Čeští řidiči by mohli dostat důvod, proč méně dodržovat dopravní předpisy. Senátoři ODS totiž navrhli, aby se maximální hranice počtu trestných bodů pro řidiče zvýšila z 12 na 18. I když se změnou nesouhlasil ministr dopravy Gustáv Slamečka, Senát v pátek předlohu podpořil v prvním čtení. Ke schvalování novely zákona o pozemních komunikacích se po jejím projednání v senátním hospodářském výboru vrátí na podzim.

Slamečka nesouhlas s navrhovaným zvýšením maximálního počtu trestných bodů, po jehož dosažení následuje ztráta řidičského průkazu, zdůvodnil doporučením expertní skupiny. Odborníci podle něj považují dvanáctibodovou hranici za optimální z hlediska zajištění bezpečnosti na českých silnicích. "Nemyslím si, že by se tím, že se ta pravidla budou uvolňovat, ta bezpečnost zvýšila," řekl ministr novinářům.

Český systém bodového hodnocení je ale podle pětice senátorů ODS, kteří novelu předložili, "nepřiměřeně tvrdý, vymyká se systémům používaným v Evropě a postrádá mechanismus varování řidiče o počtu dosažených bodů". Proto navrhli do českého právního řádu zavést zjednodušený německý model. Obce by podle novely měly řidiče, kteří nasbírali už tucet bodů, na tuto okolnost upozornit písemně nebo elektronicky.

O body už přišel každý desátý

Bodový systém v Česku funguje od července 2006, tedy tři roky. Do konce letošního června mělo podle ministerstva dopravy na kontě alespoň jeden trestný bod za porušení dopravních předpisů téměř 625.000 řidičů, tedy zhruba každý desátý.

Maximální dvanáctibodové hranice dosáhlo přes 20.000 lidí. Jejich počet stále stoupá, přestože existují alternativy, jak si počet trestných bodů snížit. Odečtení čtyř bodů může motorista dosáhnout od července 2007 tím, že po 12 měsíců jezdí bezpečně.

Zvýšením hranice bodů podle německého modelu podpořilo sdružení Autoklub ČR. "S podobným návrhem vystoupil zástupce Autoklubu ČR také na jednání expertní skupiny při ministerstvu dopravy již v roce 2007, expertní skupina se však bohužel k tomuto návrhu postavila zamítavě, uvedli jeho zástupci v prohlášení pro ČTK.

Další novinka: ve špičce náklaďáky předjíždět nebudou

Senátoři současně v novele navrhují pro řidiče nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny, tedy kamionů, zavést zákaz předjíždění v době dopravních špiček, tedy od 06:00 do 09:00 a od 15:00 do 18:00. Tento zákaz má podle nich zajistit větší plynulost silničního provozu. Policistům má novela dát právo zakázat na místě vjezd na silnici v případě její nesjízdnosti kvůli sněhové kalamitě nebo záplavám.

Po projednání novely červencová schůze Senátu skončila. Senátorům začaly parlamentní prázdniny, k příštímu zasedání se sejdou asi nejdříve koncem září.