Bezmála 300 metrů jel dnes po trati bez jakékoli kontroly mezinárodní rychlík Jan Jesenius. Spoj směřující z Budapešti do Hamburgu železničářům ujel krátce před polednem v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Podle Radky Pistoriusové z Českých drah nebyli v době nehody uvnitř cestující, Drážní inspekce však tuto informaci prověřuje, řekl její mluvčí Zdeněk Neusar. Podle něj však byla v době, kdy byla souprava v pohybu, lokomotiva zcela prázdná. Vlak se podařilo zastavit až poté, co v něm zatáhl za ruční záchrannou brzdu duchapřítomný vlakvedoucí.

V 11:42 ohlásil strojvedoucí, že stojí se soupravou EC-174 v Rájci-Jestřebí, protože se lokomotiva porouchala. Ze stroje vystoupil a patrně se zabýval technickou závadou. V 11:55 se ale celá souprava dala do pohybu. Začala couvat směrem k Brnu. Tímto směrem se trať svažuje o 3,5 promile.

"Bližší okolnosti, za nichž se podařilo soupravu zastavit, neznáme," uvedl Neusar. Podle jedné z verzí upozornil vlakvedoucího na to, že souprava je v pohybu, právě strojvedoucí. Jde o zaměstnance Českých drah. Událostí se zabývá Drážní inspekce a výsledky jejího šetření patrně ovlivní budoucnost zaměstnance u firmy. Spoj cestou také podle drah projel návěstidlem zakazujícím jízdu.

Podle Pistoriusové v době události nebyli uvnitř cestující. V Rájci-Jestřebí prý krátce předtím z porouchané soupravy vystoupili a přesedli do dalšího rychlíku. Souprava se podle ní vymkla z kontroly až v době, kdy lidé odjeli. Vyšetřování však znemožnilo průjezd dalším vlakům. Provoz na trati byl přerušený tři hodiny. Cestující čekali na jeho obnovení. Vlaky směřující z Brna železničáři odkláněli přes Havlíčkův Brod, řekla Pistoriusová.

Neusar upřesnil, že více informací k případu by mohlo být počátkem příštího týdne. Pokud inspekce zjistí, že strojvedoucí pochybil, záležitost může předat policii. Lze předpokládat, že by strojvedoucí mohl být obviněn z obecného ohrožení.