Díky dvěma nově otevřeným úsekům na severomoravské dálnici D1, které zajišťují přímé dálniční spojení Ostravy a Prahy, ušetří řidiči zhruba půl hodiny. Potvrdili to moravskoslezští dopravci, zprovoznění bývalé dálnice D47 uvítali. Řidiči se zároveň vyhnou "silnici smrti" mezi Příborem a Novým Jičínem. Někteří dopravci se bojí, že pro kamiony bude kritický i dálniční úsek mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, na němž je kvůli nedostatku peněz otevřena jen půlka dálnice.

Ihned po středečním otevření dvou úseků mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem začal dálnici využívat nákladní dopravce Transeurope z Bohumína na Karvinsku. "Podle prvních zkušeností řidičů to pro nás znamená třicetiminutovou úsporu, takže i zrychlení operativy," řekl vedoucí dopravy Tomáš Sládeček.

Řidiči z Transeurope už nemusejí mezi Ostravou a Olomoucí jezdit po čtyřproudové silnici I/48, která vede přes Příbor a Nový Jičín. "Kvůli středovým lanovým svodidlům a místy jen dvojité čáře pro nás byla hodně nepříjemná a nebezpečná," dodal Sládeček.

Rychlost a bezpečnost

Ze stejného důvodu přivítal zprovoznění dálnice majitel ostravského dopravní společnosti FRAMA CZ Roman Frank. Její řidiči po ní začali jezdit také okamžitě po zprovoznění. "Bude to sice dražší o nějakých 200 korun na mýtném, ale to neřeším. Zásadní je rychlost a bezpečnost," řekl Frank.

Podle něj mělo Ředitelství silnic a dálnic ČR se zprovozněním celé dálnice počkat až do srpna, kdy bude úsek mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem dokončený i ve druhém profilu. "Řidiči, kteří po této pseudodálnici jedou, si mnohdy neuvědomí, že na 18 kilometrech musí zpomalit na 80 kilometrů za hodinu. Zúžení dálnice proto bude nebezpečné, a to nejen pro řidiče kamionů," upozornil Frank.

Po severomoravské části dálnice D1 by mohly v příštím roce jezdit také dálkové autobusy mezi Ostravou a Prahou. Společnost Student Agency zvažuje zavedení přímých "rychlospojů", které by doplnily stávající spoje jedoucí přes Frýdek-Místek a Nový Jičín. "Pokud se ukáže, že by o ně měli cestující zájem, jsme schopni je zavést nejdříve v březnu," řekla ČTK marketingová ředitelka Lea Špačková.

Jízda z Ostravy do Prahy přes Frýdek-Místek a Nový Jičín trvá autobusům Student Agency zhruba 5,5 hodiny. Podle Špačkové by měly být po severomoravské dálnici rychlejší nejméně o 25 minut, které by ušetřily na trase mezi Ostravou a Brnem. "Na tomto úseku by pak byly rychlejší než vlak," dodala Špačková. Podle jízdního řádu Českých drah trvá cesta vlakem z Ostravy do Brna 2:18; z Ostravy až do Prahy pendolinem 3:08, což je díky novým dálničním úsekům srovnatelné s jízdou automobilem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru