Příští týden přijedou do Prahy pozorovatelé UNESCO, aby ověřili dopad stavby tunelu Blanka na Pražskou památkovou rezervaci.

Občanské sdružení nazvané Chceme pravdu o tunelu, které zastupuje Neela Winkelmann-Heyrovská, totiž tvrdí, že tunel zničí Letenskou pláň a zvýší dopravní zátěž v této historické části města ze současných 40 tisíc až na 120 tisíc aut denně.

Navíc se v oblasti ražby tunelu a v takzvané poklesové zóně s možností statických poruch nachází raně barokní tereziánské opevnění Hradčan i budova Ministerstva kultury ČR, které mohou být poškozeny.

Problémem se Výbor světového dědictví UNESCO zabýval již na svém červnovém zasedání ve španělské Seville. Vyjádřil tehdy "své hluboké znepokojení nad potenciálními dopady tunelového komplexu Blanka". Podle ředitele magistrátního odboru ochrany památek Jana Kněžínka ale mají inspektoři nesprávné informace a při misi se vše vysvětlí.

Ohrožení pražských památek vylučuje i František Polák, mluvčí firmy Metrostav, která tunelový komplex Blanka jako součást pražského okruhu staví.

"Nikde se nemá co propadnout, to je falešná zpráva. Pod památkovou rezervací jsme dosud vyrazili dvacet kilometrů tunelů pro metro a ničemu jsme neublížili," řekl Polák.

Stížnost na opravu Karlova mostu

Podle dřívějších informací se měla kontrola zabývat i opravou Karlova mostu. Zprávu o tom, že oprava se provádí neodborně a že se historické kameny zbytečně ničí a nahrazují novými, zaslala výboru UNESCO Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví.

"Před zahájením oprav nebyl proveden důkladný historický průzkum, rozebírání zídek připomíná spíše bourací práce," vysvětlil zástupce Asociace Martin Kadrman.

Karlův most ale mise UNESCO kontrolovat nebude. "To, zda se na nějaké stavbě vyměnilo o deset kamenů víc, je pod rozlišovací schopností komise. Ta se zaměřuje na problémy celé památkové zóny," řekl Josef Štulc prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel). Jako větší problém vidí mrakodrapy na Pankráci, těmi se ale mise zabývat nebude.

Kontrola se podle Štulce zaměří na tunel Blanka a na projekty revitalizace pražských nádraží Bubny, Holešovice, Masarykova nádraží a Nákladového nádraží Žižkov. V těchto lokalitách by neměly stát žádné výškové budovy.

Inspektoři UNESCO chtěli původně přijet již v prosinci, termín se ale nelíbil ministerstvu kultury. Jeho úředníci se obávali, že nestihnou vypracovat potřebné podklady a nabízeli březnový termín. Hostitelem inspektorů bude magistrát. Podobné mise trvají tři až čtyři dny.

Výsledek v létě 

Výsledek zkoumání UNESCO, ze které kontroloři sepíší podrobnou zprávu, se Praha dozví až za několik měsíců. Svůj názor sdělí Výboru pro světové dědictví, který ho projedná na svém zasedání na přelomu června a července. To letos hostí brazilské Rio de Janeiro.

Nejtvrdším možným postihem ze strany UNESCO je vyškrtnutí ze seznamu památek. Naposledy organizace takto potrestala Drážďany kvůli stavbě mostu přes labské údolí.

"Neobávám se toho, že by byla Praha vyškrtnuta ze seznamu památek UNESCO jako například Drážďany. Pokud by se to stalo, snížila by se turistická atraktivita města, poklesla by prestiž země. Spojení kapitálu a politiky by zvítězilo nad národní hrdostí," dodal Štulc.


Animace: Jak se bude v Praze jezdit a parkovat za pár let