Ministr obrany Barták informoval premiéra Jana Fischera a vládu o okolnostech nákupu obrněných transportérů Pandur pro českou armádu. Zakázku za 14,4 miliardy korun provází v posledních dnech podezření z korupce.

Barták na tiskové konferenci prohlásil, že nezná a nikdy nejednal s bývalými manažery firmy Steyr, kteří v souvislosti s kauzou hovořili o provizích pro politiky. Za kauzou vidí snahu jej poškodit, či si přivydělat.

Jméno současného ministra obrany, který jako tehdejší první náměstek ministryně Vlasty Parkanové loni v březnu podepsal nyní platnou smlouvu na dodávky, zmínili exmanažeři Steyr jako jednoho z mužů, na které je potřeba se ve věci obracet, společně s někdejším premiérem Stanislavem Grossem a bývalým ministrem obrany Karlem Kühnlem. I oni podobná obvinění odmítli.

Barták dnes zdůraznil, že se nijak neangažoval v tom, aby byl jako první náměstek Parkanové vyjednáváním pověřen. Jednal prý vždy jen s oficiálními zástupci vlastníka Steyru, společnosti General Dynamics, a s hlavním manažerem projektu.

Barták: Hrozila arbitráž za desítky miliard

S někdejšími manažery Steyru Wolfgangem Habitzlem a Herwigem Jedlaucnikem se prý Barták nikdy neviděl. Upozornil, že první z nich skončil v rakouské firmě v roce 2003 a druhý v létě 2007. Barták byl vyjednáváním o pandurech pověřen až na konci téhož roku.

O případ se zajímá premiér Jan Fischer. V pátek po návratu ze zahraničí dostal k dispozici záznam schůzek reportéra Mladé fronty Dnes s Habitzlem a Jedlaucnikem, který aféru rozpoutal. Poté premiér pozval na dnešní jednání vlády kvůli pandurům policejního prezidenta Oldřicha Martinů a nejvyšší státní zástupkyni Renatu Veseckou. Podle Bartáka je požádá, aby byla "tato záležitost" co nejdříve vyřešena.

Okolnostmi nákupu transportérů se už začala opět zabývat protikorupční policie i rakouské úřady. Předseda ČSSD Jiří Paroubek, jehož jméno média s kauzou také spojují, požádal v pátek předsedu vlády o vyšetření případu ještě do květnových parlamentních voleb.

Ministr obrany Paroubkovy vlády Kühnl podepsal v roce 2006 původní smlouvu na dodávky 199 pandurů za 23,6 miliardy korun v době, kdy už byla vláda v demisi. Barták dnes připomněl, že následující vláda premiéra Mirka Topolánka tento kontrakt zrušila poté, co Steyr nedokázal dodržet smluvní podmínky.

Nákup pandurů za 14,5 miliardy byl tvrdou bitvou zbrojařů i politiků
- čtěte ZDE

Hrozba arbitráže o desítky miliard korun i fakt, že by nový tendr trval několik let, pak vedla k rozhodnutí vyjednat smlouvu novou. Podle Bartáka tímto postupem vláda ušetřila přes devět miliard korun a dokázala zajistit vozidla vybavená tak, aby chránila životy českých vojáků.

Jednotková cena jednoho transportéru se přitom podle Bartáka nezměnila, zachována zůstala i původní výše offsetových programů.

Obrana dnes zopakovala své tvrzení, že nepoměr mezi snížením počtu kupovaných transportérů ze 199 s opcí na dalších 35 na 107 a ceny ze 20,8 na 14,4 miliardy korun je dán především vyškrtnutím vozidel v levnějších modifikacích.

"Ve druhé polovině roku 2010 se předpokládá nasazení čtyř pandurů v Afghánistánu," uvedl náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Novými transportéry by pak měli vybaveni i vojáci v misi KFOR v Kosovu.

 

Související