Pražskou kartu Opencard prověří další auditor. Zjistí, zda nebyly porušeny zákony při uzavírání smluv nebo při zadávání veřejných zakázek. Společnosti Apogeo tento úkol zadal šéf kontrolního výboru zastupitelstva František Hoffman (KSČM).

Magistrát má od úterního odpoledne k dispozici výsledky auditu, který si vyžádal primátor Pavel Bém (ODS). Výsledky magistrát zveřejní na čtvrtečním zastupitelstvu. "Auditoři si ale vyžádali další dokumenty, celou zprávu tak mají předat až v lednu," řekl ředitel magistrátu Martin Trnka.

Kontrolní výbor navrhne personální změny 

Hoffman po firmě Apogeo chce, aby mu zprávu dodala do 20. ledna. Výsledky pak chce předložit na příštím zasedání kontrolního výboru.

Kromě případných návrhů na vyvození trestní odpovědnosti pravděpodobně členové výboru radě doporučí i některé personální změny na magistrátu. "Již teď mohu říci, že určité personální návrhy výbor dá," řekl Hoffman.

Trnka řekl, že s vyvozováním personálních změn počká až na dokončení všech šetření. "Nebudu stínat hlavy, když si nebudu jist, že stínám tu správnou," zdůraznil.

Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka (ODS) by se měla zodpovědnost týkat zejména začátků projektu v roce 2006. Tehdy odbor informatiky vedl Ivan Seyček. Ten již na magistrátu nepracuje, podle Trnky by proto připadal případně v úvahu občanskoprávní spor.

Hoffman dodal, že pokud se prokážou chyby při zadávání zakázek nebo při uzavírání smluv na odboru informatiky, magistrát by měl zvažovat náhradu případné škody na právní kanceláři, která tyto smlouvy pro odbor kontrolovala. Že si informatici nechávali právní kroky prověřovat externí firmou, dnes na jednání výboru řekl ředitel odboru informatiky Václav Kraus.

Na sporná zadávání zakázek a na další nesrovnalosti upozornil audit, kterým si magistrát nechal projekt Opencard prověřit. Vedení hlavního města si k ověření výsledků zadalo nový audit u firmy e-Fractal, hotov měl být do úterý.

Podle Trnky auditoři magistrátu zprávu předali, vyžádali si ale další dokumenty k dopracování. Zda audit potvrdil závažná pochybení, nechtěl Trnka komentovat. Řekl, že výsledky on nebo náměstek primátora Rudolf Blažek oznámí na čtvrtečním jednání zastupitelstva.

Blažek dodal, že na jednání rady příští týden předloží návrhy změny smlouvy s firmou Haguess, která projekt Opencard pro magistrát tvoří.

Podle prvního auditu si projekt Opencard vyžádal do poloviny tohoto roku náklady ve výši 888 milionů korun, příjmy ale byly nulové. Panují podezření, že se peníze utopily v nejasných veřejných zakázkách. Karta zatím funguje jako tramvajenka, průkazka do knihovny a je možné s ní platit parkovné.