Piloti Českých aerolinií si stěžují na vedení firmy premiérovi Janu Fischerovi v otevřeném dopise. Vadí jim především rozprodej majetku. V dopise piloti vyjádřili obavu, že jde o úmyslnou likvidaci firmy, a žádají premiéra o řešení situace. Dopis  podle mluvčí aerolinií Hany Hejskové neobsahuje žádné informace, které by bylo případné komentovat.

Předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník se za kroky managementu postavil, naopak expremiér Mirek Topolánek (ODS) prý žádá odvolání prezidenta ČSA Radomíra Lašáka.

"Obáváme se, že se může jednat o úmyslnou likvidaci českého vlajkového dopravce. V současné době je managementem destabilizován sociální smír uvnitř firmy a pokud nedojde k urychlenému řešení problému, obáváme se silných sociálních nepokojů v průběhu příštích týdnů," píší piloti předsedovi vlády.

Piloti žádají premiéra o schůzku, neboť podle nich by na propouštění prodělal především stát. ČSA se potýkají podobně jako ostatní dopravci s krizí a odlivem pasažérů, vedení již oznámilo propuštění až 860 lidí, z velké části právě pilotů a letušek. Omezí se také řada spojů.

Lašákův konec v čele ČSA?

Podle informací serveru Euro.cz volal ve středu ráno bývalý premiér Mirek Topolánek ministru financí Eduardu Janotovi, aby rozhodl o změně v čele národního dopravce. Prezidenta ČSA Radomíra Lašáka by měl ve funkci vystřídat náměstek ministra dopravy Roman Kramařík, napsal server.

Podle Euro.cz se má ve čtvrtek uskutečnit schůzka o dalším postupu privatizace ČSA a o personálních otázkách, které se má zúčastnit ministr dopravy Gustáv Slamečka, jeho náměstek Roman Kramařík, ministr financí Eduard Janota a předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník. Ministerstvo financí hodlá v privatizaci pokračovat a prý není nakloněno ani tomu, aby byl Lašák odvolán.

Jak ve středu ČTK sdělil Kočárník, výnosy dramaticky klesly, čemuž se musí přizpůsobit náklady. Mezi aeroliniemi se prý hovoří o nejhlubší krizi od druhé světové války. "Když vám poteče do bot a poletíte balonem, tak začnete odhazovat to, co nezbytně nepotřebujete. Když nepřizpůsobíte náklady výnosům, tak ta firma musí zbankrotovat," řekl Kočárník.

Klíčové bude pondělní jednání dozorčí rady, kde je na programu celý restrukturalizační plán ČSA. Jde například o snížení frekvence spojů, zmíněné propouštění nebo prodej několika letadel. S plánem na prodej letadel a rušení linek nesouhlasí například zástupci KDU-ČSL, kteří hovoří o snižování hodnoty společnosti.

Podle Hejskové se firma s krizí vyrovnává celou řadou opatření na straně výnosů i nákladů. Mluvčí odkázala na červencové vyjádření prezidenta Radomíra Lašáka. "Navzdory emocím, které nepopulární optimalizační kroky vyvolají, k nim musíme přistoupit. Na trhu nezůstanou ty společnosti, které jsou nejkrásnější, největší a nejsilnější, ale ty, které se umějí nejlépe a nejrychleji přizpůsobit,“ řekl tehdy prezident. 

Krize se projevila i v procesu privatizace Českých aerolinií. Jeden ze dvou zájemců, společnost Air France - KLM, ve středu oznámila, že ze soutěže odstupuje. Jediným zájemcem tak je konsorcium Unimex a Travel Service.

Přečtěte si celé znění dopisu pilotů premiérovi:

Vážený pane předsedo vlády,

obracíme se na Vás ve velmi urgentní záležitosti, jejíž řešení podle našeho názoru nesnese odkladu. Jedná o kritickou situaci ve společnosti ČSA a.s., která, jak dobře víte, je akciovou společností většinově vlastněnou státem a jejíž privatizační proces by měl být v nejbližších týdnech ukončen.

České aerolinie v loňském roce oslavily 85 let od svého založení, a patří tak mezi jedny z nejstarších leteckých společností v Evropě, mimo jiné jsou i zakládajícím členem organizace IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců). Jako českého vlajkového dopravce můžeme ČSA nazvat rodinným stříbrem České Republiky. České aerolinie jsou také jednou z posledních státem vlastněných společností určených k privatizaci. Píšeme Vám, protože se právě o úspěch celé privatizace velmi obáváme.

Vrcholný management společnosti ČSA v čele s prezidentem Radomírem Lašákem v posledních třech letech v rámci restrukturalizace firmy rozprodal za účelem kladného hospodářského výsledku části společnosti, které společnost tvořila desítky let. Pro příklad zmíním netransparentní prodej nového cargo terminálu na letišti v Praze nebo prodej dceřiné společnosti catering. V loňském roce management prodal dokonce většinu nemovitostí a pozemků vlastněných ČSA, a to včetně výcvikového střediska posádek a personálu ČSA, hangáru nebo ubytovny pro zaměstnance ČSA. V rámci tzv. ozdravení a optimalizace firmy byla prodána a zpětně naleasována většina letadel, které firma už vlastnila. Účetně se v roce 2008 ČSA zeštíhlily o 92%! Rozprodej historického majetku před privatizací dlouhodobě kritizujeme a upozorňovali jsme na něj opakovaně i bývalého ministra financí Miroslava Kalouska, bohužel bez reakce.

V dubnu a květnu tohoto roku probíhala jednání mezi odborovými organizacemi hájícími zájmy zaměstnanců a managementem ČSA, na základě kterých souhlasila většina zaměstnanců společnosti se snížením mezd s ohledem na ekonomickou krizi. Takový krok byl ze strany zaměstnanců učiněn ve snaze pomoci společnosti v ekonomicky obtížné době. Bohužel i přes tyto vstřícné kroky ze strany zaměstnanců spouští management společnosti jen několik měsíců před privatizací špatně vratné kroky, které mohou mít zásadní a negativní dopad na provoz společnosti. Jako příklad si dovolím uvést nepřipravený projekt předletových prohlídek letadel bez účasti mechaniků.

Poslední plán managementu počítá s redukcí společnosti ČSA až o 20%. K redukci by mělo dojít jen několik týdnů před privatizací. Zrušením poslední dálkové linky mezi Prahou a New Yorkem, což se plánuje na říjen 2009, se České aerolinie stanou po desítkách let provozu dálkových tratí regionálním dopravcem. Dovoluji si Vás informovat, že v posledních 6 týdnech ČSA převezly na pravidelných linkách více cestujících než v loňském roce, a i přes pokles výnosu na jednu letenku, považujeme takovou redukci a de facto další rozprodej společnosti za neadekvátní a ekonomicky nesmyslný. Obáváme se, že se může jednat o úmyslnou likvidaci českého vlajkového dopravce. V současné době je managementem destabilizován sociální smír uvnitř firmy a pokud nedojde k urychlenému řešení problému, obáváme se silných sociálních nepokojů v průběhu příštích týdnů. Jsme přesvědčeni, že na takovém vývoji by nejvíce tratil především vlastník, tedy stát, cestující veřejnost a v neposlední řadě i samotní zaměstnanci. Neuvážené kroky současného managementu ČSA budou mít dopad tedy v širším kontextu především na stát. Stát nejenže přijde o výnosy z daní a odvodů, ale naopak bude muset pravděpodobně většině propuštěných zaměstnanců vyplácet dávky v nezaměstnanosti. Je nutné vidět, že zásadní redukce provozu ČSA bude mít dále vliv na hospodaření dalších podniků vlastněných státem jako je Letiště Praha a Řízení letového provozu. Obzvláště u Letiště Praha by mohlo dojít k zásadnímu zhoršení pozice před jeho plánovanou privatizací.

Z výše uvedeného je zřetelné, že situace ve společnosti je velmi vyhrocená. Zaměstnanci už nemohou věřit žádným slovům ani plánům současného managementu který rozprodal historický majetek společnosti s odůvodněním, že zvyšuje její hodnotu, a který si zvyšuje v době ekonomické krize bonusy. Proto i jakékoli ústupky ze strany zaměstnanců jsou vůči tomuto managementu v tuto chvíli krajně nepravděpodobné.

Vážený pane předsedo vlády, jsme si vědomi Vašeho pracovního vytížení, ale s ohledem na vážnost situace bychom Vás rádi požádali o schůzku v nejbližším možném termínu a o Vaše osobní zapojení do řešení situace ve společnosti ČSA, tak aby byla zajištěna budoucnost českého vlajkového dopravce.

S úctou

Filip Gaspar
Prezident CZALPA ČSA