Praha chce bojovat proti hluku výstavbou stěn, snížením rychlosti nebo úpravou povrchů. Počítá s tím plán, který v úterý schválili radní. Hlučnost má být snížena například na Barrandovském mostě, v ulici 5. května nebo na Jižní spojce, řekl novinářům radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Pořízení akčního plánu snižování hluku nařizuje Praze zákon. Nadměrným hlukem trpí mnoho Pražanů, především ti, kteří bydlí kolem frekventovaných silnic. Obyvatelé okolí severojižní magistrály se proto obrátili na soud, který loni Praze přikázal, aby snížila hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00.

"Nejvíce hluku v Praze je z dopravy," uvedl Štěpánek. Navrhovaná opatření, která vychází z dokumentu zveřejněném loni v srpnu na magistrátních stránkách, proto počítají zejména s výměnou dlažby, výstavbou protihlukových stěn, snížením rychlosti automobilů nebo s měřením úsekové rychlosti.

Pokud se uskuteční všechna plánovaná opatření, magistrát za ně zaplatí v několika příštích letech asi 1,5 miliardy korun. Protihlukové stěny se mají například stavět na Jižní spojce ve Strašnicích a Záběhlicích, na Barrandovském mostě nebo na magistrále v ulici 5. května. Na dalších místech hlavního města bude vyměněna dlažba nebo zrekonstruovány tramvajové tratě. Dopravní podnik by měl na základě akčního plánu například opravit koleje tramvají na Rašínově nábřeží nebo ve Vršovické ulici.

Zpomalení se dotkne i tramvají

Další opatření spočívá ve snížení rychlosti automobilů a jeho důsledném vymáhání. "Při snížení rychlosti klesá intenzita hluku," zdůvodnil toto opatření Štěpánek. Auta budou muset jezdit pomaleji na magistrále v ulici 5. května, ve Chlumecké nebo Kbelské ulici. Zpomalení se dotkne i tramvají, které nebudou moci v noci překročit rychlost 40 kilometrů v hodině.

"Tohoto efektu dosáhneme pouze tím, že budeme rychlost vymáhat," zdůraznil radní. Radary by se proto měly objevit například v ulici Milady Horákové, na několika místech severojižní magistrály, v ulici V Holešovičkách a asi dvacítce dalších.