Vláda toto pondělí schválila mimořádný finanční příspěvek Českým drahám na ztrátové regionální spoje ve výši 3,2 miliardy korun. Na tiskové konferenci po jednání vlády to uvedl ministr financí Eduard Janota. Dráhy hrozily, že bez dotace "drasticky" omezí provoz a investice do vozového parku.

Podle Janoty je dotace součástí protikrizového balíčku; jde například o dopravní obslužnost a zaměstnanost. Do budoucna však je prý nutné podobným řešením zabránit a nastavit systémové financování. "Musí být předem definováno, jakým dílem se na tom budou podílet České dráhy a jakým dílem kraje," uvedl Janota.

Provoz "lokálek" je pro dráhy každoročně ztrátový. Ačkoliv kraje za regionální vlaky loni firmě zaplatily 4,7 miliardy korun, ztráta činila 3,2 miliardy. V minulých letech dráhy ztrátu hradily ze zisků nákladní dopravy a z prodeje majetku.

Nový způsob financování 

To však podle vedení ČD už není mož né; nákladní doprava funguje více než rok jako samostatná společnost a prodávat již není co. Firmě se nedaří vyjednat ani vyšší příspěvek od krajů; samospráva s poukazem na nedostatek peněz vyjádřila ochotu navýšit platby pouze o inflaci.

Mimořádné peníze zaplatí krajům státní rozpočet, čímž se sníží dotace fondu dopravy. Fond dopravy následně dostane od státu z privatizačních výnosů dvě miliardy Kč. Celou operací tak fond přijde o 1,2 miliardy Kč. Kraje peníze přepošlou Českým drahám.

Mimořádná dotace se týká pouze letoška. Od příštího roku se chystá nový systém financování "lokálek", v jehož rámci by stát přispíval krajům určitou částkou na každou vynaloženou korunu, která jde do železnice. O výši příspěvků se nyní jedná.