Krize nekrize - v českém potravinářství posilují dosavadní lídři a novými akvizicemi si budují výraznější tržní pozice. Dokonce se zdá, že problémy finančního trhu a ekonomický útlum velkým hráčům jen nahrávají, jejich chuť ovládnout konkurenci roste.

Posledním důkazem je mediální přestřelka mezi pekárnami United Bakeries (UB) a Penamem.

Firmy se přou o to, která z nich je větší (vždy vyloví z rukávu vyšší cifru, teď už se přetahují o prvenství v tržbách na úrovni 6,5 miliardy korun). Obě si však především chystají nástupní pozice do klíčového souboje.

Z okruhu Penamu, přesněji jeho majitele, agrochemického gigantu Agrofert podnikatele Andreje Babiše, se vynořily spekulace, že UB jsou na prodej. A to v souvislosti s tím, že se loni UB dostaly do ztráty. Spolumajitel UB Marko Pařík musel kontrovat tím, že jeho společnost naopak chystá expanzi do západní Evropy, a jen proto tam hledá i strategické partnery.

Je za vším snaha dravého Agrofertu ovládnout i United Bakeries? Nebo už obě firmy dokonce o možném spojení jednají a licitují o ceně? "Nemáme zájem," prohlašuje zatím Babiš. "Nevylučuji, že by partnerem mohl být teoreticky i Penam - ale jasnou přednost dáváme zahraničním partnerům, s nimiž už jednáme," říká Pařík. Ale dobří obchodníci, jimiž oba jsou, nikdy předem neodhalují všechny karty.

Vše je na prodej

Taktiku vypouštění informací, že konkurence je na prodej, používají podnikatelé často. Bývá přitom leckdy založena na více či méně hodnověrných zákulisních informacích. Cílem je vmanévrovat konkurenta do pozice, v níž by se měl potenciální kupec jevit jako "zachránce", a podle toho by také měla vypadat cena.

Takové spekulace se nedávno vynořily například i kolem největší lahůdkářské společnosti Hamé. Přitom teprve loni na jaře ji Leoš Novotný se společníky prodali islandské společnosti Nordic Partners. Ovšem především následný ekonomický kolaps Islandu dal živnou půdu pověstem, že Hamé je na prodej zase. Nordic prý už se zbavuje i potravinářských firem v Polsku a Pobaltí a Hamé přijde dříve či později také na řadu - naznačovaly pro HN už dva nezávislé zdroje.

"Nic jsme v Polsku ani v Pobaltí neprodali - i když potenciální zájemci tam existují. Hamé ani její část na prodej nejsou," sdělil přitom HN Jon Thor Hjaltason, jeden ze společníků Nordic Partners.

Praxe nicméně potvrzuje, že v potravinářství je na prodej skoro vše. V "krizové době" už jsme byli svědky dvou významných transakcí: Agrofert letos koupil největší moravskou mlékárnu Olma, a především získal dosavadního úhlavního konkurenta, společnost Agropol (včetně největšího zpracovatele kuřat Jihočeské drůbeže Vodňany).

Co může následovat? Zvěsti o Hamé zatím ponechme v rovině spekulací. O United Bakeries bude jasněji zřejmě příští rok. Ale například Pivovary Staropramen už na nového vlastníka čekají, dosavadní majitel InBev je nabídl zájemcům.

Majitele mohou změnit i masokombináty Kmotr, Masozávod Krahulčí a Vysočina Hodice ze skupiny JT. Mimochodem - i tento případ je názornou ukázkou, kdy si zájemce o koupi vytváří lepší výchozí pozici. To, že JT chce závody prodat, totiž oznámila konkurenční investiční skupina Penta. Netají se přitom tím, že chce sama svoji masnou divizi posílit. Partner JT Daniel Křetínský sice informace o prodeji vzápětí popřel. Nicméně podle zdrojů z oboru opravdu JT o prodeji uvažuje.

Na prodej může být koneckonců i část Agrofertu. Přesněji - Penta měla nedávno zájem také o "masnou část" Babišova impéria, v čele s jedničkou oboru Kosteleckými uzeninami. Jednání podle Babiše ztroskotala jen na ceně.

"Na prodej je i v potravinářství skoro všechno -záleží pochopitelně na výhodné nabídce," konstatuje Milan Bílek ze společnosti TPA Horwath, která se potravinářskými transakcemi zabývá.

Rohlíky levnější nebudou

Jaký dopad budou mít další potravinářské fúze a akvizice na spotřebitele? Ceny pečiva, jogurtů nebo párků kvůli tomu dolů nepůjdou. Spíš naopak.

Podnikatelé sice přiznávají, že cílem fúzí je i snížit výrobní náklady, zefektivnit a zlevnit produkci.

Jenže jedním dechem hovoří o cíli, který je pro ně ještě důležitější: totiž vytvořit si silnější pozice pro to, aby si vynutili na obchodnících lepší ceny.

"O ceně teď rozhodují obchodní řetězce. Čím významnější postavení mají jejich dodavatelé, tím lepší mají vyjednávací pozici," potvrzuje prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.

Tuto strategii sledují všichni potravináři. Někdo jen ve svém specializovaném oboru - například Pařík spojením se zahraničními pekárnami.

"Budoucí středoevropské "velkopekárny" by mohly mít obrat jednu až dvě miliardy eur. To už bude pro řetězce silný partner," říká.

Babiš se zase snaží pokrýt svými produkty co největší portfolio. Když už je zároveň dodavatelem jogurtů (Olma), rohlíků (Penam), salámů (Kostelec) nebo kuřat (Vodňany), obchodníci mu stále obtížněji vnucují své představy o co nejnižších cenách.


O které firmy se hraje

United Bakeries

Pekárny hledají zahraniční partnery pro expanzi na západ

Pivovary Staropramen

majitel InBev je nabídl k prodeji po fúzi s Anheuser Busch

Masokombináty J&T

Má o ně zájem investiční společnost Penta

Masokombináty Agrofertu

Také o jejich koupi jednala Penta

Hamé

Spekulace o možném prodeji vlastník zatím odmítá