Čtyřicet let staré vlaky mají konečně mizet z českých kolejí. Šéf Českých drah Petr Žaluda prohlásil, že od příštího roku chce firma dát každý rok na obnovu vozového parku až osm miliard korun.

„Chceme za příštích sedm let snížit průměrné stáří vlaků ze současných třiceti na patnáct let,“ prohlásil Žaluda.

Dráhy mají asi čtyři tisíce vagonů. Splnit plán ale nebude jednoduché. Evropská unie přispěje na obnovu do roku 2015 jen čtyřmi miliardami, zbytek musí dráhy našetřit. Na vlaky půjdou peníze z tržeb, prodeje majetku a z úvěrů, které si podnik vezme.

Obnova vlaků až dosud vázla. V devadesátých letech se zastavila, od roku 2003, kdy na ni šla miliarda korun, se částka postupně zvyšuje. Letos to bude zhruba 4,5 miliardy korun.

Dráhy uzavřely se státem a kraji smlouvu na deset let

Už ve středu se stát a kraje dohodly na financování železniční dopravy na příštích deset let. Právě desetiletá smlouva, která zaručuje podniku přísun desítek miliard korun, mu k tomu u bank otevře dveře.

Lepší a rychlejší jízda vlakem? Tu ani 120 miliard nezaručí - čtěte ZDE

Regionální doprava, již si objednávají kraje, má mít na příštích deset let zajištěno zhruba 80 miliard korun. Z toho dají 53 miliard kraje a 27 miliard stát. Dosud vše fungovalo tak, že krajům vždy peníze chyběly - a stát vždy nějak "díru" ad hoc zalepil (například prodejem části majetku Českých drah).

Během září má být podepsána i druhá klíčová dohoda, týkající se dálkové dopravy - rychlíků. Tu si objednává stát. Ten se zaváže, že bude na rychlíky dávat v příští desetiletce ročně 3,87 miliardy korun.

Odbory se už nemusejí bouřit

"Předpokládám, že kraje budou uzavírat dlouhodobé kontrakty jen s jedním dopravcem. A České dráhy mají nesporně nejsilnější pozici," prohlásil včera pardubický hejtman Radko Martínek, který byl hlavním vyjednavačem krajů při dohodě o dlouhodobém financování železnic se státem. Drážní odbory tak nemusí hrozit stávkou, že kvůli liberalizaci drah přijdou jejich lidé o práci.

Související