Česká televize nebude vysílat předvolební spot nacionalistické Národní strany, navzdory tomu, že jí to ukládá zákon. Strana v klipu tvrdí, že má "konečné řešení otázky cikánské". Za doprovodu řízné kytarové hudby se v minutovém spotu objevují různá hesla prokládaná fotografiemi Romů.

Užběhem dne vedení České televize oznámilo, že podává na Národní stranu kvůli předvolebnímu spotu trestní oznámení.

Klip ve společném prohlášení ve středu v podvečer odsoudili i premiér Jan Fischer a ministr pro lidská práva Michael Kocáb. Jeho zveřejněním byly podle nich naplněny trestné činy podněcování k nenávisti ke skupině osob a hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení.

"Česká televize klip vysílá, protože jí to ukládá zákon. Tento zákon nám žádným aktivním způsobem neumožňuje do daných klipů, vysílaných v rámci předvolební kampaně zasahovat. Proto je také celý blok uveden a ukončen slovy, že Česká televize nenese žádnou zodpovědnost za obsah jednotlivách klipů," řekl ještě odpoledne serveru iHNed.cz mluvčí ČT Ladislav Šticha.

Večer ovšem oznámil, že ředitel televize Jiří Janeček rozhodl o tom, že ČT navzdory zákonné povinnosti klip neodvysílá.

"Je to už opakovaná situace s Národní stranou. Ten klip je nám lidsky a morálně nepříjemný. Poté, co ho viděl generální ředitel Jiří Janeček, se rozhodl podat trestní oznámení, které teď zpracovávají naši právníci. Máme podezření, že tím klipem dochází k hanobení národa a rasy," vysvětlil mluvčí.

V klipu se objevují hesla jako "Stop černému rasismu", "Stop jejich nárokové a kořistné mentalitě" či nechceme mezi sebou ty, kteří parazitují.

Sociální demokraté bez klipu

Volby do Evropského parlamentu se budou konat 5. a 6. června. Televize bude volební spoty vysílat ode dneška, tedy středy, až do 2. června stejně jako Český rozhlas, kde je posluchači poprvé uslyší dnes v podvečer.

Deset stran z 33 své videonahrávky televizi nedodalo, včetně sociální demokracie. Strana Spojení demokraté-Sdružení nezávislých pak čteným textem lidem sdělila, že odstupuje z voleb ve prospěch koaliční kandidátky, kterou sestavilo hnutí Starostové a nezávislí.

Ve většině příspěvků, které televize za zhruba 80 minut ve středu odvysílala, vystupují představitelé a kandidáti stran a představují svůj program a své cíle. ODS promlouvá k lidem prostřednictvím svého předsedy Mirka Topolánka, který na pozadí fotek připomněl své působení ve funkci premiéra předsednické země EU. Klip byl natočen i před Kramářovou vilou, ačkoli už Topolánek není premiérem.

Europoslanci Vladimír Remek a Miloslav Ransdorf představili program komunistické strany. Expremiér Miloš Zeman pak představil Stranu důstojného života, kterou bude "s potěšením" volit, protože jako jediná má v programu změnu volebního zákona.

Liberálové.cz ve svém klipu požadovali Spojené státy evropské a zrušení takzvaných Benešových dekretů. Lidovci v klipu mimo jiné uvedli, že peníze, které ušetřili při jeho výrobě, věnovali mateřským centrům, konkrétně 44.444 korun.

Nápadití byli Moravané a Strana zelených

Na podporu některých kandidátů vystoupily i známé osobnosti jak z politického, tak i kulturního prostředí. Například zpěvák Pavel Bobek a režisérka Helena Třeštíková podpořili Starosty a nezávislé, ilustrátor Adolf Born a prezidentův tajemník Ladislav Jakl Stranu svobodných občanů. Strana Veřejné věci pak měla jako jediná klip bez mluveného slova.

O něco nápaditější byly při tvorbě klipů například strana Moravané a Strana zelených. V předvolebním spotu zelených diskutují o evropské politice na "českém dvorku" koza s krávou a místopředsedkyně strany a dvojka na kandidátce do EP Kateřina Jacques reaguje na svůj nedávný výpadek v televizním pořadu, kdy nedokázala odpovědět na otázku, co je to biomasa.

Za Moravany promlouvají kreslené postavičky v moravském nářečí s českými titulky, a to za doprovodu cimbálové muziky.

Kandidující seskupení mají podle volebního zákona nárok na celkem 14 hodin vysílacího času jak v televizi, tak v rádiu. Volební uskupení mohou tohoto času využít k představení svého programu a kandidátů. Podle expertů na výzkum veřejného mínění a psychologii tato propagace výsledky voleb výrazně neovlivní.

Související