Řízení pod vlivem alkoholu by do 0,15 či 0,24 promile nemělo být podle ČSSD přestupkem. Sociální demokraté žádají policejního prezidenta, aby v tomto smyslu vydal metodický pokyn, kterým by se pak řídili policisté.

Řidič, který nadýchá do 0,24 promile údajně stejně nemůže být kvůli odchylkám v měření potrestán. Novinářům to v pátek na tiskové konferenci řekl bezpečnostní expert sociální demokracie Jeroným Tejc.

"Jde jen o to, aby se zjednodušil systém, který v praxi stejně funguje, protože odchylky měření jsou takové, že neumožňují potrestat někoho, kdo bude přistižen a bude mu naměřeno 0,15 promile. Stejně takový člověk odejde bez trestu, jen to vyžaduje další finanční náklady policie, její čas a výsledek bude v zásadě stejný, jako kdyby tento metodický pokyn byl," uvedl dnes Tejc.

Doplnil, že nechá na posouzení odborníků, jaká přesně by měla být hranice pro přestupek, zda 0,15 či 0,24 promile.

Plošné kontroly dopravní policie 

Ředitel dopravní policie Leoš Tržil odmítl toleranci nízké hladiny alkoholu v krvi. Podle poslance ODS Davida Šeicha by mělo být věcí policie, zda bude určité množství tolerovat. "Jestli si jsou policisté sami vědomi nějaké odchylky, kterou nejsou schopni zjistit, tak pak ano. Ale jinak s žádným návrhem tolerance jsme nepočítali," řekl ČTK. Naopak komunisté ústy poslance Pavla Hojdy žádost ČSSD směrem k policejnímu prezidentovi podpoří.

Nařízení o dechové zkoušce při každé silniční kontrole platí od 1. ledna. Dopravní policisté tak chtějí předejít vysokému počtu nehod pod vlivem alkoholu. Opilci za volantem zabili vloni při nehodách 123 lidí. Za odmítnutí dechové zkoušky hrozí vysoké sankce - pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení až na dva roky.

Nové pravidlo si ihned našlo své kritiky. Trestní oznámení kvůli tomu už podal například senátor Vladimír Dryml. Jednání policie považuje za šikanu.

Podle Tejce by ale plošné kontroly s určitou tolerancí měly být zachovány nejméně půl roku. Po půl roce by se mělo vyhodnotit, zda poklesl či nikoli počet těch, kteří za volantem způsobí vážné nehody, dodal.

Poslanci ČSSD zároveň předložili do Sněmovny návrh zákona na změnu trestního zákoníku, který platí od 1. ledna. Konkrétně se jim nelíbí nové nařízení, že řízení bez řidičského oprávnění není posuzováno jako trestný čin, ale jako přestupek s maximální pokutou 50 tisíc korun.

"'Řidič', který neprošel řádným výcvikem v autoškole, totiž nemusí mít základní povědomí o pravidlech silniční dopravy, není školen v jízdě s motorovým vozidlem ani v minimu poskytování první pomoci. V rukou takového 'řidiče' se pak automobil stává smrtící zbraní, díky které umírají nevinní lidé," uvedl Václav Votava, jeden z předkladatelů novely.

Pokud by návrh zákona prošel, hrozil by od 1. července tomu, kdo řídí vozidlo bez oprávnění, trest až jednoho roku vězení nebo pokuta nebo zákaz činnosti. Novela má podporu jak Ministerstva dopravy ČR, tak i Policie ČR, dodal Votava.

Pro návrh sociální demokracie zvednou ruku poslanci KSČM. Zatím otevřená je podpora ODS. "Myslím, že pokud by někdo opakovaně řídil bez řidičského oprávnění, tak by to mělo spadat pod trestní sankci. Jestli by to tak mělo být i poprvé, to je otázka," reagoval na dotaz ČTK Šeich. Dodal, že většina odsouzených za tento trestný čin stejně končila v podmínce.  

Novela pytláctví

Druhá sociálnědemokratická změna trestního zákoníku se týká pytláctví. ČSSD navrhuje, aby se příprava pytláctví opět stala trestným činem.

Stejně tak navrhují, aby se hranice škody mezi trestným činem a přestupkem snížila ze současných 5000 korun na 2000 korun. Na páteční tiskové konferenci to prohlásil poslanec ČSSD a místopředseda sněmovního zemědělského výboru Ladislav Skopal.

"V současné době není jasně specifikováno, jak se má oceňovat tato zvěř," zdůraznil. Proto chce podat podnět ministerstvům zemědělství a životního prostředí, aby připravila příslušnou směrnici, která by určovala hodnotu zvěře.