Německá vláda se dohodla s kanadsko-rakouskou firmou Magna a americkou automobilkou General Motors na plánu na záchranu Opelu. Podle agentur o tom po více než šestihodinovém jednání v berlínském kancléřství dnes informoval německý ministr financí Peer Steinbrück.

Generální ředitel Magny Siegfried Wolf však po jednání upozornil, že obě strany ještě musí vyjednat detaily dohody. Oficiální podpis dohody očekává do pěti týdnů.

Podle dohody Magna získá v Opelu podíl 20 procent a dalších 35 procent získá její partner v konsorciu, ruská banka Sberbank. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu. GM si ponechá 35 procent a zbývajících deset procent získají zaměstnanci. Podle dohody zůstanou v provozu všechny čtyři továrny v Německu. Magna dříve uváděla, že bude nucena propustit 2500 z celkem 25.000 zaměstnanců firmy v Německu.

Podle Steinbrücka nebylo rozhodnutí jednoduché a pro stát představuje velká rizika. Ta je ale prý možné před daňovými poplatníky hájit. Nabídka na překlenovací úvěr v objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy Kč) má však být poslední. I přes to, že se blíží volby, prý stát dalšími financemi nepomůže. Tím chce dát vláda najevo, že se nenechá vydírat.

Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstaly pouze Magna a Fiat. Italská automobilka však v pátek oznámila, že sice o Opel má i nadále zájem, odstupuje však od pátečních jednání, protože se jí nelíbí podmínky vlády. Magna byla již dříve médii považována za favorita.

Dohoda mezi GM a Magnou je prvním krokem k zajištění budoucnosti Opelu. Historie firmy sahá až do 19. století, nyní je pod kontrolou GM asi 80 let. Vláda se snažila zachránit Opel ještě předtím, než GM požádá o ochranu před věřiteli. To by se mohlo stát již v pondělí.

Magna plánuje využít Opel hlavně k expanzi v Rusku, které bylo před vypuknutím krize nejrychleji rostoucí automobilovým trhem v Evropě. Konsorcium má v plánu spolupracovat s ruským výrobcem aut Gaz a vyrábět v Rusku a východní Evropě více než milion vozů. Magna má ve 25 zemích 70.000 zaměstnanců a vyrábí komponenty a systémy pro jiné přední světové automobilky, mimo jiné pro vozy Mercedes a BMW.

Obě firmy a německá vláda rámcové dohody, podle níž Magna převezme v německé automobilce většinový podíl, dosáhly v již pátek. Pokud by dohoda nebyla uzavřena, skončila by podle DPA firma s největší pravděpodobností v konkurzu. Stejně jako mateřská GM i Opel se dostal do problémů kvůli globální krizi, která prudce snížila poptávku po autech, napsaly agentury AP a Reuters.