Předvánoční nákupy.Během letošní předvánoční doby se vydalo nakupovat víc Čechů než loni, obchodníci také prodali více zboží.

Navzdory finanční krizi, která straší celý svět, se Češi rozhodli na dárcích nešetřit. Tržby obchodníků nicméně nebyly vyšší než loni kvůli letošním nižším cenám.

Přečtěte si souvislosti

Z ankety mezi velkými obchodníky pak vyplývá, že Češi sice více využívali akčních cen, na druhou stranu si ale také častěji dopřávali luxusních a drahých výrobků.

"Tržby obchodníků byly meziročně srovnatelné, kusů zboží se ale letos prodalo více," odhadl odborník z branže, který si nepřál být jmenován. Nezapomněl připomenout meziroční výrazný propad cen některých potravin, například mléka a oleje. Také různé spotřební zboží, například elektronika, zlevnila proti loňským Vánocům až o čtvrtinu.

Ve Spojených státech to bylo naopak. Kromě Amazonu

Oproti tomu například ve Spojených státech, které už narozdíl od Česka krize plně zasáhla, byla letošní předvánoční sezona nejslabší za několik posledních desetiletí.

Vzácnou výjimkou jsou čerstvě oznámené tržby předního amerického i světového internetového prodejce Amazon.com, který letos i přes recesi americké ekonomiky zaznamenal svou vůbec nejlepší předvánoční prodejní sezonu.

Na stránkách Amazonu se nejvíce nakupovalo 15. prosince, kdy zákazníci objednali přibližně 6,3 milionu položek. V průměru je to téměř 73 položek za sekudnu.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.