Stávka

Kdy proběhne
je plánována na čtvrtek 4. března od 5 hodin do 9 hodin ráno.'

Kdo má stávkovat

Železnice:

Bude stát všude, stávka se týká tisíce vlaků.

Autobusy:
Autobusy MHD nevyjedou zřejmě ve většině velkých měst včetně Prahy.

Linkové autobusy:
Některé společnosti se ke stávce zřejmě připojí. Podrobnosti budou známy dnes.

Tramvaje:
Nevyjedou v Praze, Brně ani v Ostravě.

Pražské metro:
Strojvůdci metra se ještě rozhodují.

Dopady stávky
Banky
Pobočky bank budou otevřeny, možná ale budou muset posouvat otevírací dobu. GE Money Bank a Raiffeisen Bank však oznámily, že otevírací doba bude stejná jako kterýkoliv jiný den.

Obchod
Velké obchodní řetězce budou mít otevřeno standardně.

Školství
Řada škol očekává, že kvůli stávce začne výuka později. Učitelé se vynasnaží být ve školách již od rána.

Průmysl
Oslovené firmy budou tolerovat pozdější příchody zaměstnanců.

Odbory, které se rozhodují, zda zastaví ve čtvrtek dopravu v zemi, sice kvůli zaměstnaneckých výhodám agresivně tlačí na urychlené řešení, o množství benefitů přitom zaměstnanci ani po změně zákona o DPH nepřicházejí. Například železničáři si prodlužují platnost loňských režijních jízdenek. Zaměstnanci dopravních podniků se změny také obávat nemusí, výhody mají díky kolektivní smlouvě zaručeny na dobu dvou let.

Předseda železničních odborů Jaromír Dušek však odmítá, že by se celý spor vedl pouze o režijní jízdenky, závodní stravování či levnější dovolené. "Kdyby šlo pouze o takto marginální benefity, tak by pro to nehlasovali zaměstnavatelé. Ten zákon je především o dodatečném daňovém zatížení zaměstnavatelských subjektů. Podnikatel to buď unese, nebo má omezený rozpočet a přenese to na zaměstnance. Těm pak prudce narostou výdaje a budou po zaměstnavateli požadovat nárůst mezd," řekl včera HN.

Není však zřejmé, že by nárůst výdajů zaměstnanců měl být zcela neúnosný. Například jedenáctidenní letecký zájezd do Řecka, za který člen železničních odborů platí 6300 Kč, by podle výpočtu HN při nyní platném znění zákona vyšel zhruba o 1500 korun dráž.

Jak včera uvedla MF Dnes, závodní oběd v jedné ze strojírenských firem podražil o šest korun na 30 Kč.

Dušek ale tvrdí, že i toto drobné navýšení nákladů zaměstnanců s sebou může nést nepříjemné následky. "To může za celý rok dělat tisíce korun. Dvacet let tu zaměstnancům říkáme, že nemůžeme dohnat Západ v růstu mezd. Říkali jsme jim, že jim raději dáme levnou dovolenou, dětský tábor, parkování zadarmo, než abychom zatížili firmu mzdovými náklady, které s sebou samozřejmě nesou nárůst zdravotního a sociálního pojištění a daně z příjmu," vysvětlil stanovisko odborů.

Ty odcházely ze včerejších jednání s politiky spíše nespokojeny. Podle předsedy odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka byly odbory ochotné vyjednávat o zrušení čtvrteční stávky, stanovily si pro to však dvě podmínky. Za prvé, aby návrh na zrušení vyššího zdanění benefitů prošel Sněmovnou, což se díky hlasům levicových poslanců stalo.

Za druhé, aby předseda Senátu Přemysl Sobotka zaručil, že senátoři ODS nebudou v Senátu tento zákon blokovat. Předseda horní komory parlamentu však tento požadavek odmítl ještě před samotným jednáním a představitelé ODS zopakovali, že s odbory je strana ochotna jednat až po zrušení hrozby stávkou.

Odborářům však místo občanských demokratů nabídla řešení KDU-ČSL. Právě hlasy lidovců přitom mohou spolu s ČSSD a KSČM přehlasovat zákon vrácený do sněmovny, a umožnit tak jeho přijetí i přes veto Senátu.

"KDU-ČSL garantuje při vrácení zákona Senátem podporu 101 hlasů za předpokladu, že odbory zruší hrozbu stávkou," řekla včera místopředsedkyně strany Michaela Šojdrová. Podle ní KDU-ČSL v případě stávky pro zákon ruku nezvedne. Odborářům tak hrozí, že v případě uskutečnění stávky už ve sněmovně hlasy pro svůj požadavek mít nebudou. Zástupci odborů připustili, že návrh Šojdrové budou pečlivě zvažovat.



1. Jak moc pro vás bude komplikované dostat se do práce, do školy či k lékaři, pokud odboráři zastaví na pět hodin veřejnou dopravu? 2. Vznikne vám díky stávce nějaká škoda? 3. Zvolily odbory ten správny postup při prosazování svých požadavků?

DEBATA JE JIŽ UZAVŘENA


Pavlata/ Brno
Odboroví předáci jsou jen ubozí vyděrači! A s vyděrači se nejedná!! Je mi trapně, že máme tak slabou vládu, která se od těch příživníků nechá zastrašit....


Pavel Rychlý,Brno

1. Budu si muset vzít taxíka.

2. Ano, mám roční šalinkartu, která mi bude na nic a zaplatím za taxi cca 250 Kč.

2. Jednoznačně ne. Začali od konce. Vyhlásili stávku aniž by veřejnosti dostatečně vysvětlili důvody. Stávkovat na základě toho, že se domnívám že mi firma vezme benefity, je podle mne scestné.Nejsem právník, ale pochybuji, zda v takovém případě je právo na stávku podle zákona. U mě ztratí dopraváci jakýkoliv morální kredit pokud stávka bude.

Tato stávka postihne obyčejné lidi závislé na MHD.Navíc se podle posledních vyjádření zdá že pokud bude stávka, tak odboráři mohou skoro se 100% jistotou počítat, že zákon neprojde, protože nebude dostatek hlasů k přehlasování veta Senátu a presidenta. Takže k čemu bude stávka dobrá? Opravdu nechápu a rozhodně jsem proti stávce. Jsem zaměstnanec, který u soukromé firmy má o týden delší dovolenou a příspěvek na penzijní pojištění. Žádné další benefity nemám.


Bobo E, Praha

1. Stávka mě omezí - nedostanu se do práce. Budu si muset vzít půlden dovolenou. A to jenom proto, že odboroví předáci pomáhají ČSSD v kampani. Jediné, čeho se totiž úprava zákona o DPH dotýká, je režijní jízdné - tam je totiž poměr mezi skutečnou cenou a cenou, kterou platí zaměstnanec skoro zarážející (u drah je to 100:1).

2. Také člověka vytočí nehorázné LŽI, že dopraváci stávkují i kvůli stravenkám (a tedy ostatním zaměstnancům). Stravenek se "problematický" zákon prakticky nedotýká, protože u nich se vždy odváděla DPH z plné ceny, nikoli z toho, co platí zaměstnanec.

3. Když to shrnu, ve stávce jde především o předvolební kampaň ČSSD (za koho asi odborářští bossové kandidují?) a na druhém místě o to, aby náhodou někoho nenapadlo zamýšlet se nad nehoráznými benefity zaměstnanců v polostátních a velice ztrátových firmách.


Zdeněk, Praha

Právo na stávku je zakotveno v Ústavě ČR. Není co řešit. A že jeden den nebude jezdit MHD, z toho se opravdu nezbláznim.


Marcel Konečný, Brno

Jestli mě cesta do práce bude stát kvůli stávce něco navíc, tak to mě neublíží ani nezachrání. Nemá smysl se kvůli tomu rozčilovat a myslet si, že bude "konec světa". To by byla jen voda na mlýn odborářským bossům. Nebude konec světa. Přežijeme to stejně, jako to přežijí ve Francii, Řecku atd.

Rozhodně však těmto naprosto drzým požadavkům neustupovat! Odbory nejsou na to aby určovaly které zákony budou platit a které ne, to je naprosto zásadní. Ať si hoši v odborech stávkují třeba každý měsíc dvakrát, my to vydržíme. Pánové Štěch, Dušek a jejich spolustraníci jsou v tomto případě úplně mimo realitu......


Jan Petrus, Pardubice

Stávka mě nepostihne, nevyužívám veřejnou dopravu, nicméně soucítím s těmi, kteří například dojíždějí do Prahy vlakem a nemají jinou možnost - nedostanou se ani do Prahy ani z nádraží do práce. Stávka kvůli změně zákona je dle mého soudu obyčejné vydírání, kdy následky stávky nese ten, kdo ji nezavinil ani její důvodu nemůže ovlivnit - cestující veřejnost. Budou příště stávkovat policisté za zvýšení platů a nechají zločince plavat? Kdo to odnese? Zase my všichni...


Jan Krčmář, Krucemburk

1. Komplikované to pro mě nebude, jelikož používám automobil, nicméně vyjádřím se k přístupu odborů - ještě předtím bych však chtěl uvést, že plně respektuji právo na stávku i funkci odborů v demokratické společnosti.

2.- 3. Dle mého názoru je nutno si všimnout dvou aspektů těchto stávek: prvním je, že se odehrává před volbami a má tedy zřejmě za cíl mobilizovat levicovou voličskou základnu a vzbudit v tradičních voličích levice (tedy především ve státních zaměstnancích na nižších pracovních pozicích) pocit, že v těchto volbách "o něco jde". Cíl jistě chválihodný, ovšem stávka jako prostředek k jeho dosažení hanebná. A skutečnost, že stávkují zrovna dopravci, je pochopitelná. Doprava je tepnou naší ekonomiky a taková stávka tedy zasáhne každého z nás. Kdyby stávkovali úředníci (např. 950 úředníků Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského), nikdo by si ničeho ani nevšiml.

Druhým aspektem pak je pohled na ekonomickou (rozpočtovou) realitu státu v kontextu toho, co odboráři požadují. Jen úplný slepec (nebo člověk, který se o věci veřejné vůbec nezajímá) nevidí, že si v současné době žijeme lépe, než si může náš stát dovolit. Sociální systém, bezplatné zdravotnictví a školství - to jsou věci v současné době neudržitelné a k úsporným opatřením budeme muset dříve či později přistoupit (čím později, tím to bude přirozeně bolestivější).

Podívejme se například na Řecko, kde se k nepopulárním reformám nikdy "nedokopali" a v současné době musí být úsporná opatření skutečně drastická. A co tam dělají odboráři? Stávkují.


Barbora,Karviná

Já se do práce dostanu, naštěstí mi autobus pojede, ale manžel po noční směně bude muset sedět 3 hodiny v šatně, a pak v kolik se dostane domů, nevím. A zase večer do práce takže nabouraný celý den. Lidi jsou dost naštvaní,že si s náma přepravci zahrávají.


Jan Izák, Praha

1. Do práce můžu naštěstí dojít i pěšky - je to příjemnější, než se mačkat v tramvaji nebo metru...

3. Myslím, že konkrétně tato stávka je zcela zbytečné omezevání ostatních a nikam to stejně nepovede. Já jsem zaměstancem také a zdanění benefitů mi nevadí - měli by si uvědomit, že jsou také jen zaměstnanci nějaké firmy a už to, že mají zlevněnou dopravu by jim mělo stačit (my ostatní zaměstnanci takovou výhodu nemáme a nebouříme se).

Například ČD jsou strašlivě zkostnatělý neprogresivní obří podnik (za to samozřejmě nemůžou přímo zaměstnanci), který by si místo "tvrdohlavosti" měl zamést před svým prahem a začít řídit svoji firmu nějak jinak - co třeba lépe.

A mimoto si myslím, že odbory jsou přežitek minulého režimu, kterého bychom se měli konečně nadobro zbavit...každý má svou pracovní smlouvu, která mu něco zajišťuje a na druhé straně zakazuje nebo nařizuje...čili ať si každý vyjedná své postavení sám a nedělá to za něj organizace typu odborů, která zbytečně tlačí na zaměstnavate  a případně dělá akce typu stávka, kterými omezuje v práci ostatní...


Zbyněk, Praha

Stávka se mě nijak nedotýká, MHD využívám minimálně, tato politická akce odborářů postihne nejvíce právě kmenové voliče strany, která ji zřejmě iniciovala. Stávku tedy vnímám ze strany odborů jako nedomyšlenou palbu do vlastních řad.

V prvé řadě byla zásadní chyba, že tyto značně nespravedlivé a netržní benefity (mnoho lidí pracuje za srovnatelné platy, jako protestující a žádné obědy za 30kč ani dovolené v Řecku za 500kč/den nemají) byly vůbec kdy zavedeny. Je totiž nevyhnutelné, že na výsadu drženou neprávem si člověk rychle zvykne a začne jí považovat za samozřejmost, takže pak velmi křičí, když chce někdo deformované podmínky narovnat.

Navíc jsem měl dojem, že odbory existují za účelem vyjednávání se zaměstnavatelem, a skoro bych řekl, že nátlakem na zákonodárce nejen porušují zákon, ale narušují i elementární principy demokracie.


Lenka, Praha

1. Do prace se rano nedostanu. Variantu taxi jsem zavrhla proto, ze bude Praha zacpana auty jeste vice nez normalne.

2. Ano, budu si muset nahradit neodpracovane hodiny. Mam predplaceny kupon na MHD, ktery mi ten den nebude k nicemu dobry.

3. Postup rozhodne spravny neni. Stavku odnesou lide, kteri s ni nemaji nic spolecneho a deni nemohou nijak ovlivnit. Brat si nas jako rukojmi by melo byt trestne!

Navic stavkuji odbory proti statu, ne zamestnanci proti svemu zamestnavateli. Je to vubec mozne?
Hadat se kvuli zdanovani dovolene, levnych obedu, nebo detskych taboru mi pripada jako posmech vuci lidem pracujicim v soukromem sektoru, kteri zadnou z techto vyhod nemaji. My muzeme bud mlcet a budeme mit praci a nebo budeme protestovat a o praci prijdeme. Nahradi nas ti, kteri protestovat nebudou. Loni jsem prisla kvuli krizi o 20% sveho platu (stejne jako vsichni ostatni zamestnanci te firmy), na sest mesicu. Kdybych protestovala, prisla bych i o praci. Takova je realita tech, kteri za sebou nemaji silne odbory.


Jana, Praha

Podporuji tuto stávku, není to jen o režijkách, ty tu byly už za první republiky a úplně zadarmo, tady jde o protest lidí proti celé vládě, že už toho máme dost, to jejich rozkrádání a jenom přemýšlení jak to dostat zase z lidí. Dokavaď nebudou tito zločinci za své rozkradačky sedět, nemíním si utahovat opasky, aby to končilo v kapsách paně Kalouska a spol.


Jiří Kůs,Praha

Benefity by měl rozdávat podnik,který jsi na ně vydělá.DP a Dráhy jen chtějí peníze z našich dání.


Přemek, Slaný - Praha

Celá záležitost mi připadá nepromyšlená. Odbory jdou kvůli dílčímu problému na ostří nože. Co budou dělat při velkých problémech, cožpak nevědí co naší ekonomice stále hrozí?
Je to hloupé a možná JEN politické, přitom nepromyšlené - nazlobí si občany a levici nepomohou. Zatím NEHOŘÍ!
Já půjdu do práce 6km pěšky - to je pro mne ovšem spíše dobré.


Karel, Pardubice

Banda "pravicových" komiků. Chtěli demogracii, tak mají demogracii. Falešný Klaus a Péťa Bendl v OVM - "kapitalismus si rozvracet nedáme". Déja vu. Kde jsem jen podobná hesla slyšel? Že by to bylo před 20 lety? Milí hoši, to je prostě demokracie. Stávka je docela běžným prostředkem boje pracujících za jejich ekonomické zájmy. Kapitalismus naordinovaný této zemi MMF a pašákem Klausem je totiž postaven na individualismu, na boji každého jedince o jeho místo na slunci, třeba i na úkor druhého. Prostě silnější vítězí. Žádné krásné řeči tuto základní pravdu nezmění. Chce to přitvrdit.

 


 

Pavel Nový, Benešov

1) Ano stávka mě omezí

2) Peníze za benzín a stání ve frontách s podobně postiženými. Mám zaplacené časové jízdenky a jsou mi k ničemu :-(

3) Za současné situace ne. Až jim opravdu o něco důležitého půjde nebude mít jejich další stávkování žádnou podporu ve společnosti.

Myslím, že značná část obyvatel považuje tuto stávku za vydírání. Někteří nechápou o co odborářům jde, chybí jakákoliv kampaň, která by jednoduchým způsobem vysvětlovala důvod stávky. Mnoho lidí navíc považuje tuto stávku za zbraň použitou v předvolebním boji - bohužel použitou proti voličům...


Jaroslav Marsa, Vřesná

1. ČD nepoužívám, 2. Ano, ČD je ve ztrátě a dotace půjdou i z mých daní 3. Ne, je to nehoráznost


Jana Martínková, Brno

Do práce pojedu na kole, ale děti místo školky zůstanou doma, ještě že máme hlídací babičky. Mám roční předplatní jízdenku, kterou nebudu moci využít z důvodu nesplnění přepravní smlouvy na straně dopravního podniku. Odboráři jsou jednoznačně vyděrači. Daně platíme všichni, tak proč oni měli mít nárok na výjimku. Každopádně bych jim neuhýbala: ať si stávkují jak dlouho chtějí, ale ať jim to je houby platné. A taky pak ať se dopravní podniky nediví -slušně řečeno- nesouhlasným reakcím cestujících.


Jiří Rahm, Český Brod

1. Do školy se jednodušše nedostanu, zrovna na předmět Daně a sociální zabezpečení. Doufám, že se na hodině budou probírat pozitiva zaměstnaneckých benefitů. 2. Nevyužití čtvrtletního kuponu, nejspíš zanedbatelné. Na taxi opravdu nemám. 3. Nemyslím si, že zvolený postup je správný. Odbory jsou silně provázány s levicovými stranami, které častěji vsázejí na populismus a příklon veřejnosti za každou cenu. Takhle hodně lidí spíše naštvou. Právo na stávku sice opravdu je zakotveno v Listině, ale mělo by být použito jako krajní řešení při vyhrocené situace sociálního smíru a nemělo by být vnímáno absolutně vůči jiným právům v Listině.


Petr Praha

1. MHD nepoužívám, protože nabízí žalostný servis za nehorázné ceny. 2. tudíž mi nevznikne žádná škoda. 3. Bossové z "ROH" používají velmi sprosté metody nátlaku. Využívají pro své postavení a cíle masu pohříchu nemoudrých řadových odborářů.. S takovou lůzou se nevyjednává!


Pavel Outlý/ Praha

Stávka je docela běžným prostředkem boje pracujících za jejich ekonomické zájmy. Kapitalismus naordinovaný této zemi MMF a pašákem Klausem je totiž postaven na individualismu, na boji každého jedince o jeho místo na slunci, třeba i na úkor druhého. Prostě silnější vítězí. Žádné krásné řeči tuto základní pravdu nezmění. Chce to přitvrdit.


Libor, Rožnov

pane Outlý, líp to říct ani nešlo


Matěj Pilát

Studuji na právnické fakultě UK, auto nemám, cesta mi místo běžných 15ti minut autobusem zabere hodinu pěšky - na 8 ráno. Poté učím debatu na gymnáziu Nad Alejí (Petřiny) - to je v zásadě na okraji Prahy - tam dojít nestihnu (a asi bych ani netrefil. Doufám, že se všichni odboráři stydí - pokud uvidím jediného stávkujícího, tak mu pěkně od plic řeknu, co si o něm myslím. Poškozují ostatní, aby dosáhli svého (nelogického) prospěchu - z morálního hlediska na úrovni krádeže v samoobsluze.


Viktor, Chlum u Třeboně

Stávku přežiji v pohodě, jako naprostá většina z nás. Spíš asi hodně lidí toho využije a udělá si půl nebo celý den volna. Zažil jsem to jednou v Torontu, kde stávkovala městská doprava. Všechna media strašila chaosem, škodami a ucpanými ulicemi. Opak byl pravdou...bylo to jak nedělní ráno, s tím rozdílem, že místo do kostela lidi šli rovnou do kavárny nebo s dětma na procházku....takovej pohodovej den. Tak asi zejtra díky odborářům bude zase príma den. Jen stále nejsem schopnej pochopit důvod stávky. Vždyť přece řada benefitů je zdaněná a část není, tak je to nutné asi sladit.Spíš mi to připadá, že obě hlavní strany potřebují před volbami odlákat pozornost medií a voličů od vlastních skandálů, a tak si do té komedie najali společně třetího hráče - odboráře.


Jouda, Praha

1/ Neovlivní mě to, jezdím vozem. 2/ Vznikne - na dopravu jde část mých daní, takže jakékoliv přerušení služby, na jejímž financování se podílím, je samozřejmě ztrátou, i když tyto služby využívám velmi málo. 3/ Na stávku mají odboráři samozřejmě nárok, nicméně nemorální je z toho hlediska, že dráhy i městská doprava, a tedy i ony zmiňované výhody, za jejichž zachování nyní stávkují, jsou financovány z velké části z daní. Pokud by financovány z daní nebyly, zaměstnanci by se nutně uskromnit museli tak jak tak.


Michal, Praha

1. Vzhledem k tomu že bydlím v Parze 4 - Kamýku a pracuji na Andělu, automobil nemám, tak si nejspíš budu muset vzít dovolenou, nebo hodně přivstat. 2. Ochudím se o den dovolené, který bych byl schponý využít mnohem efektivněji. 3. Postup považuji za zcela neadekvátní a pokud bude skutečně realizován, tak si ode mě vyslouží vztyčený prostředníček každý projíždějící autobus.


Karel, Praha

Stávka mě nijak přímo nepostihne, ale nepřímo samozřejmě ano. Duškův mesiášský projev "dáme vám to a to zadarmo" je úchvatnej projev hlouposti, on to nikdo neplatí? Dopravce převáží odboráře na dovolenou zadarmo, altruismus hoteliérů v případě odborářů mě taky zaráží, stejně jako neplacení dobrovolníci na táborech odborářskejch dětí, atd. Ne, Dušek prostě lže, toto všechno někdo platí a otázkou je kdo. Odboráři ne, odbory samy o sobě výdělečnou organizací (ve smyslu tržeb!) nejsou, takže ... ? Odbory a její privilegia jsou naprostou zhoubou, a to říkám z pozice zaměstnance, který ve svý "fabrice" odbory má a může pozorovat "nasazení" a "starosti" lidí v odborech. Schovat se za odbory je oblíbenej manévr všech nemakačenků ... že se existencí odborů zvyšujou náklady na práci, to už těmhle vyděračům nedochází, jejich cílem je získat výhodu na úkor zbytku společnosti, což se jim za potlesku levicových politiků daří. Smutný divadlo.


Sticky, Praha

1) a 2) Komplikacím se naštěstí vyhnu. 3) Copak odbory... ale co vláda? S odbory, které při sebemenší příležitosti vyhrožují stávkou se nejedná! Chápu, že je to těžké pro vládnoucí strany z hlediska preferencí - obzvlášť ve státě plném socialisticky smýšlejících voličů. Nicméně vláda je snad úřednická, ne? Kdo jiný by se měl proti odborům postavit, než vláda "odborníků", které nejde o hlasy voličů? Vnímám to jako další a zatím největší selhání této vlády.


J. Kotrba, Praha

1. Do práce zvládnu dojít pěšky. Nebude to sice příjemná procházka, ale neubude mě.

2. Pokud vstanu cca o hodinku dřív, tak ne.

3. Absolutně ne. Naprosto nechápu tu drzost tímhle způsobem bojovat za nadstandardní benefity, o kterých se zaměstnancům ze soukromého sektoru může jen zdát. I po zdanění si budou dopraváci žít skutečně nad poměry. Když si představím, že bych zaměstnavateli navrhl, že chci mít závodní jídelnu s jídlem za 30kč, jízdné zdarma a zájezd k moři za 8000 kč, tak by se smíchy snad počural.


David Plzeň

1) Omezení se mě nedotkne jen tím, že v Praze bude o něco větší zácpa. Jezdím autem.

2) Domnívám se, že mě škoda nevznikne.

3) Můj názor na odbory se jen utvrdil v tom, že je to jen skostnatělá kreatura dob minulých, která se snaží díky polovzdělaným zástupcům (p. Štech - ČSSD atd.) vymoci silou nikoliv proti zaměstnavatelům, ale proti parlamentu výhodu pro určitou část občanů na úkor jiných občanů. Navíc je budou ještě omezovat což mě přijde drzé. V době kdy v jiných státech bojí s bankrotem a náš stát má čím dál větší dluh, mě to přijde ještě více postavené na hlavu.

Pan Štech včera v televizi tvrdil, že většina zaměstanců v tomto státě využívá nějakou výhodu, které se tento zákon dotýká. To je samozřejmě lež, protože většinu lidí v tomto státě zaměstanávájí OSVČ a malé firmy, které nemohou dávat slevy na režijky, dovolené a podobně. Jediné co mohou dát jsou, stravenky a těch se tento zákon netýká. Celý problém je jen o výhodách zaměstnanců drah, dopraváků, kteří využívají velkých výhod pro celou rodinu.

Se stávkou nesouhlasím a je to politická akce ČSSD - vedení odborů pro vyburcování jejich voličů. Je to hanba.


holič, Pardubice

Souhlasím, že odbory mají právo stávkovat, ovšem stávkovat v této době, kdy jedni zemi rozkradli a druzí těžce zadlužili... Bohužel se obávám, že lidi nezačnou pracovat racionálně jen proto, že už není kde brát...


Alf, Plzeň

1) Pokud zastaví práci na 5 hodin, tak to jen málokdo rozezná od normálního běžného zpoždění. 2) Jistě, škody způsobené odbory budeme hradit všichni, nebo si snad někdo myslí, že je uhradí ty odborářské vyžírky či snad KSČSSD ze stranické pokladny? 3) Ne, neprosazují svoje požadavky, ale politiku ČSSD.


Iva, Praha

1. Do práce se nedostanu, nekradu, taxík si nemohu dovolit (mám to daleko, projela bych víc, než za den vydělám). 2. Škoda, která mi tak vznikne, je minimální, práce neuteče, udělat se bude muset tak jako tak a bude-li udělána, bude i zaplacena. 3. V demokratické společnosti je stávka legitimní. Kdo je sám hoden svobody, přeje ji i druhým.


Zuzana, Praha

1. Ano. Mám predplatenú lítačku, ktorá je mi v tomto smere k ničomu. 2. Taxík do práce stojí cca 400 Kč, ktoré mi nikto nevráti. Otázkou taktiež je, ako dlho budem v rannej špičke do práce cestovať. Tj. ďalšie náklady na zbytočne stratený čas. ČAS je drahý. 3. Zamestnanci ČD by si mali uvedomiť, že majú benefit, aký má málokto. Že si musia priplatiť 2 200 Kč, aby mohli využívať benetif v hodnote 22 000 Kč mi príde skutočne smiešne.

ČD sú permanentne v strate, kvalita služieb mizerná (špinavé vlaky, nejazdia načas, nepríjemný sprievodcovia). Keby to bola súkromná firma, už dávno nemá 30 tis. zamestnancov, už dávno by totiž neexistovala. Zamestnanci štátnych podnikov by si mali uvedomiť, že im platíme aj tie BENEFITY.


Tomáš Koníček, Praha

1. Vůbec, půjdu do práce pěšky, krásnou procházkou cca 20 minut, mezi nádhernými vilami Prahy 6. 2. Ani korunu, naopak, udělám něco pro své zdraví. 3. V žádném případ, je to nesmysl. Pokud se jim tam nelíbí pracovat, tak ať je vyhodí.


Jan Bílý, Olomouc

Jestliže pan Štěch jako velitel "páté kolony" ČSSD-odborů-ani neumí číst a celý zákon připomínkovali "experti" jak z odborů,tak z ČSSD a neshledali na něm chybu,tak dnešní postoj odborů je úplně mimo mísu.V prvé řadě měli odbory Štěcha chytit pod krkem a vyříkat si to s ním a potom nastolit tento problém v diskusi (neb jak říkával Masaryk-demokracie je diskuse.A ne nátlaková akce,při níž odbory chtějí,aby se za ně ostatní postavili.Já osobně se za jejich stávku a postoje nepostavím,poškodili všechny ty, v jejichž zájmu prý "bojují"...


Novák, Brno

Odborory v ČR můsí bezodkladně zvýšit razanci při prosazování svých požadavků všeobecně. V opačném případě by bylo lepší je rozpustit. Příklad ať si vezmou v celém kapitalistickém světě, kam údajně míří i naše země. Tam se stávkuje pernamentně, často jsou požadavky stávkujících pro našince úsměvné ( např. další káva při výkonu práce zdarma a podobné nesmysly). Faktem však zůstává, že životní úroveň našich západních sousedů je z velké části výsledkem nepřetržitého stávkového hnutí trvajícího již desítky let. Ať se to někomu líbí, či nelíbí, stávka je legitimní nástroj vyjednávání, tak jako třeba obstrukce v parlamentu.


Adrián, Zlín

1. Jedu ze Zlína do Brna a zpět. Vezmu si auto. 2. Pochopitelně, benzin + amortizace auta vychází dráž než cesta vlakem/busem.

3. Sice zdaňovat ajznboňáckou režijku z ceny In Goldu (22.000,- CZK) v základní sazbě DPH mi připadá jako lumpárna, když je cestovné v snížené sazbě. To je ale slabý argument pro neřízené střely v čele odporů. Proč neprotestují - nestávkují vůči šéfům své firmy - panu Žaludovi a spol., kteří z benefitů odvádí zvýšené DPH? Proč stávkují proti státu? Zde přece mají své pappenheimské (Škromach, Štěch, ...), kteří, světe div se, pro novelu DPH loni hlasovali. Pokud se týče ostatních odporářů, kteří budou stávkuvat ve jménu solidarity - zde je to opravdu na podání trestního oznámení, resp. jejich zaměstnavatelé by je měli penalizovat pro porušení pracovní kázně. Stravenky jsou jen drobným, zástupným problémem. 


Radim Miklas, Ostrava

Benefity mohou být vypláceny ve společnostech které jsou ziskové anebo privátní a ne v předlužených ČD. Režijní jízdenky jsou dnes poskytovány více než 200 000 lidí a netýkají se zdaleka jen zaměstnanců, ale i bývalých zaměstnanců a rodinných příslušníků, což v konečném důsledků znamená, že ztrátové ČD vozí téměř jen "sami sebe". Běžných zaměstnanců se tato záležitost DPH nedotýká (stravenky). Právo na stávku sice máme, nicméně nemůže být takto oranžově zneužívána v předvolebním boji několika pány Dušky a Śtěchy. A také by mne zajímalo, proč neprotestují zaměstnavatelé, kterých se v zásadě změna plateb DPH dotkne nejvíce.


Taťána Staňková, Ostrava

Tohle je sprosté vydírání, měli by být rádi, že zaměstnanecké výhody mají. Když se jim nelíbí zdanění výhod, měli by jim je odebrat úplně.


Pavel, Holešov

Já veřejnou dopravu nepoužívám a přesto musím na daních přispívat těm, kteří ji používají a nyní i těm co si uživatele veřejné dopravy berou jako rukojmí. Tak začíná každé vydírání. Divím se předsedovi vlády, který se zřejmě ale zato zbytečně bojí výčitek lidí, že se nemohli dostat do práce. Podle příspěvků je vidno, že lidé to hodnotí objektivně a přesně chápou, že jde o pokus demonstrace síly levicových vyčuránků spolčených s nefachčenky. Bohužel, Topolánek má pravdu, že hrozí levicový puč.


Matysová, Praha

1. Pokud MHD nepojede, jsem domluvená se zaměstnavatelem, že dorazím, až to půjde. Pokud budu muset poté zůstat déle, budu muset rušit soukromý program, což zkomplikuje život více lidem. Pro cestu do práce využívám tram, metro i bus, takže je úplně jedno, co z toho pojede či nepojede.

2. Víceméně mi žádná škoda nevznikne. Možná měli odboráři do svých bodů zahrnout i prodloužení platnosti kupónů na březen o jeden den pro cestující, aby bylo vidět, že nemyslí jen na sebe.

3. Nevidím důvod stávkovat. Z toho, co čtu, mám pocit, že mají zaměstnanci dopravních podniků výhod celkem dost a nejsou nijak moc ohroženy. Nikdo z nich tam nemusí pracovat. Pracují tam dobrovolně. Je běžné, že když se nedaří, utahují se opasky, aby se pak mohly zase jednou povolit. Vnímám to pouze jako cíleně rozpoutaný problém před volbami. O důvod víc nevolit nikoho z levice. A že máme právo stávkovat a demonstrovat? díkybohu za to, ale měli bychom s tím právem nakládat rozumněji.


Jana, Pardubice

cestu do práce neřeším, ale potřebuji se dostavit k soudu, který je vzdálen 150 km daleko, auto nemám a taxi by mě zrujnovalo. Nechápu, proč by měl někdo stávkovat kvůli výhodným benefitům, já dělám taky ve státní správě a žádné výhody kromě stravenek nemáme.


Simona Ferteinová, Brno

1. Velice. Budu žádat odškodnění. 2. Ano, ušlý výdělek + dopravné.  3. Ne, je to vyděračské polomafiánské lobby.


Petr, Praha

1) běžně jezdím 15. min, metrem, pojede-li, pojedu, nepojede-li nepojedu. Autem po Praze ze zásady nejezdím, nemá to z časových důvodů smysl. Teď to bude ještě nevýhodnější.

2) mám roční kupón. Mohu žádat slevu, náhradu? Asi ne. Do páce nepůjdu, absenci si budu muset nahradit, nebo vzít volno.

3) ne. Stávkují nikoliv proti zaměstnavateli, ale proti státu, je to vůbec legitimní? Min. je to amorální. Nejenže vydírají vládu, ale i parlamentní strany, proč by ODS a TOP měla hlasovat pro změnu zákona, když jsou zvoleny pravděpodobně voliči, kteří si to nepřejí? Odboráři nějak zapomínají, že od změn zákonů tu je parlament vzešlý z řádných voleb, ne stávka hrstky populace, která k volbám pak nakonec třeba ani nepřijde.

Nejvíce mě vadí styl prezentace, pan vrchní odborář se prý pere za všechny zaměstnance. O režijky prý nejde. Proč tedy nestávkují ostatní odborové svazy, například ve Škodovce, Kovo, učitelé a další? Asi to přeci bude jen a jen o nehorázně výhodných režijkách.


Milan Fejta, Dobříš

1. Do práce pojedu později nebo až odpoledne.  2. Bude malá tržba, ale svátek je horší, to je tržba 0,-  3. Ne, jsou mimo realitu a všechno je to jen Paroubkovština.


Vít, Praha

1. Zkomplikuje. Budu muset vytáhnout auto a jet autem, což je dražší. Nepovažuji to ani za dobré s ohledem na životní prostředí. A hlavně - zbytečně zahustím provoz, což s sebou vždy nese vyšší riziko nějaké nehody.

2. Ano, ale nehroutím se z toho.

3. Považuji to za nehoráznost. Vždyť odboráři stávkují proti STÁTU a ne proti svému ZAMĚSTNAVATELI. Neznám detailně příslušné zákony, ale pokud na toto mají právo, tak by o ně měli přijít. Stávka je přece věc mezi zaměstnancem a zaměstanavatelem. To co teď chystají odboráři, není stávka, ale je to de facto demonstrace. Demonstrovat samozřejmě můžu, ale pak bych měl hradit škody a nevyužívat ochranu, kterou mi poskytuje stávka.


V.Kopecký, Praha

Díky stávce použijí auta i ti, kteří normálně do práce autem nejezdí. Co to způsobí na silnicích si každý dokáže představit. Odbory vedené ČSSD (s.Štěch)zvolili stávku jako formu předvolební agitace. Z rukojmí si vzaly všechny občany kteří každé ráno cestují hromadnou dopravou do zaměstnání, k lékaři, do škol apod. Aby si zaměstnanci v dopravě (resp. jejich odbory) zachovali nadstandardní výhody jsou ochotni oželet i finanční ztráty, které jejich stávka způsobí ekonomice již dost poznamenané krizí. Voliče prosím, aby si zapamatovali chování politiků. 


ZD, Praha

Barvu hezky přiznala Jana, Praha: "...tady jde o protest lidí proti celé vládě, že už toho máme dost, ..." Takže stávka má jasně politický podtext, odbory přitom mají být apolitické.  Jak dlouho to bude socanům procházet??


MK, Olomouc

Velmi rád stávku přetrpím. Je to predvolební akce CSSD a jako ostatne velmi pocetna skupina jejich navrhu pali do vlastnich rad. Nevidim jediny duvod, proc by mel mit zeleznicar a cela jeho rodina rezijni jizdenku skoro zadarmo, kdyz lide, kteri pracuji za stejne nebo min v normalnich firmach, nic takoveho nemaji. Nevidim jediny duvod, proc by mel clen zelecnicnich odboru jezdit na dovolenou levneji. Navic jsem neslysel jsem, ze by se melo v CD nejak propoustet, coz se o ostatnich oborech rict neda. Hromada lidi sedi doma nez prace a oni stavkujou za benefity. Stejna situace je i v dalsich firmach, netyka se to pouze CD. Jak k tomu prijde ten, ktery takove vyhody nema? A kdo to vlastne plati?

Suma sumarum: Jedna se o klasickou natlakovou akci specificke zajmove skupin, nyni navic posazene pred volby, ktera si chce urvat nebo nechat vetsi kus masa, nez ji nalezi, na ukor ostatnich, kteri maji svuj kus masa casto i mensi či jeho pridel nejisty.


Svata Dedic, Kladno

1/ velmi, protoze to znamena jet pres celou zacpanou Prahu (MHD samozrejme pouzit nemuzu).

2/ ano, casova ztrata a doprava mne bude stat zhruba 3x vice nez jine dny kdy muzu vyuzit hromadnou dopravu a casove jizdenky

3/ rozhodne ne; nejde o spor se zamestnavatelem nebo pozadavky na nej. Pozadavky smeruji na Parlament a tedy jde o politicky natlak ne nepodobny Unoru 1948. Maji-li pani odborari vyhrady k zakonum CR, musi hovorit se svymi poslanci, nebo si zvolit lepsi. Ne stavkovat - a to prosim zcela nezavisle na vlastnim problemu 'zdrazeni' benefitu.

Ohledne benefitu ZEJMENA u Ceskych drah - je nehorazne, ze ztratova firma dotovana statnim a krajskymi rozpocty vubec takove benefity dava, a ze odborari maji drzost za ne stavkovat. Pri udesnem stavu souprav osobni prepravy nedodrzovani jizdnich radu a ubohem standardu sluzeb - meli by byt VELICE zticha, aby nedostali doslova par facek od kazdeho kdo musi vyuzivat to, cemu zeleznicari rikaji odvedena prace


Petra/čelákovice

Ti lidé, kteří se pro stávku rozhodli nechápou, co musí prožívat Ti, kteří by se například rádi dostali po práci domů do postele.Dnes jdu na noční a nikdo si nedokáže představit, co je to za bezmoc- po 12 hodinách lítání a starání se o X lidí, nemoci se dostat domů a večer znovu do práce- nevyspalá. Už teď se mi z toho chce brečet, jak budu na nádraží čekat jak ten pitomec, až něco pojede. Na taxík opravdu nemám, to bysme museli stávkovat i ve zdravotnictví- za zvýšení platů.Myslím si, že vše je jen o dialogu- který bohužel v našem dem.státě nefunguje.


Hana Kalinowská, Krnov

Veřejnou dopravu z naší rodiny používá pouze dcera. Ta by se jen těžko dostala do zaměstnání- asi to bude řešit dovolenou. Odbory v žádném případě nezvolily správný postup - je to vydírání, nic jiného.


Lukas Kubenka, Praha

1, velmi tezko, vzhledem k tomu, ze se termin stavky vzdy posouva a nelze si tedy vzit predem dovolenou 2, vznikne, praci budu muset dohnat o vikendu a nebo vyrazit do prace o 3 hodiny drive a jit 15 km pesky nebo taxikem (budou ale asi vytizene) 3, odbory maji hajit prava zamestnancu pred zamestnavateli, ne menit zakony. Cesti lide by si meli uvedomit, ze teroristum a odborarum se nesmi ustupovat.


Miroslav Bartek Lukovany

Vezmu si dovolenou, protože bych se do prace špatně dostal, předpokladam, že i silnice budou ucpane(takže auto nebrat), ale proti stavce nic nemam.

Ostatně, pokud jde o poslanecké prebendy, jako levné jídlo v jejich jidelně, zdanění poslaneckých náhrad(ostatně, jejich poslanecký průkaz slouží taky jako režijka), všudypřítomná korupce kterou podporují anebo hází klacky pod nohy policistům zákony, které ztěžují jejich vyšetření(odposlechy), těch se nedotknou.

Poslanci, i tato populistická vláda jde cestou nejmenšího odporu a bere jen tam, kde očekává nejmenší odpor. Je dobře, že se někdo dokáže ozvat.


 

Luboš , Vsetín

Jedu taxíkem, ale pak chci dopravu celoživotně zdarma, jako mají ONI i s rodinou až po třetí koleno. Jinak bude chleba a rohlíky pro odboráře s přirážkou 100Kč na kus nebo vyhlašuji STÁVKU.


Petr Zeman, Ústí nad Labem

1. Dojíždím denně vlakem do zaměstnání cca 100 km. Zaplatil jsem téměř 3 tisíce za měsíční traťovou jízdenku, kterou si budu moci ve čtvrtek naložit do octa. Automobil potřebuje manželka ke své cestě do práce, takže mi nezbude nic jiného, než si zajistit na dnešní noc přespání v místě pracoviště.

2. Jistě, závisí to na ceně noclehu, který se mi podaří najít.

3. V tomto případě jsem na straně názoru pana prezidenta. Tato konkrétní stávka je dle mého názoru nemorální. Menšina si bere většinu jako rukojmí k zrušení zákona, který se během uplynulých dvou měsíců své platnosti evidentně neprojevil. Kromě toho považuji stávku za nástroj prosazování zaměstnaneckých požadavků vůči zaměstnavateli, ne vůči státu. Tohle tu už skutečně bylo v únoru 48.


Martin Hoza, Zlín

1. pujdu pěšky, je to zdravé. Kdyby náhodou pršelo, tak pojedu autem. Takže nezkomplikuje 2. NEVZNIKNE mi škoda 3. Nezvolily. Nechápu, proč má zaměstnanec nejztrátovějšího podniku v zemi průměrný plat a k tomu ředitelské benefity. Je to pozůstatek socialismu. Kdy už konečně někdo s tímhle skoncuje?


Karel Procházka, Bošice

1. Pojedu autem a vystojím si frontu na Jižní spojce, do i z práce.

2. Vyjedu dřív, přijedu později, svého pětiměsíčního syna tak zítra zřejmě vůbec neuvidím vzhůru, na rozdíl od odborářů musím SKUTEČNĚ pracovat, a to každý pracovní den, až do konce pracovní doby.

3. Ihned po stávce spálím svou Open Card a již nikdy nepojedu vlakem, metrem od ted´ pouze na černo, tramvají jakbysmet. Vyděrači si berou lidi za rukojmí, tomu se říká terorismus, jako s teroristy by s odboráři mělo být také zacházeno. Přinejmenším bych je poslal pracovat...


odbory nezastupovaná zaměstnaná

VZKAZ: Milí členové ROH všech nynějších názvů. Žádám vás, pokud už si mne berete jako rukojmí při vašem projevu politické podpory KSČSSD, abyste projevili alespoň tolik odvahy a stávky se zůčastnili každý s kartičkou umístěnou na klopě. Na té kartičce bych ráda viděla zveřejněné údaje tohoto typu:

roční příspěvek mého zaměstnavatele (na rozdíl od zaměstnance bez benefitů)

1) na mé závodní stravování ...Kč

2) na moji dovolenou ...Kč

3) na režijní jízdné či příspěvek na dopravu ...Kč

4) na ubytování v ubytovně zaměstnavatele ...Kč

5) pokračujte dle libosti

Jen aby bylo jasno, o co zde konkrétně jde. Bohužel v této zemi je napojení se na státní penězovod nejvýnosnějším způsobem obživy.


Josef, Jihlava

Radši budu měsíc chodit do práce pěšky, než bych ustoupil odborářským vyděračům


Zoix 005, střední Čechy

Je mi to jedno, prostě příjdu pozdě do práce, udělám si fajn ráno.. Zaměstanvateli jsem to zdělil a je v pohodě, takže už se těším! V zásadě se ale přikláním k tomu, že je to od odborů vydírání a nesouhlasím s tím.


Tomáš, Praha

1. Nedostanu se do práce, 2. Ano, minimálně 2000,- Kč, 3. Ne. Odbory škodí státu i pracovníkům, nechápu jak může být někdo v odborech.