Stávkovat nebudou všude

Dopravní odborové organizace v krajských městech vesměs podporují vyhlášení pondělní stávky v dopravě, většina z nich se však protestu aktivně nezúčastní. Úplné zastavení městské dopravy se chystá zatím pouze v Brně, Ostravě a Ústí nad Labem.

"Požadavky odborů podporujeme, nicméně si nechceme lidi brát jako rukojmí," vyjádřil převažující názor předseda odborů dopravního podniku v Hradci Králové Václav Špina. Z jednoznačného rozhodnutí stávkovat dnes ustoupili také dopraváci v nedalekých Pardubicích, zvažují například zkrácení protestu na dvě hodiny, aby se děti dostaly do škol.

Nejradikálnější jsou zatím odbory ve velkých moravských městech. "Do stávky se zapojí všechny trakce. Od čtyř do devíti hodin by tak neměly vyjet žádné tramvaje, trolejbusy ani autobusy," řekl  šéf odborářů brněnského dopravního podniku Otakar Mokrý. Podobný postoj zaujali jeho kolegové v Ostravě a Opavě, stávku hodlají podpořit rovněž v Olomouci.

Největší dopady by tak zřejmě měla stávka na železnici, kde největší odhodlání zastavit vlaky vyjadřují strojvůdci.

Premiér Jan Fischer považuje plánovanou stávku odborářů za krajní řešení a dále je vyzývá, aby od protestu odstoupili. Uvedl to po skončení mimořádného zasedání vlády. Podle Fischera kabinet schválil na jednání návrh novely zákona o DPH, která ruší ustanovení ohledně zaměstnaneckých výhod. 

Teď je řada na sněmovně, aby návrh co nejrychleji projednala, naznačil Fischer. Vláda zároveň požádala sněmovnu o vyhlášení "stavu legislativní nouze".  

Odbory: Stávka bude 

Ačkoliv premiér tak vyšel vstříc odborům, odborová organizace strojvedoucích přispěchala s prohlášením, že jednání vlády stávku neodvrátí. Kabinet prý může pouze zabránit další vlně protestů. "To je ještě pořád jen slib. Udělají to, že dají do sněmovny něco k nějakému projednání a výsledek ve finále není jasný," řekl řekl prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Odbory se chtějí v pondělí po stávce sejít a rozhodnout o dalším postupu. Mohou prý přitom přihlédnout ke snaze vlády.

Návrh, aby se benefity, například režijní jízdenky, zdaňovaly stejně jako do konce loňska, už stihla podat ve sněmovně sociální demokracie.

ČSSD vložila návrh daňové úpravy do vládní novely zákona o veřejných zakázkách, kterou sněmovna odeslala do závěrečného čtení. Kdy se může odehrát závěrečné hlasování o novele i o tomto návrhu, zatím jasné není. Poslanecká iniciativa by podle ČSSD mohla vzhledem legislativnímu procesu spadnout pod stůl.

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša dnes ráno ale řekl, že odbořáři chtějí, aby návrh, který má připravený šéf poslanců ČSSD Bohuslav Sobotka, předložila vláda. Sněmovna by jej pak mohla přijmout ve zrychleném řízení. Ministr financí Eduard Janota reagoval prohlášením, že podobný způsob je možný a vláda Sobotkův návrh zná.

ODS: Stávka je politická 

Na otázky, zda by vláda předložením novely odvrátila stávku, odboráři ještě přes den odpovídali vyhýbavě. "Když bude premiér chtít jen trošku se tím zabývat, tak jednoduše předloží návrh, nechá ho v jednom čtení odsouhlasit a my můžeme jednat o tom, že stávka třeba nebude. Ale on to stihne do pátku?," ptal se odborový předák Jaromír Dušek.

Společný postup odborářů a sociálních demokratů podle ODS vzbuzuje podezření, že stávka je od samého počátku politická a součást předvolebního boje. Plánovanou stávku odsoudila také KDU-ČSL. Podle zelených záleží jen na vládě, jestli předloží návrh, kterým by se danění benefitů měnilo.

Vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, například režijních jízdenek, zavedla novela zákona o dani z přidané hodnoty. Odborům vadí, že daň se nově bude vypočítávat z tržní ceny, a nikoli z nižší zaměstnanecké. Nejhlasitěji protestují železničáři, kterým by nová pravidla zdražila režijní jízdné. Kromě jízdenek jde také o stravenky nebo firemní ubytovny.