Ze školních sboroven téměř vymizeli rodilí mluvčí, jazyky často učí nekvalifikovaní kantoři. S těmito závěry přišla Česká školní inspekce ve své výroční zprávě.
Cizí jazyky se však čím dál víc vyučují už od mateřských škol, jazykovou výuku nabízí více než polovina z nich. Inspekce se v minulém školním roce zaměřila hlavně na výuku angličtiny, kterou si drtivá většina dětí volí jako první cizí jazyk.
"Ve srovnání s 90. lety minulého století téměř zmizeli ze škol rodilí mluvčí," uvádí zpráva. Například angličtinu učí na základních a středních školách jen kolem dvou procent rodilých mluvčích. Přítomnost cizího učitele prý přitom zvyšuje motivaci žáků i pedagogů ke studiu jazyků, navíc to napomáhá multikulturní výchově.
Nejlépe dopadla gymnázia
"V současnosti vyučují cizí jazyky nejen neaprobovaní, ale dokonce i nekvalifikovaní (učitelé) bez vysoké školy," konstatovali inspektoři. Na základních školách pracuje čtvrtina nekvalifikovaných angličtinářů. Na středních školách je jich pak dokonce více než třetina, z toho 17 procent nemá ani vysokoškolské vzdělání.
Nejlépe vyšla z hodnocení gymnázia, kde má potřebné vzdělání 96 procent vyučujících. Pedagogové z gymnázií se také nejčastěji zapojují do dalšího vzdělávání.
Jazykovou výuku však nabízí přes 50 procent mateřských školek. Odborníci přitom upozorňují, že začít s cizími jazyky je nejvhodnější právě už v předškolním věku. Ve školkách, které inspektoři navštívili, chodila z celkového počtu 5257 dětí na angličtinu pětina.
Co se týká jazykového vzdělávání obecně, je podle inspektorů problém už v samotném systémovém nastavení. V Česku prý chybí národní koncepce jazykového vzdělávání, chybí také motivace žáků k získání certifikované jazykové zkoušky.