Lidé se zájezdy od cestovní kanceláře Sunny Days, která je kvůli své proměně na cestovní agenturu nebude moci uspořádat, se možná budou muset se svými nároky obrátit na soud. Takový názor má mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.

Klienti podle Okamury nemají nárok na peníze z pojištění proti úpadku a na soud by se měli obrátit, pokud jim firma jejich peníze sama nevrátí. Počet lidí s koupeným zájezdem Sunny Days už dříve Okamura odhadl na několik set.

V pátek oznámila pojišťovna Generali, že se Sunny Days neprodloužila smlouvu o pojištění proti úpadku na letošní rok. Pojištění vyprší v neděli. Podle mluvčího pojišťovny Jiřího Cívky se tak stalo po posouzení finanční situace cestovní kanceláře.

Z cestovky na agenturu

Smlouvu ze Sunny Days nechtějí zřejmě uzavřít ani další velké pojišťovny, "cestovka" se podle vyjádření svého právníka Michala Krofta změní na agenturu. Agentura by přeprodávala své zahraniční kapacity konkurenci, pro koncové klienty by zájezdy organizovat nemohla.

"Pakliže cestovní kancelář ukončí činnost (koncesovaná živnost) a transformuje se na cestovní agenturu (volná živnost), což je v tomto okamžiku případ CK Sunny Days, tak se nejedná o krach a klienti nemají v této situaci nárok na vyplacení svých peněz z pojištění proti úpadku. Právě proto by měla v tomto případě cestovní kancelář sama neprodleně peníze za zaplacené zájezdy klientům vrátit," uvedl Okamura.

Pokud by Sunny Days peníze klientům sama nevyplatila, museli by se jich domáhat soudně na základě platné cestovní smlouvy. "Dalším řešením může být také to, že CK Sunny Days může najít jinou cestovní kancelář, která by převzala závazky vůči klientům, kteří již mají zakoupené zájezdy, a tato jiná cestovní kancelář uzavře s klientem nové cestovní smlouvy, klient však musí s tímto řešením souhlasit," doplnil mluvčí AČCKA.

Klienti Sunny Days, kteří mají zakoupené zájezdy s odlety do konce ledna, by ovšem podle Okamury měli k odletům přijít, jinak jim zájezd propadne. Do neděle je totiž cestovní kancelář stále ještě řádně pojištěna proti úpadku, a je tak ze strany klienta nutné dodržet cestovní smlouvu.

Na neděli je podle Okamury plánovaný odlet charterového letu s klienty Sunny Days do Egypta. V této zemi má nyní cestovní kancelář zhruba padesátku klientů, odhadl už dříve mluvčí AČCKA.

CK Sunny Days patří mezi největší české cestovní kanceláře. Odhady počtu jejích klientů za rok se různí, odborníci se však shodnou, že ještě před pár lety to mohlo být až 80.000 lidí. Od té doby však zákazníků ubylo, Okamura odhaduje za loňský rok zhruba 50.000 klientů, analytik Jaromír Beránek mluví o 30.000 zákaznících. Kancelář patří do první desítky největších "cestovek".

Sunny Days se potýkala s problémy i loni v létě, kdy mělo několik letů výrazné zpoždění a klienti čekali desítky hodin na letištích. Kanceláři nakonec vypomohly dnes již nefungující aerolinie SkyEurope. Představitelé cestovní kanceláře tehdy uváděli, že za zpožděními nejsou finanční problémy. Sunny Days se specializuje na Středomoří, hlavně na Tunisko.