Stavbě vlakového nádraží v Brně hrozí další zpoždění. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů. Řízení může podle kritiků přesunu nádraží trvat až rok, při odvolání účastníků i déle.

SŽDC o problému s absencí výjimky vědělo prokazatelně 11 měsíců, když soud v lednu 2009 zastavil z procesních důvodů územní řízení ke stavbě nádraží. ČTK to v pátek řekl zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který výstavbu nového nádraží dlouhodobě kritizuje.

Zatím se staví odstavné nádraží 

Náklady na vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard korun, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.

SŽDC chtělo územní povolení získat opět ještě do konce minulého roku, aby letos mohlo stavbu zahájit. Chybějící podklady, kvůli kterým Krajský soud v Brně loni v lednu z procesních důvodů řízení přerušil, ale odevzdal až v prosinci. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011. Nyní podle Bartíka hrozí další, až roční zpoždění.

"Bude-li SŽDC při žádání o územní rozhodnutí postupovat dle zákona, bude muset s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. V důsledku toho je zřejmé, že nastane posun se zahájením stavby, a tím pádem i v případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropského Operačního programu Doprava," řekl Bartík.

Také podle Miroslava Patrika z Dětí Země je šance na získání miliard korun z Operačního programu Doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.

Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.

Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.