Za vyvolávací cenu 4,8 milionu korun se bude v neděli v Českých Budějovicích dražit obraz malířky Toyen s názvem Ile de Sein. Půjde o dosud nejdražší nabízené uměleckého dílo v Českých Budějovicích, řekl dnes novinářům Jaromír Procházka z pořádající aukční síně Procházka Trans Ars. Obraz nebyl nikdy v Česku vystavován ani uveden v žádné tuzemské monografii. "Obraz byl dlouho majetkem jedné starší dámy ve Francii. Ta jej nakonec nabídla ke koupi a přes jednu francouzskou galerii se dostal do Čech," uvedla Světlana Procházková. Dodala, že cena obrazu by mohla být osm až deset milionů korun. Pokud by však byl reprodukován v odborné literatuře, jeho cena by mohla být až dvojnásobná.

Olejomalba z roku 1950 je jedním z prvních výtvarných děl, na němž Toyen použila extrémně zúžený formát, s nímž pracovala ve druhé polovině 50. let. Kresba znázorňuje francouzský ostrov v Atlantickém oceánu. Zajímavostí je malý ptáček, pravděpodobně představující samu malířku, která zůstala sama na ostrově na konci pobytu s přáteli. Nedělní aukce představí celkem 224 obrazů, grafik a plastik. Součet vyvolávacích cen nabízených exponátů dosahuje skoro 12 milionů korun. Patří tak k nejdražším kolekcím, kterou Aukční síň Procházka Trans Ars za 14 let svého působení nabízela. Tradičně jsou zastoupeny i práce v hodnotě několika stokorun.

Aukce se uskuteční 31. května v českobudějovickém Hotelu Malý pivovar. Začne ve 13:30, do té doby si mohou zájemci prohlédnout díla v Galerii Procházka v Domě umění na náměstí Přemysla Otakara II. Dílo malířky Toyen se bude dražit samostatně od 14:30. Nejdražším v Česku vydraženým dílem od Toyen je surrealistický obraz s názvem Spící. V březnu se v aukci v Praze prodal za vyvolávací cenu 20 milionů korun. Jde tak o druhý nejdráže prodaný obraz na tuzemské aukci. Rekord drží František Kupka se svým dílem Élevation (Výšky) IV, které se na podzim 2007 prodalo za 22,1 milionu korun; s aukční přirážkou za něj kupec zaplatil 23,2 milionu.

Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr - artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu. Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy a celé její dílo prostupuje téma erotiky.