jízdenka/osoba, z toho se odvíjí i ceny zákaznického jízdného. U žákovského jízdného sice došlo ke snížení slevy o 10 procentních bodů a nově je poskytována sleva ve výši 45%, státem garantovaná výše slevy je však 25%, t.j ČD poskytují slevu výrazně vyšší. K výraznější změně došlo u KMB, která se vyrovnává cenově zákaznickému jízdnému, zachovává si však nadále výhody přenostné jízdenky pro malou skupinu osob. U nabídky In-junior došlo k systémové změně, promítnuté jak do ceny zákaznické aplikace, tak i výše poskytované slevy. Výše cen zákaznických průkazů kopíruje cenu nabídky RailPlus, která je součástí národního průkazu a je stanovena TCV (mezinárodní tarif). Období, po které byly ČD oprávny zákazníkům při pořízení této nabídky poskytnou akviziční slevu ,skončilo s JŘ 2007/08.
Hnulíková Luďka
Svetobeznik - DB, ÖBB, SBB
Dobrý den přeji, sice se Vám moc dobře nepovedl start prodeje na eshop.cd.cz, kde byla shovaná místenka za 35,- Kč. Ponese někdo za tuto chybu odpovědnost, nebo se to nějak utají pod systémovou chybou? A uvažujete někdy i umožnit aspoň nákup i mezinárodní jízdenky přes internet, resp. kde bych si mohl aspoň zadat sám své parametry a pak si tuto jízdenku vyzvednout na pokladne, či po zaplacení nechat si ji doručit na svoji adresu? Tak jako to funguje u SBB - švýcarské dráhy??? V současné době je to pouze omezeno na akční nabídky sousedních drah, ale mám zde na mysli tak, aby to fungovalo, jako kdybych byl u mezinárodní pokladny. (včetně možnosti zadání lokálních úlev, např. HalbTax či BahnCard 25...)
Bezplatná místenka poskytovaná na e-shop byla bohusem pro podporu prodeje trs e-shop. Se zavedením bonusového programu jako taková ztratila své opodstatnění. Bohužel se časově nepovedla změna systému prodeje trs. e-shop, tak aby jízdenka byla vydávána na konkrétní vlak (bez přidělení místa) a nákup rezervace byl rozhodnutím zákazníka.
Hnulíková Luďka
anonym
Denně jezdím z Frýdku-Místku do Ostravy, málokdy jede vlak přesně podle jízdního řádu, skoro vždy je tam nějaké zpoždění, většinou jsou to sice jen minutky, ale proč ten vlak nejede přesně? To České dráhy zaněstnávají jen samé neschopné lidi? Ti lidé neumí zorganizovat, aby vlak jel přesně, a když už nejede, tak proč nepodají cestujícím hlášení o důvodech. Na nádraží Ostrava - Střed nikdy nehlásí zpoždění vlaku, vždycky podají až hlášení, že už jede. Neměl by se tam vyměnit vedoucí?
Bohužel lze odpovědět pouze v obecné rovině - důvodů možného zpoždění vlaku je řada, od stavební činnosti, po pomalé jízdy na dopravní cestě, kteé nejsou zahrnuty v jízdních dobách (v době konstrukce jízdního řádu nebyly známy), technické závady vozů, v celé řadě případů jde o překročení pobytu ve stanici z důvodu nástupu a výstup cestujících, velkou část nepravidelností (více než 10%) způsobuje čekání na přípoje, které se následně přenáší. Výrazně horší důsledky jsou v těchto případech na jednokolejných tratích. Železnice, na rozdíl od autobusové dopravy, která rovněž ne vždy dodrží jízdní řád, musí dodržet sled vlaků, nemá možnost ve vhodném úseku dle dopravní situace předjíždět. Chybou je nedostatečné nebo pozdní hlášení pro cestující ve stanicích, které je povinností provozovatele dráhy.
Hnulíková Luďka
barny
dobry den, mel bych dva dotazy. prvne nechapu, proc neni mozne si pres internet zakoupit jednosmernou jizdenku ze zahranici do cech. respektive mozne to je. system transakci v klidu provede. strhne penize ze zakaznikova konta. ale jizdenka je stejne neplatna. to se ovsem ma sanci dozvedet jen ten kdo si pozorne procte veskere informace na vasich strankach uvedenych.(troufam si tvrdit, ze to neudela 99 procent uzivatelu). osobne mi to prijde jako do nebe volajici nehoraznost, nebal bych se rici zlodejina. a za druhe nechapu, proc pri nakupu pres internet neposkytuji CD nejakou slevu(jak to delaji prakticky vsechny jine spolecnosti, nebot clovek jenz misto pevne prepazky pouzije internet setri teto spolecnosti penize). navic se neda koupit jizdenka s prestupem.
Důvod, proč nelze koutit trs e-shop jízdenku ze zahraničí do Čech je zcela pragmatický - zahraniční vlakový doprovod není schopen platnost jízdenky ověřit - proto je podmínkou nákup jízdenky v obou směrech a znehodnocení obou jízdenek již při cestě tam naší vlakovou četou. Platnost jízdního dokladu pro zahraniční doprovod pak potvrzuje razítko české vlakové čety. Bez možnosti ověřit oprávněnost použití není možné provádět rozúčtování tržeb mezi dopravci - ČD přísluší pouze podíl na jízném, kerý odpovídá kilometrické vzdálenosti ujeté na našem uzemí. Není pravdou, že při nákupu není poskytována sleva - jednak je poskytovana bezplatná rezervace, jednak od 14.12.08 je na e-shop poskytován systém bonusů, který zákazníkovi může přinést až 6 % slevy.
Hnulíková Luďka
Tomáš Dolný
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli budete nějak řešit spojení mezi Prahou a Ostravou a opačně. S příchodem nových jízdních řádu byly na tuto trasu nasazeny vlaky otřesné kvality a to i ve třídě IC/EC (o velkoprostorových vagonech si už můžeme nechat jenom zdát), byla zrušena sleva pro držitele IN-karty na místenky SC v nejatraktivnějších časech tj. pátek a pondělí (mimochodem...byla tato sleva zrušena i na jiných trasách??) a vlaky jsou pemanentně přeplněné. Takto si cestování vlakem vyšší kvality opravdu nepředstavuji. Díky za odpověď.
Předpokládám, že máte na mysli ne počet nabízených spojů, ale kvalitu vozů, nasazovaných na vlacích vyšší kvality - důvody pro současný stav jsou uvedeny již v dřívějších odpovědích. Zrušení využití nabídky RailPlus v neexponovanější spojích mezi Ostravou a Prahou v pondělí ráno a v pátek odpoledne je reakcí na existující poptávku - protože nejsme schopni uspokojit poptávku po přepravě těmito spoji, snažíme se o cenovou regulaci poptávky. Je nutno podotknout, že zákaznické jízdné, na které máte jako držet In-karty nárok, není tímto opatřením dotčeno. Na jiných relacích toto opatření přijato není, nedochází k dlouhodobému neupospokojení poptávky.
Hnulíková Luďka
robert
Dobry den, co si slibujete od neustaleho zdrazovani jizdneho pro studenty? Docilite tak jedine toho, ze tam kde je to mozne, prestanou vlakem jezdit. Autobus uz je ted levnejsi a vetsinou take rychlejsi...
Je třeba upřesnit, co máte cestováním pros trudenty na mysli. a) žákovské jízdné pro cestují 15 - 26 let doznalo skutečně pokles nabízené procenturální slevy, avšak místo státem garantované slevy 25% je dopravcem ČD od 14.12.08 poskytována sleva 45 %, t.j. výrazně vyšší b) nabídka In-junior není prioritně využívána na cesty do škol, více než polovina uživatelů nejsou studující, ke změně došlo jak v oblasti ceny zákaznické aplikace (pokles), tak ve výši poskytované slevy (snížení).
Hnulíková Luďka
ondřej
Dobrý den, svezl jsem se vaším novým rychlíkovým spojem z Písku do Prahy. Byl jsem překvapen, že po mně za studentské jízdné chtěli 94 korun. Jízda trvala 2 a půl hodiny. Když jedu autobusem, platím 75 korun a jedu 1 a půl hodiny. Rád bych jezdil vlakem, ale za takový nepoměr v rychlosti a ceně nebudu. Zlevníte? Jak takhle chcete konkurovat autobosové dopravě? Opravdu mi nad tím zůstává rozum stát.
ČD jako železniční dopravce odpovídá za soulad cen s cenovým výměrem MF pro železniční dopravu, z principů tohoto výměru vychází i kontrukce cen, a to včetně zákaznického. Rychlost vlakové dopravy je ve většině případů ovlivněna technickými možnostmi dopravní infrastruktury.
Hnulíková Luďka
karel
Dobrý den, z jakého důvodu byla zvýšena cena Kilometrické banky z 1400,- před rokem na 2000,- nyní? To je zvýšení o 43% za rok, inflace přitom byla v roce 2008 asi 6-7%. Připadá vám zvýšení ceny o 43% za jediný rok adekvátní? KMB je nyní zcela nepoužitelná, je cílem ji úplně zrušit? Proč ji tedy nezrušíte rovnou a děláte to touto podivnou formou? Zvýšení ceny KMB v červnu 08 jste nesmyslně odůvodňovali "zvýšenou cenou ropy". Ropa nyní spadla na úroveň cen roku 2005, budete tedy obdobně snižovat ceny?
Kilometrická banka si nadále zachovává své přednosti jako přenosný jízdní doklad, včetně možnosti přepravy malých skupin cestujících. Postupnými cenovými úpravami jsme u tohoto jízdního dokladu dosahli srovnatelné cenové úrovně za km, jako u zákaznického jízdného. Na výkyvy cen ropy bohužel není možno tak pružně reagova. Dodávky trakční nafty pro ČD zajišťuje dodavatel na základě veřejné soutěže, vzhledem k odebíraným objemům nelze z důvodu zdánlivě pomalé rekace na vývoj ceny ropy na světových trzích dodavatele okamžitě měnit.
Hnulíková Luďka
smíšek
Nemohu se zbavit dojmu...že dráhy zaspaly..pokud jedu do Německa je to jako překročení železné opony...čisto,vybavení,zbytečný personál není,přesnost,informovanost..rozdíl po 20 letech opravdu nepřiměřený... myslím, že by dotace měly být podmíněny kvalitou...jinak odmítám na ně svými daněmi přispívat...
Máte pravdu, že úhrada prokazatelné ztráty by měla být podmíně kvalitou, a také se tak postupně v jednotlivých smlouvách děje. Skutečnost je však taková, že smlouvy by měly dopravci umožňovat investovat do nové techniky, a to jak zahrnutím přiměřeného zisku určeného k investicím do nákladové části závazku, tak dobou platnosti dávat určitou garanci návratnosti vložených psrostředků. K tomu je nutno konstatovat, že smlouvy jsou, až na výjimky , uzavírány na rok, příspěvek objednatelů nedosahuje ani výše skutečné ztráty.
Hnulíková Luďka
smíšek
Nemohu se zbavit dojmu...že dráhy zaspaly..pokud jedu do Německa je to jako překročení železné opony...čisto,vybavení,zbytečný personál není,přesnost,informovanost..rozdíl po 20 letech opravdu nepřiměřený... myslím, že by dotace měly být podmíněny kvalitou...jinak odmítám na ně svými daněmi přispívat...
Pavel
Dobrý den, proč je zpoždění vlaků uváděno jako postupně se zvyšující, nejprve o 5 pak 10, 20, 30 minut ... když už při první zpoždění víte, že vlak je na trae opožděn o půl hodiny a nemá šanci zpoždění dohnat. Cestující by si tak mohl zvolit jiný spoj. (Největší zpoždění jsem zažil 760 minut kdy mi cesta z Pardubic do Brna trvala 12 hodin kdy vlak zůstal stát v poli, bez kompenzace ze strany ČD). Kdy začně vracet ČD část jízdného při zpoždění u všech vlaků jako slevu za nekvalitně poskytnutou službu ?
poskytování informací v železničních stanicích je jednou z povinností provozovatele dráhy. Postupné zvyšování zpoždění může mít několik důvodů: v mezinárodní přepravě postupné informace od zahraničních partnerů, v případě závady na trati nebo vozidlech se vychází z předpokládaného casového odhadu nápravy... Návratky jízdného ve vnitrostátní přepravě se řídí vyhl. MD o přepravním řádu a SPPO, v mezinárodní přepravě pak chartou cestujících.K Chartě cestujících se přihlásily i ČD, návratek je poskytován při zpoždění nad 60 min, ceně jízdenky pro jeden směr vyšší než 50 EUR na přímo mezinárodní jízdenky - vyjmuty jsou případy kalamit. Platná právní úprava zatím s návratky jízdného ani náhradou škody nepočítá, ve většině případů toto zpoždění ČD nezaviní a nemají možnost náhrady jízdného, dokud nebudou mít charakter právního nároku, po viníkovi vymáhat.
Hnulíková Luďka
cestujici
Proč prosim Vás vypadají vlaky jako pro prasata? skrz okno skoro není vidět, záchod nepoužitelný a všudypřítomný smrad. Vždyť přeci je pořádně uklidit by neměl být zas tak velký a drahý problém?
Čištění vozů je pro ČD zajišťováno dodavatelsky, mytí vozových skříní probíhá v myčkách ČD podle obratu vozů. Je bohužel nutno přiznat, že zejména okna u starších vozů jsou v důsledku dlouhodobého používaných technologií (čistící prostředky) v řadě případ zmatnělá. ČD mohou ovlit stav vozu při převzetí od úklidové firmy před odjezdem z výchozí stanice, v rámci obratu pak máme jen velmi malé možnosti, vzhledem kdobě obratu, provádět velké čištění i v nácestné nebo vratné stanici. Čištění sociálního zařízení přímo ve stanici není možné, tento rozsah čištění je tedy v obratové stanici zcela vyloučen. Celkový, pro řadu cestujících, neutěšený dojem ve v řadě případů nikoliv důsledek nekvalitního úklidu, ale celkového stáří a opotřebení vozů. Pořízení nových je však velmi náročné, pořizovací cena nového vůzu klasické stavby se pohybuje cca v rozmezí 50 - 60 mil. Kč podle vybavení.
Hnulíková Luďka
Viking
Také se těšíte až vás zprivatizují?
Ano, ačkoliv Vás to možná překvapí.
Hnulíková Luďka
Jana
Dobrý den, zajímalo by mě proč nemáme čisté vlaky, které při zastavení neskřípou jako mají okolní země? Nechápu proč ČD dávají milióny třeba Renčovi na film, ale lidi nechají jezdit ve špíně. Zajímavý článek o tom vyšel zde: http://www.blisty.cz/art/44032.html Jaké konkrétní kroky podniknete k nápravě?
Pořizovací cena nových vozidel je velmi vysoká, z ekonomických důvodů nebyly do obnovy vozového parku distoricky vkládány téměř žádné prostředky. I přijatá koncepce obnovy vozového parku vychází z reálných možností ČD, keré jsou limitovány: - dlouhodbostí smluv, které zaručí určitou míru jistoty návratnosti investic - plným krytím prokazatelné ztráty . Dosavadní systém nedofinancovanosti umožňuje zajistit nejnutnější provoz, soustředit se na otázky bezpečnosti provozu. Na obnovu vozového parku však skutečně nezbývá.
Hnulíková Luďka
Jarka
Proč se propouští lidé, kteří se starali o čistotu nejen vagonů, ale i nádrážích, kteří pobírají měsíční plat kolem 10 000 kč...Potom je mi jasné, že jsou vagony špinavé a konečně nádraží také..Myslíte, že to ČD vytrhne, když administrace zůstává. Dokonce se zrušily i pokladní na některých nádražích s tím, že mi jízdenku dá průvodčí...A tak jezdím zadarmo, protože průvodčí si pro peníze nepřijde....
Oblast čištění a uklidu vozů je zajišťováno dodavatelsky, v rámci přesunu činností na externího dodavatele byla dána možnost přechodu i dotčeným zaměstnancům. V řadě stanic nadále zajišťujeme úklid vlastními zaměstnanci, jedná se zejména o menší stanice, kde bylo možno využít kumulace činností.
Hnulíková Luďka
Michal
Dobrý den. Chtěl bych požádat o vrácení příplatku na vlaky EC/IC. Tenkrát byl na nich výrazně vyšší komfort a obzvláště ve spojení s E-Liškou se mi velmi zamlouvaly. Dnes běžně jezdí přeplněné a navíc jsou v nich staré vozy s koženkovými sedadly a občas tak "pištící" zářivkou na chodbě, že se v žádném kupé ve voze nedá sedět, aniž by člověka bolela hlava (moje aktuální zkušenost z tohoto pondělí a vlaku EC Fatra z Prahy na Slovensko). Ať si ČD požadují dotace na regionální tratě a přitom lukrativní tratě ať provozují na vlastní podnikatelské riziko a pustí na železnici konkurenci - pak budu spokojen a mělo by to vést ke zlepšení služeb. Také bych chtěl požádat o zásuvky i ve druhých třídách dálkových vlaků. Dnes se nedá najít prakticky nikde, už ani na WC. A to i přesto, že se tím vlak ve starém jízdním řádu "chlubil" (dnes již to raději neuvádíte). Pokud chce člověk zažít komfort cestování za normální cenu, pak musí využít třeba spoje z Maďarska do Německa (přes Brno a Prahu) nebo z Polska do Rakouska (přes Ostravu a Břeclav) a to je poněkud málo. Nebo použít Pendolina a to je zase velmi drahé. Ještě bych měl jednu připomínku : Již několik let je jako výchozí volba pro jízdenku z Kroměříže do Prahy přes Prostějov. Tato trasa je finančně i časově nerentabilní, osobně neznám nikoho, kdo by jí jel (já vlastně jednou, když byla nehoda mezi Přerovem a Olomoucí). Pokud se zapomenu u pokladny zmínit, že chci jízdenku přes Hulín, tak mi vytisknou dražší na tuto trasu, kterou pak musím složitě vyřizovat k nápravě a nebo pak riskuji problém při cestě ve vlaku. Také bych chtěl ČD pochválit za obnovu koridorových tratí, neboť se mi cesta z Kroměříže do Prahy zkrátila za pět let ze 4,5-5 hodin o třetinu a to je příjemné, jezdím totiž poměrně často. S pozdravem a přáním příjemného dne, Michal z Kroměříže
a) příplatky pro vlaky EC/IC zavedeny nebudou, v rámci začleňování těchto valků do systému dopravní bosluhy státu není možné po cestujícím povinně vyžadovat další poplatek nad rámec jízdného, b) dopravní trh v ČD je dlouhodobě otevřen, a to neomezeně ro dálkovu i regionální dopravu. Pokud žadatel splní předepsaná zákonná kriteria, může dopravu provozovat. Tento fakt potvrzeje i účast soukromých dopravců ve VŘ jak v regionální a dálkové dopravě c)zásubky pro PC ve vozech druhé třídy jsou zahrnuty do kvalitativních předpokladů dodávek nových vozů, na rekonstrukce se tento požadavek obecně nevztahuje, z důvodu rozdílné technické a finační náročnosti
Hnulíková Luďka
Michal
Dobry den, od kdy bude mozne zakoupit pres eshop take prestupni jizdenky, nejlepe s navaznosti na vyhledavac idosu? Dekuji, Michal.
Na řešení problému pracujeme, v současnosti je vazba na konkrétní vlak(místo) jedním z kontrolních mechanizmů. Vždy bude nutno alespoň část trasy vázat na konkrétní vlaky
Hnulíková Luďka
Mojmir
Kolik CD nakoupi letos novych vagonu a lokomotiv? Na jake trate a kdy budou tyto vagony a lokomotivy nasazeny? Kdy bude mozne i na mensich nadrazich platit za jizdenku platebnimi kartami? Uvazujete o moznosti zakupovat mesicni a ctvrtletni jizdenky pres inernet?
Relevantní odpověď je vázána na vývoj finanční situace ČD. V plánovancýh dodávkách jsou dodávky nových lokomotiv 380, nových jednotek pro příměstksou a regionální dopravu. Pořízení nověvě vyrobených vozů klasické stavby pro r. 2009 neplánujeme. Prioritou jsou v tomto případě, z ekonomických důvodů, modernizace. Dostupnost úhrady platební kartou je podmíněna povinným minimální obratem pro vystavení terminálu POS bankou. Ano, na přípravě tohoto řešení se pracuje.
Hnulíková Luďka
Petr
Vazena pani Hnulikova, rad bych se zeptal na system soucasneho zdrazeni u studentu. Uz jsme si zvykli na neustale postupne zdrazovani a stagnujici mizernou uroven CD, ale tentokrate jste to opravdu trochu prehnali, nemyslite? Zdrazeni o 16 Kc a to at se jedna o "jakoukoliv" vzdalenost je docela velka castka a soucasne velice zahadna castka. Mohla byste mi prosim objasnit zpusob vypoctu nove ceny? Puvodni cena pro studenta do z Ceskych Budejovic do Plzne cinila 77 Kc, nyni je 93 Kc. Stare, spinave (tim nechci hanit uklizecky, ty se snazi sec mohou, ale jak chcete udrzet ciste 40 let a vice stare vagony), hlucne a nepohodlne vagony jezdi ovsem i po zdrazeni stale. Zpozdeni a vyluky ani nezminuji. Dalsi veci je zruseni, pro Vas neatraktivnich, spoju. Zkratka Vas novy management mozna zacne vykazovat nejake zisky nebo spis prestane vykazovat ztraty, ale za jakou cenu? S takovymto pristupem a predrazenim Vasich "sluzeb" pujdete brzy ke dnu (brzy v horizontu par let), o vsem tak daleko vas management nekouka, i kdyz tomu bych se divil, zadni chlupaci tam totiz ted (snad) nesedi. zkratka Vase strategie je mi zahadou. Jakmile se na dane trase objevi jakakoliv alternativa, nemate sanci konkurovat. Vase jedine stesti je, ze napriklad Student Agency zjistila, ze zlikvidovat konkurenci do mrte neni zrovna strategicko-ekonomicky vyhodne. Vzdycky jsem vlakem rad jezdil a daval mu prednost pred autobusem a to i za cenu delsich dojezdovych casu a drazsich cen, ale co je moc to je moc. A na zaver otazka k tematu clanku. Kdy muzeme ocekavat s nasazenim, pro CD modernich 10 let starych nemeckych vagonu, na trase Ceske Budejovice Plzen? Ono preci jen lepsi 10 let stray vagon, nez 60 let stary vagon, zadna vyhra, ale aspon minimalni posun.
a)předpokládám, že jste držitelem průkazu na žákovské jízdné pro cestující 15 - 26 let - v tomto případě došlo ke snížení poskytované slevy ze zákaznického z 55% na 45%. Státem garantovaná výše je 25%, ČD tedy nvíc poskytují dalších nadstandardních 20% slevy. U základního jízdného došlo k úpravě ceny o Kč 2,-/jízdenka/osoba, což kryje zejména zvýšená náklady na odbavení - tyto náklady jsou stejné při výdeji jízdního dokladu za 15 Kč nebo za 1500,- b) přiznávám, že konkurenci přivítám - v současnosti, zejména v regionání dopravě, je konkurence jedinou cestou jak ukázat, kolik železniční doprava skutečně stojí, ČD se účastnily několika VŘ, kde soukromí dopravci přicházeli s nabídkou výrazně vyšších cen, byť ovlivněnou novými vozidly. Systém soutěží rovněž dává určitou časovou garanci návratnosti investic do vozidel c) o dodávce vozů se stále jedná, trať Praha -České Budějovice je jednou z těch, na kterou jsou vozidla určena
Hnulíková Luďka
barny
ani tak nemam dotaz jako bych se s vami chtel podelit z cestovani vlakem ve vietnamu. zdejsi zeleznice neprosla zadnou modernizaci prakticky od doby co ji francouzi nechali postavit. takze vse funguje jako u nas za rakouska. jenze ono to narozdil od soucasnych ceskych drah funguje. prvne vlaky jezdi na cas. za druhe sou ciste. a to si ani v nejhroznejsich snech neumite predstavit jaky jsou asiati s prominutim prasata. odpadkovy kos je vec zcela neznama. takze vsechno konci na podlaze. presto je, vlak po celou dobu jizdy mezi hanoji a saigonem, neskonale cistejsi nez ten svincik co si z cech pamatuju. podotykam, ze ta cesta trva pres 48 hodin. ale zamestnanci vietnamskych drah se proste po dobu jizdy pouze nedloubaj v nose. nestane se vam, ze by toalety byly bez vody ci nejak zaneradene. neexistuje, aby na hlavnich zastavkach, na nichz stavi rychliky, nebyla cekarna k dispozici po 24 hodin(a to tu nikomu nehrozi cekani na mraze). a navic je v kazde z nich velkoplosna televize s nejakym programem(nejcasteji fotbal). drobnost, jez ale dokaze znacne zprijemnit dlouhe cekani. na kazde vetsi zastavce se da snadno najit nekdo, schopny zodpovedet prislusne dotazy v anglictine. a vubec je ochota zamestnancu pomoci cestujicim v prikrem rozporu, s tim jak se chovaji cesti zeleznicari. takze dotaz na zaver. muzete se pokusit odhadnout casovy horizont, kdy budou ceske drahy zajistovat servis srovnatelny alespon s dalnym vychodem. kdyz uz ten standart blizkeho zapadu je jako pohadka z jineho sveta.
Souhlasím s Vámi, ale je nutno se podívat z dlouhodobého hlediska na systém toků veřejných prostředků do dopravy.
Hnulíková Luďka
zdenek
Dobrý den, jen občas cestuji ČD. U nás v Děčíně bylo zrekonstruováno hlavní nádraží. Zjišťuji, že je zde sporadicky prováděna údržba a tak pokud na dveřích nefunguje dveřní samozavírač, tak je po čase odmontován, pak už opravený neosazen. Sporadicky udržujete čistotu nádraží (nástupišť, peronů, haly), vše začíná být typicky "made in ČD" ušmudlané. A pokud by zde snad někdo chtěl zajít na oběd nebo svačinu - vůbec nechápu, že Vám nevadí pochybná úroveň poskytovaných služeb firmy, která je u Vás pravděpodobně v nájmu! To Vám to opravdu nevadí?
Obecně nemůžeme být se stavem nádražních spokojeni, o to problematičtější je stav v případě rekonstruovaných objektů. Z pohledu cestujících asi nemůžete vnímat, že vlastníky celého komplexu nejsou ČD, a.s. - nástupiště jsou ve vlastnictví Správy železniční dopravní cesty, a.s., náklady na údržu a úklid hradí ČD formou poplatku za dopravní cestu. Otázku nájemce restaurace se pokusím řešit s odbornou složkou ČD
Hnulíková Luďka
iii
Dobry den, k cemu ma slouzit rychlik Brno-Olomouc pres Breclav? Casove to neni az takova tragedie (Brno-Otrokovice nebo Brno-Hulin, mozna i Brno-OL), ale ty kilometry si nechavate pekne zaplatit. Neuvazujete o cene jizdenky dle nejkratsi trate namisto skutecne projete trate? Takhle zrovna tento vlak moc lidi uzivat nebude.
Vedení vlaků danou trasou je výsledkem dohody dvou objednatelů - MD a Jihomoravskho kraje z důvodu zahrnutí R do systému IDS a nově rozšířené oblasti IDS o Hodonínsko. Protože již i samotné zařazení R do IDS znamená pro dopravce finanční ztrátu v úniku tržeb (kombinace dokladu IDS a ČD), kterou nelze vůči objednateli vyčíslit, zaítm o zavedení relační slevy neuvažujeme.
Hnulíková Luďka
Michal
Dobrý den, uvítal bych kdyby ČD např. v pátek přidali alespoň na některých vlacích jeden vagon. Vzdyť např. v tento den se vrací studenti z kolejí, lidé cestují na víkendové volno (školy, skauti, turisti, rodiny). Uvažuje se o něčem takovém?
Pravidelné posily jsou u pátečních vlaků zpracovány, limitním kriterie přitom je: - dostatečný počet vozů - dostatečná délka nástupišť (ta je zejména v žst. Praha hl.n. limitní) ve všech stanicích z důvodu bezpečného nástupu a výstupu - u mezinárodních vlaků i souhlas dotčené železnice (např. hmotnostní limity vyžadující nasazení dalšího Lv obvykle vedou k nesouhlasu). Řešením není odvěšování a přivěšování vozů v nácestných stanicích, protože se negativně projevuje v době jízdy (ve špičkách buď jiná trasa nebo trvalé zpožďování a rozvazování přípojů)
Hnulíková Luďka
Petr #2
Vazena pani Hnulikova, rad bych se zeptal na system soucasneho zdrazeni u studentu. Uz jsme si zvykli na neustale postupne zdrazovani a stagnujici mizernou uroven CD, ale tentokrate jste to opravdu trochu prehnali, nemyslite? Zdrazeni o 16 Kc. Mohla byste mi prosim objasnit zpusob vypoctu nove ceny? Puvodni cena pro studenta do z Ceskych Budejovic do Plzne cinila 77 Kc, nyni je 93 Kc. Ja i my kolegove a spoluzaci cekame az nasadi Student Agency autobusy na tuto trasu. Pak snad pochopite, ze neustale zdrazovani a stejne mizerna uroven sluzeb nejde dohromady. Na zaver otazka k tematu clanku. Kdy muzeme ocekavat s nasazenim, pro CD modernich 10 let starych nemeckych vagonu, na trase Ceske Budejovice Plzen? Ono preci jen lepsi 10 let stray vagon, nez 60 let stary vagon, zadna vyhra, ale aspon minimalni posun.
všimla jsem si v předchozí odpovědi na tuto otázku, že máme přetransforována procenta. Sleva pro žáky a studenty 15-26 let: - stanovená cenovým výměrem 25% z jízdného - poskytovaná do 13.12.2008 včetně 55% - poskytovaná od 14.12.2008 45% Žákovské jízdné lze v souladu s vyhlášenými podmínkami yužívat pouze v období září - červe, nikliv v červenci a srpnu běžného roku.
Hnulíková Luďka