Za tři až čtyři týdny se v pražských ulicích objeví nový typ tramvaje. Novinářům to řekl tiskový mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený při zahájení zkušebního provozu nové nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity (Škoda 15T). Do roku 2017 by měl její výrobce, akciová společnost Škoda Transporatation, dodat pražskému dopravnímu podniku 250 kusů této tramvaje. Jedna bude stát dopravní podnik přes 60 milionů korun.

"Doufám, že do roka budeme moci uvést do provozu jednu, nebo spíše dvě tramvaje 15T," řekl radní pro dopravu Radova Šteiner. Tramvaj teď čekají zkušební jízdy v areálu dopravních podniků, po třech až čtyřech týdnech vyjede do ulic. Zkoušet se bude bez zátěže i se zátěží, s cestujícími. "V zásadě to musí projet všechny koleje," řekl Pečený. Druhý vůz 15T dodá výrobce dopravnímu podniku v srpnu nebo v září.

"Její největší předností je, že je stoprocentně nízkopodlažní a zároveň má otočné všechny podvozky. To znamená, že je velmi šetrná vůči kolovému svršku a zároveň poskytuje maximální komfort cestujícím. Tím, že tato tramvaj má rekuperaci, tak je z energetického pohledu velice šetrná," řekl ČTK generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.

Díky systému rekuperace, kterým je dnes údajně vybavena už většina pražských tramvají včetně starých, vyrábí elektromotor z energie vzniklé při brzdění elektřinu. Úspora u T15 je 15 až 30 procent, řekl Miloš Zelingr, technický ředitel akciové akciové společnosti VÚKV, která se zabývá vývojem a zkoušením kolejových vozidel.

Výška podlahy tříčlánkové tramvaje se pohybuje kolem 35 centimetrů, většina vstupů do ní je 32 centimetrů nad kolejnicí. Tramvaj je dlouhá přes 31 metrů, podíl nízké podlahy je stoprocentní. Vejde se do ní 61 sedících a až 239 stojících cestujících. Podle Šteinera má stejnou kapacitu jako dva vozy T3, nejstarší "kulaté" tramvaje, které má postupně nahradit. První série 32 kusů se má vyrobit do konce roku 2010.

"Design nové pražské tramvaje představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti," uvedl autor designu Patrik Kotas.

"Takto krásnou tramvaj jen tak někde nemají," řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.