Na dostihové závodiště v Mostě se tento týden sjelo 3330 malých francouzských automobilů Citroën 2CV, které mají přezdívku kachna. Jejich majitelé se zde zúčastnili již 18. mezinárodního srazu těchto vozů.

V sobotu se na vozy naposledy mohla podívat veřejnost, majitele aut z 36 zemí světa už čeká jen rozlučkový večírek a v neděli odjedou.

Kachny mají podle organizátorů své fanoušky v mnoha zemích světa. Nejpočetnější byli podle Chlaňové zástupci Francie, kde se většinou vozy vyráběly, navíc se zde za dva roky koná další sraz "kachnařů". Ve stanovém městečku, které majitelé vozů na hipodromu postavili, ale bylo možné vidět i vlajky nebo poznávací značky z USA, Austrálie nebo Nového Zélandu. Nejexotičtější účastník srazu údajně dorazil z africké Ghany.

Mezi citroëny, které do Mostu dorazily, bylo vidět mnoho druhů kachen. Některé ještě měly původní barvu, jiné byly přestříkané nebo předělané. Návštěvníci tak kromě klasických verzí mohli vidět třeba zúžený vůz jen se dvěma sedačkami za sebou, kachny předělané na buginy nebo kabriolety. 

Citroën 2CV měl být původně nenáročným autem pro francouzský venkov. Jednoduchá koncepce, čtyřtaktní, vzduchem chlazený motor se dvěma protilehlými válci, pohodlná sedadla, nízká cena, spolehlivost a snadná údržba z něj však udělaly nejprve komerční hit a postupně i kult.

Vyráběl se od roku 1948, poslední auto tohoto typu sjelo z výrobní linky v Portugalsku v květnu 1990. Vyrobeno jich bylo přes pět milionů.