Ministerstvo dopravy se bojí o osud rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v Poslanecké sněmovně. Poslanci sociální demokracie chtějí podle zatím známých návrhů převést z fondu na jiné účely přes pět miliard korun. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky by to znamenalo zpoždění či zastavení 30 velkých staveb a ohrozilo čerpání evropských peněz.

Sociálnědemokratičtí poslanci chtějí ve státním rozpočtu na příští rok kromě jiného navýšit objem peněz na platy zaměstnanců veřejného sektoru, dorovnat přímé platby zemědělcům a zajistit více peněz na sociální služby. Peníze na to chtějí vzít právě z fondu dopravy nebo z rozpočtu ministerstva obrany.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka dnes ve sněmovně označil možné snížení rozpočtu SFDI za drastické. Už při projednávání rozpočtu v hospodářském výboru sněmovny tvrdil, že rozpočet schválený vládou je minimální.

ČSSD prý "vrátí" peníze. Pomůže si dividendy 

"My nechceme, aby se zastavovaly jakékoliv stavby," řekl místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Podle něj by se chybějící peníze měly do fondu doplnit v polovině příštího roku zhruba ve stejné výši z privatizačního účtu ministerstva financí, z dividend státních firem. Vláda může podle Sobotky výši dividend ovlivnit.

Ministerstvo dopravy to považuje za možné řešení, neskrývá ale skepsi. "Musela by to být přesně garantovaná položka rozpočtu, nemůžeme si dovolit stavět a mít peníze na vodě," řekl Hanzelka. Podle něj je také otázkou, jak se k celé věci postaví ministerstvo financí, neboť transakce prý zvýší deficit.

Ze zdrojů státu má dostat fond příští rok 36 miliard korun, z čehož při odečtení povinného spolufinancování evropských peněz a údržby zbude na investice necelých 1,5 miliardy korun.

Dalších 12 miliard korun má dostat fond z prodeje dluhopisů, stejná částka bude z úvěru od Evropské investiční banky, 36 miliardami přispějí dle navrženého rozpočtu evropské fondy.


Ohrožené stavby podle MD

Akce                                                                     Původní rozpočet                   Rozpočet po snížení

I/42 brněnský okruh (Dobrovského)                          1,6 mld.                                  580 mil.

telematika - automatické řízení dopravy                      1 mld.                                   900 mil.

konzervace a zabezpečení rozestavěných staveb      770 mil.                                  220 mil.

Pražský okruh Vestec - Lahovice                                 1,3 mld.                                     1 mld.

I/11 Mokré Lazce - hranice okresu Opava                    150 mil.                                    50 mil.

D8 Lovosice - Řehlovice                                                2,1 mld.                                   1,7 mld.

D47 Bohumín - státní hranice                                        1,5 mld.                                    640 mil.

Pražský okruh - Slivenec                                                700 mil.                                    400 mil.

I/49 Malenovice - Otrokovice                                          100 mil.                                      50 mil.

I/16 Byšice - Mělnické Vtelno                                           200 mil.                                    150 mil.

I/19 Líbeznice obchvat                                                     240 mil.                                    190 mil.

R6 Praha - Pavlov                                                             300 mil.                                     250 mil.

příprava a zabezpečení staveb UV                                   170 mil.                                      120 mil.

I/3 křižovatka Čerčany "Na Pyšelce"                                   15 mil.                                         0

I/42 Brno Žabovřesky                                                        190 mil.                                      104 mil.

železniční uzel Brno                                                            560 mil.                                      260 mil.

železniční dispečink Přerov                                                  120 mil.                                        60 mil.

Brno - odstavné nádraží                                                       150 mil.                                        48 mil.

koridor Planá u ML - Cheb                                                    338 mil.                                        200 mil.

železniční uzel Ústí nad Orlicí                                                  77 mil.                                            0

příprava a zabezpečení staveb na železnici                          400 mil.                                        300 mil.

zlepšení bezpečnosti na přejezdech                                      150 mil.                                        120 mil.

GSM na trati Kolín - Havl. Brod - Brno                                       22 mil.                                             0

rekonstrukce trati Studénka - Mošnov                                      23 mil.                                             0

rekonstrukce nádraží Přerov                                                    200 mil.                                      150 mil.

koridor Votice - Benešov                                                           200 mil.                                      150 mil.

zlepšení plavebních podmínek na Labi                                        76 mil.                                        26 mil.

zdroj: ministerstvo dopravy

Pro případ, že by poslanecké návrhy byly schváleny, připravilo ministerstvo několik krizových plánů. S největšími dopady na výstavbu infrastruktury se počítá při snížení rozpočtu fondu dopravy o 5,1 miliardy korun. Podle tohoto scénáře by se oddálilo například dokončení spojky brněnské dálnice D1 a plzeňské D5 u Prahy, dálnice D1 na polské hranice nebo okruhu v Brně. Podobně by se omezovaly i železniční stavby.

Na poslanecké návrhy reagovalo odmítavě sdružení dopravců Česmad Bohemia. "Návrhy se nám jeví jako krajně nezodpovědné, nehledě na to, že jak avizovalo ministerstvo dopravy, bylo by ohroženo dokončení i tak zásadních staveb, jako je spojení mezi D1 a D5," uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Silniční doprava podle něj přispívá státu zhruba 100 miliardami ročně, čímž si plně hradí náklady na infrastrukturu.

O rozpočtu SFDI se mělo jednat v parlamentu dnes, poslanci se ovšem k tomu nedostali. Návrh sociální demokracie má však velké šance na úspěch, podporují jej také lidovci, zelení a někteří nezařazení poslanci.