Spotřebitelská důvěra v Německu v říjnu dosáhne 16měsíčního maxima díky rostoucímu přesvědčení, že ekonomika se již odrazila ode dna. Vyplývá to z předstihového indexu důvěry, který sestavuje výzkumná společnost GfK na základě průzkumu mezi německými spotřebiteli.

Hodnota indexu pro říjen podle GfK stoupla na 4,3 bodu ze zářijových 3,8 bodu. Dostala se tak na nejvyšší úroveň od loňského června. Analytici přitom podle průzkumu agentury Reuters očekávali mírnější nárůst na 3,9 bodu.

"Představy spotřebitelů jsou zjevně stále více utvářeny na základě zjištění, že to nejhorší je za nimi a že se nyní mohou dívat do budoucnosti s větším optimismem," uvedl institut.

Index sledující připravenost německých spotřebitelů k nákupům podle Gfk v září stoupl na 36,5 bodu ze srpnových 31,1 bodu. Dostal se tak nejvýše od prosince 2006. Index sledující ekonomická očekávání vzrostl na 3,4 bodu z minus 7,5 bodu, takže se poprvé za více než rok dostal do pozitivního teritoria.

"Je dobrým znamením, že se spotřebitelské klima opět zlepšilo. Ale domnívám se, že musíme být opatrní. Na trhu práce ještě není to nejhorší za námi," uvedl analytik Jürgen Michels ze společnosti Citigroup. Upozornil rovněž, že na spotřebitelskou poptávku bude mít negativní dopad ukončení programu šrotovného.

Nálada v podnikatelském sektoru

Nálada se nyní zlepšuje rovněž v německém podnikatelském sektoru. Index institutu Ifo, který sleduje podnikatelské klima v Německu, v září vystoupil na 91,3 bodu. Dostal se tak nejvýše za poslední rok.

Německá ekonomika, která je největší v Evropě, ve druhém čtvrtletí stoupla proti předchozím třem měsícům o 0,3 procenta. Vymanila se tak z recese, ve které strávila celý rok.