Vlak plný komunistických předáků vedených Gustávem Husákem mizí v tunelu ze stanice Sokolovská. To ještě ve vestibulech metra stály turnikety a výpravčí. Psal se totiž 9. květen 1974, den, kdy v Praze poprvé vyjelo metro.

Pražská podzemka slaví 35 let svého provozu a kdyby si projektanti lépe naplánovali pětiletku, mohlo metro podle původního plánu jezdit o 4 roky dříve. O tom ale při slavnostním přestřihnutí pásky nikdo nemluvil.

Plánovači vybrali pro první jízdu datum, které ladí s devětadvacátým výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

Fotogalerii si prohlédněte ZDE

Kde soudruzi udělali chybu?

Vůbec celý projekt pražského metra se nesl v duchu oslav Československo – sovětského přátelství: Tendr na dodávku jízdních souprav vyhrála smíchovská Tatra, které ale politikové posléze zakázku sebrali a předali ji mytiščinskému závodu v SSSR.

Kvůli těžkým sovětským vagonům se posléze musel vyztužovat Nuselský most. Improvizovalo se také na nástupištích, která byla pro vlakové soupravy až příliš dlouhá.

Podle sovětského modelu je pražské metro svojí konstrukcí takzvaně „těžké“. Týká se to stanic, tunelů i jízdních souprav, které jsou navrženy pro co možná největší přepravní kapacitu.

Po otevření úseku Sokolovská (Florenc) – Kačerov na trase C byla zprovozněna další linka. V roce 1978 vyjel vlak z Leninovy (Dejvická) na náměstí Míru. Třetí linka následovala o sedm let později a její úsek vedl ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou.

Málokdo z polistopadové generace by se v dobovém plánku metra orientoval. Většina ideologických názvů stanic, které dnes působí mnohdy spíše komicky, z cedulí zmizela v roce 1990.

Pražský dopravní podnik se na oslavu kulatého výročí připravil. Ve čtvrtek chystá prohlídku zázemí stanice Florenc, v pátek jízdu historickou soupravou metra a den otevřených dveří v kačerovském depu.


Související