Česká republika je 12. nejatraktivnější zemí pro expandující obchodníky. Vyplývá to z letošního průzkumu CB Richard Ellis, podle kterého vstup na tuzemský trh plánuje 22 procent dotázaných firem. První místo obsadilo Německo, kam se chystá expandovat 47 procent oslovených obchodníků. Průzkumu se zúčastnilo celkem 220 podniků.

"Některé značky byly doposud zastoupeny v České republice pouze prostřednictvím distributorů a nyní plánují přímý vstup na český trh," sdělil Tomáš Beránek z pražské pobočky CB Richard Ellis.

Země západní Evropy dominují

V průzkumu podle něj bylo zjištěno celkem 56 zemí, do kterých obchodníci plánují expandovat, přičemž země západní Evropy dominují první desítce. Výjimkou na prvních deseti místech jsou pouze Polsko, Rumunsko a Rusko. "Navzdory ekonomické situaci je mnoho firem optimistických ve výhledu do nejbližších let a strategicky expandují na nové trhy," uvedla CB Richard Ellis.

Zatímco někteří obchodníci dávají přednost vyspělým trhům západní Evropy a prvotřídním lokalitám, tak jiní mají opačnou taktiku a chtějí expandovat do méně vyspělých zemí, kde hodlají těžit z výhody méně konkurenčního prostředí.

Do Česka letos zamířil například německý obchodní řetězec van Graaf či švédský obchod s módou KappAhl. První tuzemský obchodní dům se značkovým nábytkem XXXLutz otevře příští rok na jaře v Praze-Stodůlkách stejnojmenný rakouský koncern. Do Česka se nyní chystá také francouzský Decathlon, který provozuje největší síť obchodů se sportovním zbožím v Evropě.

PořadíStátprocento oslovených obchodníků
1.Německo47
2.Francie44
3.Španělsko36
4.Polsko34
5.Itálie33
6.Rakousko30
7.Velká Británie29
8.Rumunsko26
9.Nizozemsko25
10.Rusko24
11.Belgie23
12.Česká republika22
13.Švýcarsko21
14.Slovensko21
15.Řecko19