Nové dopravní stavby nebudou. Nové části dálnice D3 nebo rychlostní komunikace R35 stát kvůli nedostatku financí zatím nepostaví.

V bezprostředním ohrožení je i dokončení dálnice D47. Řada obcí také nemůže počítat s vybudováním obchvatů.

Jak to konkrétně vypadá s výstavbou nových dopravních staveb v Česku teď? Ptejte se ministra dopravy Gustáva Slamečky.

Slamečka byl hostem on-line rozhovoru serveru iHNed.cz.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den Pane ministře. Je přirozené, že s nastupující krizí se musí šetřit, na druhou stranu investice do infrastruktury a dopravních staveb mají multiplikační efekt, který by znovu mohl nastartovat růst napříč sektory (těžební a výrobní průmysl, služby, apod.) Momentálně studuji na Taiwanu a místní vláda volí právě tutu cestu, která se jim v minulosti již několikrát osvědčila. Zároveň však rozumím nutnosti dodržet rozpočtovou discilpínu. Prosím o Váš názor. Děkuji
Čtenářský dotaz
Dobrý den.Prosim vás ,proč se do Ostravy - třetího největšího města v republice ,dělá dálnice 20 a kdoví kolik let? Děkuji.
Gustáv Slamečka
Různé důvody - příprava, nedostatek financí. Slibuji, že do konce roku se dálnice zprovozní.
Čtenářský dotaz
Pokud se nedostaví dálnice na severu Moravy, budou zrušena zpoplatnění kousků dálnic např. mezi Ostravou a Frýdkem- Místkem? Jsou to hezké kusy cesty, ale návaznost na dálniční síť v ČR a Evropě je bohužel žádná !
Gustáv Slamečka
Zpoplatněné úseky se rušit nebudou. Ostrava bude napojena na dálniční síť do konce roku.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře, proč nečerpáte zkušeností ze Slovenska, kde se velice dobře daří stavět dálnice a obchvaty? Jak je to možné?Máte opravdu zájem jako Slovák, aby se v Česku vůbec stavělo? Děkuji.
Gustáv Slamečka
Slovensko rozběhlo ambiciózní program tzv. PPP projektů. Jsem se slovenským ministrem dopravy v intenzivním kontaktu. Také ještě nemají vyhráno, mají uzavřené smlouvy, ale nemají zatím uzavřené smlouvy na finance. V České republice je problémem zákonná úprava o vyvlastnění pozemků, pokud nebude schválena její úprava, kterou v brzké době předložím, nemůžeme postupovat dle slovenského modelu.
Čtenářský dotaz
Proč se šetří jen na silnicích, ačkojiv se na nich odehrává 90% přepravy osob a 70% přepravy nákladu a ne na investicích do železnic?
Gustáv Slamečka
Dobrá poznámka. Mediálně se pranýřují dálnice, stejné firmy stavějí i železnice, úspory budou i tam.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy by podle Vás mohl být dokončen Pražský okruh?
Gustáv Slamečka
Nechci věštit. Bude záviset na penězích. Odpovědět mohu jen ohledně propojení dálnic D1 a D5 - bude to v příštím roce. Jinak okruh je naší top prioritou.
Čtenářský dotaz
dobrý den, je v ohrožení výstavby také rychlostní silnice mezi vsetínem a valašským meziříčím, děkuji Rybíz Černý
Gustáv Slamečka
Při současném stavu rozpočtu jsou ohroženy prakticky všechny rozestavěné a plánované úseky v celé České republice s výjimkou staveb financovaných z evropských prostředků.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak budete řešit dostavbu dálnice D11 do HK. Chybí už jen "kousek". Domluva s majitelkou nebude asi nikdy možná. Osobně bych vyvlastnil za tržní hodnotu. Můj názor, děkuji za Váš.
Gustáv Slamečka
U paní Havránkové budeme postupovat dle platných zákonů ČR. Vámi navrhovaná možnost je součástí takového postupu.
Čtenářský dotaz
Dobry den. Nenastal konecne cas udelat poradek v zadavani verejnych zakazek? Nikdo dosud nevysvetlil proc stavime nejdrazsi dalnice v Evrope, pritom kvalita nasich silnic je bidna...
Gustáv Slamečka
Nejdražší dálnice rozhodně nestavíme. Tendry jsou postaveny dle zákonů ČR a evropské legislativy. Vyhrávají v nich ti, kteří nabídnou nejlepší nabídku.
Čtenářský dotaz
Zdravím Vás. Stane se R35 (Opatovice nad Labem -Mohelnice) opět místní "pardubickou" záležitostí nebo zůstane nutnou a preferovanou alternativou D1? 2.otázka - kdy přestane nesmyslné dělení dálnic na R a D? Díky.
Gustáv Slamečka
R35 je celorepublikovou prioritou jako alternativa dálnice D1. Co se týká sjednocení norem D a R, to je součástí mého krizového plánu, jak snížit náklady na výstavbu.
Čtenářský dotaz
Pěkný den, rád bych uvedl, že země, které podpořily masivní výstavbu dálnic a rychlostních silnic, radikálně podpořily rozvoj a výkon svých ekonomik. Dovolte mi tudíž dotaz: a) proč Váš resort nejvíce škrtá, a proč se tomu neděje tak razantně v jiných oblastech (např. u MPSV). b) jaký je Váš dlouhodobý recept na to, aby bylo možné rychle a efektivně stavět dálnice? A jaký by byl výsledek tohoto Vašeho receptu, pokud byste teoreticky byl ministrem po dobu následujících 2 funkčních období? Děkuji David
Gustáv Slamečka
Rozpočet Ministerstva dopravy byl určen rozhodnutím vlády. Osobně jsem se snažil a stále snažím o jeho navýšení. Svou snahu podporuji důkladnou analýzou rozestavěnosti, negativních dopadů sníženého rozpočtu a upozorněním na multiplikační efekty investic do dopravní infrastruktury. Pokud bych dostal šanci na delší působení, budu nadále pokračovat v úsporných opatřeních a legislativních iniciativách na urychlení a zlevnění výstavby.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře, co říkají na Slovensku na to, že jste naším ministrem vlády bez českého občanství? Pochybuju o tom, že zrovna Slováci by si do vlády dosadili Čecha. Vám nebyly dost dobré ani naše české názvy v Tatrách, ale tatranky s příspěvkem na tamní lesy, to jsme dotovat mohli. Co tomu říkáte? PS: není to nic osobního, věřím, že jste inteligentní a schopný člověk. Děkuji
Gustáv Slamečka
Jako inteligentní a schopný člověk se k tomu nebudu vyjadřovat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře Chtěl jsem se zeptat, zda-li by místo zastavení staveb hlavních dálničních tahů z důvodu nedostaku financí , které nejsou moc rozestavěné , nešlo dostavět pomocí soukromých investorů ??? V podobě " akciové společnosti " Dálniční.a.s . Něco jako v západních zemí Francie, Itálie , nebo Chorvatsko. Výběr by se platil hotově pomocí budek . Tento systém považuji jako nejspravedlivější, a nejde obejít a není potřeba kontroly . V tomto obdivuji právě ono Chorvatsko, které během 9 let dokázalo v průměru stavět přes 130 km ročně a to poměrně dosti náročným terénem. Úseky D3, R35,R7,R6,R4, a dostavba Pohořelice- Mikulov, rozestavěné úseky na těchto stavbách by se dali jako vklad- podíl státu. Takže otázka zní proč tohle nejde zavést u nás ?? Osobně se domnívám , že pořád lepší mít nějakou dálnici, než-li žádnou. < tento námět jsem posílal i na ministrstvo dopravy přes e-mail> Předem děkuji za odpověď Dalibor Fišer
Gustáv Slamečka
K možnosti financovat výstavbu dálnic formou PPP jsem se už vyjádřil. Placené úseky vyžadují politické rozhodnutí.
Čtenářský dotaz
Dobry den. Stale se hovori o predrazenosti nasich staveb. Ja se tomu nedivim. Mam nekolik znamych pracujicich v tomto oboru a verte mi,ze jsou za vodou. To neni o zavisti. To je o tom, ze tito lide/firmy si ziji velmi nad pomery. Navic cely system zakazek se retezi na mnoho dalsich dodavatelu dodavatelum a vysledna marze je az 30%. Je pekne videt u techto staveb zaparkovana nova Audi Q7 a pod., novou techniku porizenou na drahy leasing, ale na tohle tento stat proste nema, protoze lide zde vydelavaji v prumeru 20 000 CZK bruto. Je nutne lidem otevrene rici, ze na takoveto staveni nemame, souhlasite?
Gustáv Slamečka
Nerozumím podstatě vaší otázky. Co konkrétně navrhujete?
Čtenářský dotaz
Dobrý den, je opravdu jediná možná strategie jak zlevnit výstavbu dálnic zhoršení jejich parametrů? Nebylo by lepší v rámci úsporných opatření raději s některými stavbami počkat, než za několik let na špatné krčit rameny s tím, že "holt tenkrát byla krize, no"? A nebyl by nejjednodušší způsob jak zlevnit dálnice přestat budovat megalomanské mimoúrovňové křižovatky? Obyčejný "čtyřlístek" vyjde levněji a není na jeho projetí třeba GPS navigace. Děkuji za odpověď.
Gustáv Slamečka
Naše úvahy o zlevnění dálnic rozhodně nejsou na úkor bezpečnosti a funkčnosti dálnic. Budeme stavět tak, aby to odpovídalo poměrům a možnostem v ČR.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat na dálnici Brno - Svitavy? Děkuji
Gustáv Slamečka
Je to rychlostní silnice v přípravě. O jejím dalším pokračování budou rozhodovat hlavně peníze.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mám dotaz ohledně dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Všude v médiích se uvádí, že patří do seznamu staveb ohrožených nedostatkem peněz. Včerejší vydání MF Dnes ale tvrdí, že stavba bude pokračovat podle původního plánu. Prosím tedy o upřesnění osudu této části D3 a zdali příprava stavby z Veselí nad Lužnicí - hranice s Rakouskem, která je zařazená do PPP, se také pozastaví.Děkuji
Gustáv Slamečka
Tábor - Veselí je stavěn z evropských prostředků, kde nejsou problémy. Pokračování po rakouské hranice se má realizovat formou PPP, podmínkou bude schválení změny legislativy při vyvlastňování pozemků. Bez této změny musíme projekt zastavit.
Čtenářský dotaz
Kedy budú v Českej republike lepšie cesty??? Tie diaľnice, to skutočne hrôza. Chystáte aj prepojenie Moravy so Slovenskom? P.S. Ďakujem, že nás Slovákov reprezentujete v Čechách. Z tých českých kecov si nič nerobte, sú to obyčajné nacionalistické české svine. Poznám to dobre, bol som v Prahe od fevbruára do mája. Pozdravujem Vás z Bratislavy, nech sa Vám darí. Peter
Gustáv Slamečka
Silniční síť v ČR se snažím udržovat v maximálně dobrém stavu vzhledem k disponibilním prostředkům. Další propojení Moravy se Slovenskem chystáme na severu v oblasti Jablunkova.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře, co jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu? Děkuji za odpověd.
Gustáv Slamečka
Finance...
Čtenářský dotaz
Dobrý den, ještě během Vašeho působení na SFDI jste hodně udělal pro rozvoj cyklodopravy. Chci se zeptat, jestli se ve funkci ministra zasadíte jak o zvýšení investic do cyklotras, tak zejména o úpravy zákonů, vyhlášek a norem, které rozvoj cyklodopravy brzdí. Pověříte některého z Vašich náměstků pravomocemi v oblasti cyklistické a pěší dopravy? Díky za odpověď.
Gustáv Slamečka
Příznivcem cyklistiky nadále zůstávám. V rámci možností ji budu podporovat.
Čtenářský dotaz
Pane minsitře, bude dokončena v termínu stavba dálnice D8 pod Středohořím (2 tunely) a jaká bude cena? Původně byl rozpočet 8 miliard, pak 10, pak 12 a poslední info je 14 miliardách Kč? Děkuji za odpověď
Gustáv Slamečka
Termíny by dodrženy být měly. Na cenu z hlavy nedokážu reagovat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak se stavíte ke splavnění Labe a k plavebnímu kanálu Labe-Odra-Dunaj?
Gustáv Slamečka
Velice kladně, ale bohužel existují i jiné názory...
Čtenářský dotaz
Dotkne se významnou měrou nedostatek financí i budování prvků telematiky na dálnicích a rychlostních silnicích?
Gustáv Slamečka
Již uzavřené smlouvy musí být plněny. Budoucí projekty budou vázány na disponibilní objem peněz.
Čtenářský dotaz
Proč máte sedm náměstků, když vašemu předchůdci stačilo šest?
Gustáv Slamečka
Říkejme tomu Velká sedma :-)
Čtenářský dotaz
Jak vidíte další plánování vysokorychlostních tratí? Pokud se nepletu, od té doby, co z ministerstva odešel náměstek Šlégr se touto problematikou nikdo nezabývá.
Gustáv Slamečka
To se mýlíte. Má ji v gesci náměstek Král. Obecně platí, že budování VRT musí být podloženo smysluplným ekonomickým modelem a plány musí být v souladu s finančními možnostmi ČR.
Čtenářský dotaz
Vážený pane ministře, prosím Vás, nedopuste zastavení přípravy R35 v Pardubickém kraji. Je to jediná alternativa k přetížené dálnici D1. Je to klíčová komunikace nejen pro náš kraj, ale pro celou českou ekonomiku. Je ohrožena příprava?
Gustáv Slamečka
Nemohu než souhlasit s vašimi argumenty, ale nemám tiskárnu na peníze :-) Věřte mi, že budu maximálně prosazovat zájmy dopravy.
Čtenářský dotaz
Hezký den, chtěl bych se zeptat, jaká je (bude) situace kolem dálnice D1? Konkrétně mám na mysli úseky Říkovice - Přerov a Přerov - Lipník. Děkuji za odpověď.
Gustáv Slamečka
D1 Kroměříž - Říkovice je z peněz EU bez problémů. Říkovice - Lipník jsou státní peníze, tedy s otazníkem.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chci se zeptat na dodržení termínů u stavby rychlostní silnice na Zlín kolem strategické průmyslové zony v Holešově. Investoři podmiňují svůj zájem touto silnicí.... bude na tuto skutečnost přednostně pamatováno či dojde k zastavení, pozdržení stavby? Děkuji za odpověď. Z. Krajcar
Gustáv Slamečka
U této stavby bude rozhodující rozpočet schválený Poslaneckou sněmovnou na příští rok...
Související