Zpoždění vlaku nebo autobusu. Až doposud situace, při které cestující vesměs může jen láteřit. Od roku 2011 se to ale má změnit.

Evropský parlament totiž schválil nařízení, podle kterého budou právě od roku 2011 dopravci provozující osobní dopravu platit odškodnění za zpoždění. Podle nařízení bude také dopravce muset vyplatit za usmrcení pasažéra pozůstalým přes půl milionu korun. Novinkou je i povinnost vozit zdravotně postižené cestující.

Změny se týkají i českých dopravců. První o tom informovala Mladá fronta Dnes.

Dopravci budou za zpoždění platit odškodné podle délky zpoždění a rozhodující bude čas, kdy cestující dorazí do své cílové stanice. Pokud spoj vůbec nedojede a firma nezajistí náhradní dopravu, zaplatí cestujícímu cenu jízdenky plus 50 procent navíc.

Dopravce bude povinen zaplatit kompenzace ale jen tehdy, pokud zpoždění zaviní on. Například uvázne-li autobus v zácpě, nedostane cestující ani korunu. Stejně jako když zpoždění vlaku zaviní například výluka na trati.

V městské dopravě bez odškodného

Připravovaná novinka se týká všech, kteří jezdí meziměstskými a dálkovými spoji. V Česku to jsou řádově miliony lidí. Povinnost platit kompenzace za zpoždění naopak nebude platit pro firmy provozující městskou hromadnou dopravu.

Nařízení také stanovuje jasnější pravidla i pro odškodnění za následky nehody. Pokud dopravce zaviní havárii, při které zemře cestující, musí pozůstalým vyplatit do 15 dnů nejméně 21.000 eur (tedy přes 560.000 Kč).

Dopravci s rozpaky

Mezi dopravci vyvolala nová pravidla rozporuplné reakce. Český Svaz dopravy je chce ještě změnit. "My s tím zásadně nesouhlasíme. Chápu práva cestujících, ale nesmí být extrémní," ř´íká šéf svazu Jaroslav Hanák.

Trnem v oku dopravců jsou především podmínky pro přepravu zdravotně postižených osob. Na většině meziměstských linek, zejména pak dálkových, nejezdí autobusy, které jejich přepravu umožňují. Pokud se invalidé ozvou do 48 hodin před odjezdem, dopravce jim bude muset zajistit bezplatnou asistenci.

V praxi to znamená, že si musí nakoupit do autobusů plošiny nebo přejít na nízkopodlažní stroje, které jsou podle Hanáka o dost dražší než klasické.

Svaz má oporu i u Mezinárodní asociace silniční dopravy (IRU). "Pokud se pravidla nezmění, je tu velké riziko ovlivnění autobusových služeb. Jsou to nepraktická opatření, a pokud si dopravci nemohou tyto služby dovolit, tak jsou pravidla zbytečná, uvedl viceprezident IRU Graham Smith.

Obě nařízení musí po Evropském parlamentu ještě schválit Evropská rada, ale podle tiskové mluvčí parlamentu Radky Hejtmankové jde skutečně už pouze o formalitu.

Jak je to s odškodněním teď

Kompenzace pro cestující za zpoždění také nejsou v české dopravě běžné a žádný zákon to dopravcům nepřikazuje. Ale například České dráhy nebo Student Agency už cestujícím, kteří jejich vinou dorazí do cíle pozdě, platí.

ČD vracejí plné jízdné už při pěti minutách zpoždění, pokud cestující nechce takový vlak použít. U mezinárodních souprav dávají při zpoždění nad hodinu 20 procent slevu. Prodlení však musí způsobit dráhy, ne například výluky.

Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského je přesnost vlaků ČD srovnatelná se zahraničím, kde se pohybuje také kolem 90 procent. Dráhy by tedy nové nařízení podle MfD nemělo zruinovat.