Ochránci soukromí odmítli v Česku zaregistrovat společnosti Google zpracování osobních dat v souvislosti s projektem Street View, který umožňuje virtuální prohlídku ulic některých měst v rámci jejich map. Úřad pro ochranu osobních údajů to uvedl na svém webu.

Rozhodnutí úřad zdůvodnil tím, že na otázky v rámci registračního procesu "neobdržel odpovědi, které by registraci opravňovaly". Věc hodlá dál sledovat, případ může skončit i správním řízením.

Google v rámci projektu Street View pořizoval panoramatické fotografie ulic pomocí kamer na střeše projíždějícího automobilu. Přitom zaznamenával osobní údaje ve formě záběrů obličejů kolemjdoucích, jmen na domovních zvoncích nebo poznávacích značek automobilů, ačkoli k tomu nemá registraci.

Provozovatelé by pro její získání museli podle mluvčí úřadu Hany Štěpánkové splnit zákonem stanovené požadavky. Úřad před registrací například zkoumal, jak je zajištěna ochrana nasbíraných dat, kdo všechno k nim má přístup, jak dlouho jsou uchovávána a zda jsou zveřejňována se souhlasem lidí, kteří jsou zde zaznamenáni.

Server se podle úřadu i v jiných zemích zákonným podmínkám "do jisté míry snaží vyjít vstříc", například rozostřením obličejů a poznávacích značek aut. Nevhodné obrázky mohli přímo v aplikaci označit sami uživatelé. Požadavky na zaretušování osob a jejich věcí, které by mohly vést k identifikaci těchto lidí, se ale zatím podle ochránců soukromí nepromítly do běžné praxe. "O požadavku na likvidaci původních neretušovaných snímků se zatím jedná, avšak bez efektu," uvedli.

Ne zcela vyřešené jsou podle nich otázky dozoru ze strany příslušných institucí v jednotlivých státech, praktická možnost kontroly uchovávaných záznamů a doba uchovávání původních neretušovaných záznamů a jejich zabezpečení proti zneužití pro jiné účely.

V některých státech, kde Google nedokázal naplnit požadavky na ochranu soukromí, bude mít případ soudní důsledky, například ve Švýcarsku, uvedl český úřad na ochranu soukromí

Server spustil fotografování ulic českých měst v Praze a jejím okolí v první polovině letošního roku. V říjnu se Česko stalo osmou zemí v Evropě a třináctou na světě, kde Google tuto službu zpřístupnil. Poskytoval ji i partnerům, kteří si ji mohli stáhnout na svůj web, třeba pražskému magistrátu nebo agentuře CzechTourism.