V Česku ve středu začíná tříměsíční kampaň, která má spotřebitele poučit o jejich právech a nakupujícím poskytnout bezplatné informace o povinnostech prodejců vůči nim. Kampaň, rozdělenou do sedmi tematických bloků, odstartovaly Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a certifikační a inspekční společnost TÜV SÜD Czech. Spotřebitelům chtějí radit, na co si dát pozor během vánočního nakupování.

S kampaní se budou moci lidé setkat na 327 LCD obrazovkách umístěných v devíti obchodních centrech v celé České republice. Rady budou k dispozici také na celkem 40 projekčních plátnech v deseti stanicích pražského metra.

První kampaň byla zahájena v nákupním centru Palladium v Praze.

Úspěšné uplatnění reklamace

Do konce ledna budou lidé postupně informování o svých právech při nákupu potravin, elektrických spotřebičů, povinnostech provozovatelů cestovních kanceláří a e-shopů, poskytovatelů spotřebních úvěrů, rizicích při nákupu zábavní pyrotechniky a možnostech reklamací a vrácení nevhodně zvolených dárků.

"Stále se setkáváme s tím, že lidé nejsou informování o svých právech a často například ani nevědí, co musí splňovat pro úspěšné uplatnění reklamace," řekl tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec. Sdružení podle něj v loňském roce řešilo na poradenské lince a v internetových a osobních poradnách celkem téměř 50 000 podnětů.

Kampaň budou provázet odborné články v magazínech obou společností. Na webech organizátorů akce se budou lidé moci zapojit do znalostních soutěží, které prověří jejich spotřebitelskou informovanost, v on-line chatech jim pak poradí odborníci na obchodněprávní problematiku.