Podle zástupců Haguess ale firma licence městu nepřenechá, pouze mu je umožní užívat. Výsledky prezentované Blažkem jsou prý jen předběžnou dohodou.

První náměstek primátora tvrdí, že město díky dohodě s firmou Haguess dostane za náklady 888 milionů korun 650.000 karet i s licencemi. Toto číslo odpovídá počtu lidí, kteří používají předplatné časové kupony na MHD. Zhruba 400 tisíc karet už je ale vydaných, Haguess tedy zajistí ještě 250 tisíc.

Navíc podle Blažka metropole vydá jen deset milionů korun. Audit opencard ale do celkové sumy nákladů opencard zahrnul i závazky, které město vůči Haguess ještě má a dosud je nesplatilo. Jedná se zhruba o 90 milionů korun za už vydané karty. Celkem tedy město zaplatí ještě asi 100 milionů korun.

Celkový náklad na jednu kartu klesne podle Blažka z 2400 korun na asi 1380 korun. To odpovídá přibližně nákladům, které stojí pořízení podobně fungující Plzeňské karty. Srovnání opencard s Plzeňskou kartou ale město už dříve odmítlo.

Podle Blažka firma přistoupila k dohodě proto, že Praha měla k dispozici závěry auditu. To ale firma popírá. Ředitel společnosti Haguess Petr Stránský řekl, že firma nereagovala na výsledky auditu, ale chápe současnou finanční situaci města, kdy Praha musí kvůli hospodářské krizi šetřit.

Výdaje: 888 milionů. Příjmy: 0 

Pozornost se na dlouhodobě kritizované opencard soustředila poté, co audit ukázal, že projekt si do poloviny tohoto roku vyžádal náklady ve výši 888 milionů korun, příjmy ale byly nulové. Karta funguje jako tramvajenka, průkazka do knihovny a je možné s ní platit parkovné. Podle původních plánů ale měla sloužit také jako elektronická peněženka, k nákupu vstupenek do kulturních a sportovních zařízení nebo k platbě ubytování, stravování, plynu, tepla, odpadu a jiných služeb.

Pražská rada minulý týden jmenovala komisi pro opencard. Blažek, který má projekt na starosti, dostal za úkol změnit nevýhodné smlouvy s firmou Haguess, která je hlavním dodavatelem karet opencard.

Náklad na jednu kartu klesne

Podle primátorova náměstka je výsledkem dohody s Haguess to, že za náklady, o nichž hovoří audit, získá město 650 tisíc karet i s licencemi. Firma prý přistoupila k dohodě právě proto, že Blažek měl k dispozici závěry zmíněného auditu. "Považuji to za první dílčí úspěch na cestě k ozdravení projektu," dodal náměstek.

Z dohody podle něj vyplývá, že všichni držitelé předplatních kuponů městské hromadné dopravy "mohou přejít" na opencard, kterých společnost Haguess dodá včetně těch nynějších 650 tisíc. Celkový náklad na jednu kartu klesne ze 2400 korun na asi 1380 korun, tvrdí Blažek.

Návrh dohody předloží náměstek radě hlavního města ve čtvrtek 22. prosince.

Související