Už za necelý měsíc budou moci řidiči novějších automobilů vyrazit na silnice bez rezervního kola, které doposud patřilo k povinné výbavě. Vyhláška, která jim to za určitých podmínek umožní a jejíž vydání ministerstvo dopravy několikrát odložilo, bude účinná od 15. září. Na tiskové konferenci to v pondělí uvedl ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný. V budoucnu vyhláška zavede také pozměněný obsah lékárniček či povinnost mít v autě reflexní vestu.

Řidiči osobních vozů se od poloviny příštího měsíce budou moci rozhodnout, zda do své povinné výbavy zařadí rezervu, nebo sadu pro nouzovou opravu poškozené pneumatiky. Právo zvolit si jednu z těchto variant už mají motoristé v řadě evropských zemí, například v sousedním Německu. "Rezerva může být v autě i nadále, není pravda, že by ji motoristé museli z auta vyndat," upozornil Pokorný.

Pravidlo se týká všech nově vyrobených vozidel i starších aut, která jsou s nově dodávanými vozidly shodná. Vozy, které se už nevyrábějí, budou k případnému odstranění rezervy potřebovat souhlas výrobce. Například u modelů, jako je Škoda 100 nebo Škoda 120, je totiž rezervní kolo součástí deformační zóny vozu.

Respirační maska v povinné výbavě auta? Od ledna 2011 - čtěte ZDE

Sada na opravu pneumatiky může nahradit rezervu u vozidel kategorie M1 a N1, tedy osobních vozů do 3,5 tuny, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče), a nákladních automobilů do 3,5 tuny.

U dalších typů nákladních aut je podle Pokorného technologicky obtížné zajistit sadu pro nouzovou opravu pneumatik, takže vyhláška jim umožňuje nahradit sadu smlouvou s asistenční službou. "Používá se to už dnes - dopravci mají běžně uzavřeny smlouvy s asistenčními službami 24 hodin denně, ony přijedou a poškozené kolo vymění," řekl.

Autolékárničky podraží 

Vyhláška zavádí i další novinky, kterými se však motoristé musí řídit až od roku 2011. Patří mezi ně povinné vybavení aut reflexní vestou či nové požadavky na lékárničky. Ministerstvo zpřesnilo parametry jednotlivých prvků lékárniček, ve vyhlášce nově uvádí například potřebné rozměry a lepivost náplastí či délku nůžek. Podle předběžných odhadů zaplatí motoristé za novou lékárničku o zhruba 70 až 150 korun více než dnes.

Pokorný věří, že díky tomu dojde oproti současnému stavu ke zkvalitnění obsahu lékárniček. "Výrobci doposud zpřesněné požadavky neměli, takže mohli jít s kvalitou velmi dolů," upozornil. Podle něj se tak často stává, že nůžky z lékárničky nestříhají, náplasti nelepí nebo škrtící obinadlo nestahuje.

Zbytečný špendlík a sterilní obvazy

V lékárničce přibude několik věcí - termofólie, certifikovaná resuscitační maska a leták s radami, jak postupovat při dopravní nehodě. Naopak zmizí spínací špendlík a sterilní obvazy. "Ani já sám nevím, proč tam teď ten špendlík vlastně musí být," uvedl v pondělí ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz, který se podílel na připravovaných změnách. Sterilní obvazy jsou podle něj také zbytečné, protože otevřené rány obětí dopravních nehod bývají tak jako tak znečištěné.

"Pro zraněného při dopravní nehodě můžete často udělat jen máloco. Podat mu ruku, bavit se s ním, abyste ho uklidnili, a zajistit mu v zimních měsících teplo," zdůvodnil Schwarz, proč se v lékárničce povinně objeví izolační fólie. Novou součást povinného vybavení si pochvaluje i šéf dopravních policistů Leoš Tržil. "Určitě při nehodách pomůže," prohlásil. Dopravní policie už ostatně termofólie v minulosti rozdávala řidičům v rámci některých silničních kontrol. 

Resuscitační maska 

K čemu by měla sloužit nově zaváděná "resuscitační maska s výdechovou chlopní a antibakteriálním filtrem"?

"Jak zachraňovaný, tak zachraňující se jeden od druhého nemůže nakazit žádnou dechem přenosnou nemocí. Maska je uzpůsobena tak, aby i u lidí s poškozenou obličejovou částí umožnila podání umělého dýchání," vysvětlil zástupce ředitele odboru provozu silničních vozidel Jiří Počta.