Evropský parlament schválil nařízení, podle kterého budou muset výrobci označovat pneumatiky stejným způsobem, jako jsou dnes značeny například ledničky či pračky – tedy hodnocením vlastností písmeny – od A (nejlepší) až po G (nejhorší).

Přímo výrobce tak bude spotřebitele informovat o přilnavosti pneumatiky, její hlučnosti i jejím vlivu na spotřebu paliva. K jednotlivým písmenům budou navíc přiřazeny i slovní popisy vlastností, například hlučnost v decibelech.

Údaje ale nebudou pouze přímo na pneumatice, výrobci je budou muset uvádět i na svých webových stránkách. "Již se na to připravujeme," uvedl šéf otrokovické Barum Continental Libor Láznička.

"Rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími pneumatikami odpovídají až deseti procentům spotřeby vozu," říká eurokomisař pro energii Andris Piebalgs. "Jde o typickou situaci, kdy vyhrává každý. Zákazníci a správci vozových parků si budou moci lépe vybrat a EU jako celek bude profitovat z nižších emisí silniční dopravy," dodává Piebalgs.


Úspory paliva, které si Evropská komise od kroku slibuje, nejsou zanedbatelé. Značení pneumatik má do roku 2020 ušetřit evropským státům 6,6 milionů tun ropy. Ruku v ruce s tím by klesly také emise oxidu uhličitého. Pokles však bude záviset hlavně na tom, jak rychle začnou spotřebitelé na štítky reagovat a vybírat si ekologičtější obutí. Optimistický scénář počítá s tím, že dopady euroštítků budou stejné jako odstranění 1,3 milionu automobilů z evropských silnic.

Rozhodne i to, jak budou členské země své občany motivovat k nákupu úspornějších pneumatik. Státy se však budou muset podívat, jaké pneumatiky domácí výrobci nabízí. Pokud budou mít na štítku horší hodnocení než "C", mou na případnou státní podporu zapomenou.