Výpočet DPH ze slev pro zaměstnance

Stav do konce roku 2009:

Firma, která poskytne zaměstnanci či "osobě blízké" slevu, zaplatí DPH jen z ceny, za kterou mu zboží či službu prodala

Po novém roce:

Firma zaplatí DPH z "ceny obvyklé", tedy takové, za kterou by nakoupil běžný zákazník

Čeho se to týká:

- režijních jízdenek 
- závodního stravování 
- jakékoli vlastní služby či výrobku poskytnutého se slevou

Na koho se to vztahuje:

Osobou blízkou může být zaměstnanec, příbuzný nebo kapitálově spojené osoby (například mateřská a dceřiná společnost)

Hrozba stávky v dopravě a některých dalších odvětvích nabývá jasnějších obrysů. Odborové organizace se v úterý sejdou na mimořádném jednání a s velkou pravděpodobností určí způsob a termín protestu. Jak ČTK sdělil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, stávka může vypuknout kdykoliv po jednání.

Odbory si chtějí vynutit změnu zákona o dani z přidané hodnoty, jehož novela od ledna zvyšuje základ daně u zaměstnaneckých benefitů. Lhůta pro změnu zákona, kterou odborová koalice dala politikům, vyprší v pondělí. "My jsme připraveni k naší akci a jsme připraveni ji spustit kdykoliv," uvedl Pomajbík.

Velká akce, nebo několik menších 

Stávka může podle něj nabýt různých podob. Může to být například takzvaná gradující akce, kdy se protest postupně šíří a jeho dopad den ode dne roste. Jinou možností je rozsáhlá časově neomezená stávka nebo řada krátkých stávek za sebou.

V případě "jasných záruk" jsou ale prý odboráři ochotni stále jednat, naděje vkládají do mimořádných jednání sněmovny tento týden. "Pro nás stávka není cíl, ale prostředek," řekl Pomajbík.

Proti zákonu o DPH nejhlasitěji brojí železničáři, kteří usilují hlavně o zachování režijních jízdenek. Železnici by proto stávka zřejmě postihla nejvíce. Jak ale zdůraznil Pomajbík, nová pravidla se týkají danění všech benefitů, například závodního stravování, slev na zboží nebo bydlení na ubytovnách. Dopraváky proto podporují i další organizace, třeba stavbaři, pracovníci v kultuře nebo kováci.

Například režijka stojí železničáře 200 korun za rok, obvyklá cena roční síťové jízdenky je ale 22 tisíc korun. Do vyřešení problému dráhy vyčkávají s prodloužením loňských režijek.  

Od 1. ledna platí novela zákona o DPH, podle které je základem daně u poskytovaných benefitů běžná cena na trhu, a nikoliv zaměstnanecká zvýhodněná. To podle odborů ohrožuje existenci zaměstnaneckých výhod.

Změna legislativy implementuje do českého práva evropskou směrnici. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí směrnice je pro každý stát dobrovolné. Poslanci novelu schválili loni v polovině roku.