Na druhé straně už to tak jednoznačně nevypadá. Noví manažeři tuší, že budou muset hodně rychle dokázat, že novou roli zvládnou. Bohužel ne vždy jsou na tuto změnu předem připravováni a často jim chybí někdo, na koho se mohou obrátit o radu.

Interní povyšování převládá

O2 zaměstnává přes 8.400 lidí, což znamená desítky povýšení ročně. V posledních dvou letech totiž počet interně vybraných supervizorů a manažerů výrazně převažuje nad těmi, kteří do firmy na tyto pozice nastupují zvenčí (viz graf). Důvody jsou zřejmé – výhodou interních postupů je velmi motivační příležitost ke kariérnímu růstu, detailní znalost odborné problematiky a firemních procesů, což není v rámci společnosti naší velikosti zanedbatelná záležitost.  

Speciální kurz pro nové manažery

Naši kolegové mají proto možnost absolvovat kurz Řízení lidí (Managing Others) zaměřený na zvládnutí prvních šesti měsíců v nové roli, abychom jim přechod na novou pozici co nejvíc usnadnili. Cílová skupina účastníků jsou proto specialisté poprvé povýšení do role supervizora či manažera. Šestidenní kurz je rozdělený na externí část - obecné manažerské dovednosti - a interní část - specifické znalosti o systému řízení v O2.
Každý kurz zahajuje jeden z členů top managementu, aby účastníky osobně ujistil o podpoře vedení firmy a tom, že na svou novou pozici nebyli vybráni náhodou.

Obecné manažerské dovednosti

Zajištěním externího bloku, který zasvětí nováčky do běžných dovedností manažera, jsme pověřili firmu Develor Czech. Účastníci se tři dny věnují následujícím oblastem:

  • Role manažera – být běžný zaměstnanec či na vedoucí pozici, to jsou dva rozdílné pohledy. Účastníci se dozvědí, co od nich vlastně očekávají jejich podřízení, kolegové i vedení firmy, a mají možnost o tom vzájemně diskutovat. 
  • Situační styly řízení – lidé se liší nejen svými vlastnostmi a charakteristikami, ale i tím, v jaké fázi profesního vývoje se právě nacházejí. Je proto důležité, aby situační typologii členů svého týmu manažer přizpůsobil svůj přístup a podle potřeby používal např. koučování, řízení, podporu či delegování. 
  • Vedení porad – aktivity a úloha člena týmu na poradě se značně liší od dovedností, které musí zvládnout šéf týmu řídící poradu. A nepovedená hodinová schůzka týmu se musí vynásobit časem všech účastníků. Proto je tento blok plný tipů pro co nejefektivnější a nejužitečnější řízení porad, včetně otázky, kdy se dá situace lépe vyřešit bez ní.
  • Zpětná vazba a hodnotící rozhovor - mnoho nových manažerů se necítí jistě v situaci, kdy mají svým podřízeným zhodnotit jejich výkon. Často je to tím, že neposkytují zpětnou vazbu průběžně (především je pro ně těžké dávat tu negativní). V tomto bloku se proto učí dobře a přiměřeně reagovat na různé pracovní situace a uvědomí si, že metoda SMART jim při hodnocení cílů může hodně pomoci. 
  • Zmíníme se i o roli manažera v rámci změny firemní kultury, kterou právě procházíme (dočtete se o ní zde).

Manažerská role v O2

Tři dny se účastníci s interními lektory věnují specifikům práce vedoucího v O2:

  • HR business partner společně s vedoucí personálního oddělení provedou zákoníkem práce, 
  • se systémem odměňování a řízení výkonu účastníky seznamuje manažerka odměňování. V rámci modulu se účastníci učí, jak správně definovat úkoly a cíle.  
  • o bezpečnosti práce se dozvědí od manažera bezpečnosti.

Dále účastníky informujeme: 

  • na koho se v HR obrátit v různých situacích, 
  • o systému vzdělávání: zákonné kurzy, rozpočty, proces objednání, schvalování a realizace kurzu, interní vzdělávání, plánování osobního rozvoje, 
  • o možnostech nefinančního odměňování – společnost naší velikosti umožňuje ocenit dobré výsledky i jinak než formou mzdy či výběrových benefitů, 
  • kurz uzavírá společná „panelová diskuze“, kam zveme najednou zástupce různých oddělení (např. finance, personální oddělení, bezpečnost), kterých se účastníci mohou ptát na věci, které je v průběhu kurzu napadly. Díky tomu je možné prodiskutovat dílčí oblasti - např. služební cesty z pohledu zákoníku práce, bezpečnosti i financí, což účastníkům umožní lépe pochopit interní procesy, se kterými se jako běžní zaměstnanci nesetkávali.  

Kvalita operativního managementu výrazně ovlivňuje efektivitu řízení firmy. Program vzdělávání zaměstnanců na těchto pozicích je pro nás proto jednou ze strategických priorit.

Lucie Kovářová vystudovala psychologii na Filosofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. V minulosti působila v oblasti vzdělávání a rozvoje ve výrobním sektoru i v FMCG. Do společnosti Telefónica O2 nastoupila v roce 2008 na pozici specialista rozvoje managementu. Je zodpovědná za koordinaci interních facilitátorů projektu změny firemní kultury, rozvojové kurzy pro operativní management a program adaptace.

 

 

Telefónica O2 Czech Republic je předním integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu a největším operátorem ve střední Evropě. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě.Provozuje nejrozsáhlejší pevnou a mobilní síť včetně sítí 3. generace - datovou síť CDMA a síť UMTS, která umožňuje přenos dat, hlasu, obrazu a videa. Firma je i předním poskytovatelem ICT služeb v zemi.