První nahrávka českého hip hopu vznikala v období 1984 až 1985 v obývacím pokoji na pražském sídlišti Jižní Město. Tam přestěhovali rodinu Alexandra Hajdovského Potapoviče z Karlína, kde se na místě jejich bydliště začala stavět stanice Florenc. Na "Jižáku" tlačily matky bahnem kočárky, ale taky tu byl skvělý příjem německé stanice Bayern 3, kvůli které si Hajdovský na lodžii nainstaloval anténu. Progresivní rádio tehdy hrálo i realtivně novou, rapovou hudbu.    

Autoři Lesík Hajdovský a Miroslav Gärtner později rapové písničky šířené v nezávislé distribuci znovu natočili a vydali v roce 1991 na albu Jižák, originální nahrávka však podle některých hudebních odborníků zůstala nepřekonána. Nyní vychází díky restaurování originálních pásků v původní podobně i s šestnáctistránkovou tištěnou přílohou.

"Oproti původní kazetě jsem si dovolil přeskupit úvodní písničky - tehdy byly v pořadí Prachy, Jižák, Je to vono. Ale Jižákem to všechno začalo, a tak by jím měl začínat i tento disk," uvedl editor alba Jaroslav Riedel.

Takto zněl Brooklyn a Bronx v době, kdy dolehl k českým uším

Nejznámější skladba z alba Je to vono, první český rap Jižák, vznikla na základě písničky New York, New York od Grandmaster Flash & The Furious Five, kterou tehdy Hajdovský zaslechl v západoněmeckém rádiu Bayern 3. Skladbu natočil s uskupením Manželé tvořeným rodinami Hajdovských a Gärtnerů.

Skladatel a multiinstrumentalista Lesík Hajdovský, který působil mimo jiné v alternativních rockových kapelách Extempore nebo Švehlík, natočil skladby vydané na nahrávce Je to vono v polovině osmdesátých let na dva čtyřstopé magnetofony Tesla B 43 a Tesla B 73 ve svém bytě na Jižním Městě. Stříhat se v těchto podmínkách nedalo, každá písnička musela být natočena na jeden zátah.

"V konfekčních domech na pražském sídlišti Jižní Město žijí nekonfekční lidé," napsal o Manželích v roce 1985 hudební publicista Jaromír Tůma.

Další publicista Jiří Tlach označil jejich nahrávky za nejdotaženější z kolekce amatérských demosnímků. Tehdejší vydavatelství Panton však Manželům odmítlo vydat desku s tím, že to na Jižním Městě ve skutečnosti vůbec nevypadá tak špatně, jak to vyznívá z jejich rapování. První oficiální album Jižák vydal Hajdovský a Manželé až v roce 1991. Obsahuje předělávky původních písní z kazety Je to vono. Později titulní skladbu zremixovali rappeři Peneři strýčka Homeboye a rockově instrumentální kapela Ecstasy of Saint Theresa.

"Jižák je (a patrně zůstane) jedinou opravdovou českou deskou žánru se vším, co k rapu patří a ještě s tím českým navíc," míní hudební publicista Vojtěch Lindaur.

Takto si hudbu asfaltové džungle přeložili Manželé do své panelstory

Oblíbené téma Jižního Města neopustilo Hajdovského ani v příštích letech, například na albu Manželů z roku 2000 nazvaném Namaž mi, Miruš. Vedle vystupování a natáčení se skupinou Manželé se dnes Hajdovský věnuje i své sólové tvorbě. V letošním roce vyšlo CD Kde jsme zůstali, které je přepisem dvacet let staré kazety z názvem Manželé 88.